|

Szoftveres Villámbajok

Szoftveres problémák hátráltatják az Amerikai Tengerészgyalogság Villámjainak szállítását.

Fotó: US Navy

Fotó: US Navy ,

Az F-35 Lightning II-t gyakran titulálják a világ legfejlettebb vadászbombázójának, melyet milliónyi sor programkódból álló összetett rendszerek irányítanak. Így nem meglepő, hogy megrengeti a világot, ha a Pentagon egy magas rangú fegyvertesztelője azt mondja a szoftverre, hogy „elfogadhatatlan”.

„A programban a tervek szerint idén októberben fejeződnek be a Block 2B verzió repülési tesztjei” – áll a jelentésben. „Előre láthatóan a Block 2B repülési tesztjei a tapasztalatok alapján csúszni fognak körülbelül 13 hónappal a 2014 októberére kijelölt időpont utánra, tehát 2015 novemberében várható a Block 2B tesztprogram lezárása, így 2016 júliusára tolódik a flotta átadásának megkezdése.”

A Tengerészgyalogság a Block 2B szoftvercsomaggal szeretné elérni a kezdeti hadműveleti képességet (IOC – Inicial Operating Capability), a Légierő 2016 decemberére a Block 3I csomaggal, ami tulajdonképpen ugyanaz a szoftver egy erősebb hardveren. A Haditengerészet 2019 februárjára szeretné elérni az IOC képességet a Block 3F szoftverrel.

A tesztelő csapat hozzátette, hogy az F-35 ALIS (Autonomic Logistics Information System – autonóm logisztikai információs rendszer) rendszere még „nem érett a bevetésre és késésben van”. Bármilyen további csúszás a szoftver fejlesztése miatt akadályozhatja a program előrehaladását, hiszen ez az alapja az üzemeltetésnek, a karbantartásnak és az utánpótlás logisztikájának.

A mérnökök sajnos nem csak a szoftveres problémákkal szembesülnek. Még tavaly írtunk róla, hogy repedéseket találtak a B variáns egyik földi tesztpéldányán. A problémát azóta megoldották és gőzerővel halad előre a fejlesztés, de még mindig korai késznek minősíteni az F-35 Lightning II-t.