A finnek úgy döntöttek, hogy újra megépítik repülőgépiparuk egyik csillagát, a VL Myrsky-t, az egyetlen finn tervezésű és sorozatgyártású vadászrepülőt.
Konkrétan egyébként egy VL Mirsky II-ről van szó, ha pontosak akarunk lenni, amely megépítéséről a finnországi Repüléstörténeti Egyesület, a Finn Légierő Múzeuma és Finn Repüléstörténeti Múzeum döntött, főszponzornak pedig a Patria szegődött. Utóbbi egyébként nem meglepő, mivel a finn védelmi-ipari vállalatnak a gyökerei egészen a Valtion Lentokonetehdas-ig (VL), magyarul (finn) Állami Repülőgépgyárig vezethetőek vissza.
A Myrsky törzse valamikor a II. világhárorú idején | Forrás: vlmyrsky.fi ,
A projekt várhatóan hat év alatt fog megvalósulni mintegy 76 ezer euróból, szóval a tervek szerint legkorábban 2019 őszén kerülhet kiállításra a Myrsky. Sok időnek tűnhet ez, de hozzá kell tenni, hogy nem egy meglévő gépet újítanak fel, mivel egy sem maradt fent, hanem inkább a nulláról építenek egyet újra. Ennek megfelelően – a becslések szerint – mintegy 12 ezer munkaóra alatt tudják majd elkészíteni a „régi-új” vadászt, amiből a legnagyobb kihívást az acélcsöves törzs elkészítése a hozzá tartozó fa kiegészítőkkel, illetve a teljes egészében fából készült szárnyak fogják jelenteni, várhatóan 2017-re. Az időterv szerint a végső összeállítást 2018-ban kezdik majd meg. Az munkába egyébként Jyväskylä és Vantaa-környékbeli ifjúsági műhelyeket is bevonnak.
A finn Vihar, „Myrsky”
Finnország a második világháború hajnalán került abba a szerencsétlen helyzetbe, hogy már nem igazán tudott kitől repülőgépeket beszerezni, ezért saját típusok tervezése és gyártása mellett döntött. A Finn Légierő igényire a VL öt különböző kategóriájú koncepcióval állt elő 1939 májusában, amelyek közül a védelmi minisztérium a vadászrepülőgép megvalósítása mellett tette le a voksát.Az új repülőgép törzsét hegesztet csőváz adta, amelyre fából készült farokrészt és szárnyakat applikáltak rétegelt lemez borítással. A gép orrába – az eredetileg tervezett, ám akkor a finnek számára épp nem elérhető Bristol Taurus III csillagmotor helyett – Pratt & Whittney R-1830-S3C3-G erőforrás került, amely helyére a sorozatgyártású példányoknál a megbízhatóbb, ám gyengébb SC3-G változatot rakták.
Az első prototípus 1941 december 23-án emelkedett a levegőbe először, bár túl nehéznek bizonyult. A finn védelmi minisztérium – miután német forrásból nagyobb mennyiségű zsákmányolt P&W R-1830 motorhoz jutott – 1942 május 30-án három módosított előszériás példányra adott megrendelést (Myrsky I), melyet április 18-án egy 47 darabos sorozat követett (Myrsky II). Különböző problémák miatt elhúzódott a gyártás, ezért a Finn Légierő az első Myrsky-ket csak 1944 augusztusában kapta meg, de azok még így is részt vettek az ún. folytatólagos háborúban és több szovjet repülőgépet, jellemzően Polikarpov Po-2 kétfedelűeket semmisítettek meg levegőben és földön egyaránt. Később a lappföldi háborúban is alkalmazták őket a Harmadik Birodalom ellen.
A Myrsky-ket 1947-ben vonták ki, 1948-ban történt a típus utolsó repülése.
Adatok:
Hosszúság
8,35 m
Szárnyfesztávolság
11 m
Magasság
3 m
Üres tömeg
2337 kg
Maximális felszállótömeg
3213 kg
Maximális sebesség
535 km/h (3300 m)
470 km/h (tengerszinten)
Utazósebesség
320 km/h
Emelkedési sebesség
15 m/s
Erőforrás
P&W R-1930-SC3-G Twin Wasp 14 hengeres, 1065 lóerős csillagmotor
Légcsavar
három tollú VLS 8002
Fegyverzet
4 db. VKT 12,7 mm LKK/42 gépfegyver
2 db. 100 kg-os bomba
Forrás: vlmyrsky.fi, Wikipédia.
A weboldal sütiket alkalmaz a jobb használhatóság és a nagyobb felhasználói élmény érdekében a részletes adatkezelési tájékoztatónkban rögzítettek szerint. EngedélyezemNem engedélyezemAdatkezelési tájékoztató
Cookie beállítások
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.