A Fülöp-szigetek védelmi minisztere a közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy nem áll szándékukban engedni Kínának és az általuk diktálni kívánt szabályok szerint játszani. Ezen aktuális nyilatkozatot természetesen a Dél-Kínai-tenger „felosztása” körüli nem új keletű, komoly problémák szülték.
A dolog hátterében az áll, hogy Kína a Dél-Kínai-tenger feletti légvédelmi övezet kiterjesztése mellett tavaly novemberben egyoldalúan arról is döntött, hogy a vitatott hovatartozású területeket is szép számmal tartalmazó Dél-Kínai-tenger jelentős részén halászati korlátozást vezet be, amit 2014 január 1-től tekint hatályosnak.
Ezen korlátozás értelmében külföldi kutató- és halászhajók csak engedéllyel léphetnek be a vitatott hovatartozású területekre – mely engedélyek kiadása természetesen Kína, konkrétabban Hajnan tartomány illetékeseinek hatáskörébe tartozik. Mint ismert lehet a Kína déli partjai mentén található tartomány adminisztratív felügyelete alá kívánják besorolni többek között a Spratly- és Paracel-szigeteket.
Az idén hatályba lépett kínai korlátozások alapján az engedéllyel nem rendelkező, nem együttműködő kutató- és halászhajókra a területről kizavarás, vagy a rakomány lefoglalása és hajónként 83 000 dolláros büntetés kivetése vár.
Persze ha a korlátozás értelmezése alapján behatolóknál, vagy azok kíséreténél épp nem nagyobb a tűzerő, mint amit épp a környéken tartanak a kínaiak… És azt tudni kell, hogy nem csak a filippínók hördültek fel, hanem sokkal komolyabb arzenállal rendelkező japánoknál is szereztek egy újabb fekete pontot a kínaiak.
Ha összesítjük a Kína által magáénak követelt területeket és az így nyert kizárólagos gazdasági övezet bővüléseket, akkor állítólag az jön ki, hogy Peking a Dél-Kínai-tenger 57 százaléka fölé terjesztené ki fennhatóságát. Ez persze érthető módon továbbra is intenzíven csípi a szomszédok szemét, lévén mindez az ő gazdasági érdekeik rovására menne – és nem csak a halászat területén.
Visszakanyarodva a hír apropójára: Voltaire Gazmin fülöp-szigeteki védelmi miniszter elmondása szerint ha szükség lesz rá, akkor a jövőben halászhajóik a (feltápolás alatt álló) haditengerészet védelme alatt hajóznak majd be a Dél-Kínai-tenger Manila által a sajátjának tekintett részére.
Értelemszerűen kínai engedély nélkül.