A gőzerővel fejlesztő és haderőt modernizáló Kína újabban sok érdekességet és meglepetést tud mutatni a világnak, még ha az első hírfoszlányok „véletlen” is kerülnek csak napvilágra.
A páros egyik felét már nem kell bemutatni, a 2012-es AirshowChina rendezvényen bemutatkozott Harbin Z-19 helikopterről van szó, amelynél úgy tűnik a „modernizálás” már megkezdődött, amint azt a szokásos „szemfüles fotósoknak” köszönhetjük.
Az európai Tiger harcihelikopterrel egy súlycsoportban versenyző „könnyű” kávédaráló nem csak páncélos elleni rakétával (például a kínai „Hellfire”, az AKD-10) fegyverezhető fel, olybá tűnik, hogy a Longbow Apache lokátorához hasonló rendszerrel kívánják a harci értékét növelni a típusnak.
A hírekből egyelőre az nem világos még, hogy a burkolat alatt rejlik is e valami, vagy csupán az aerodinamikai viselkedését vizsgálják egyelőre. Utóbbi esetén sem lehetne már messze a céltól, ám a gyakorlatban nyilván összetettebb az optimális teljesítmény elérése.
További képek és esetleges információk érkezése esetén gyanítható, hogy nagytestvérén, a már Apache ligájában jelenlévő CAIC WZ-10 rotorjai fölött is meg fog jelenni egy hasonló szerkezet.
Békésebb vizekre evezve, a fórumban már „bemutatott” multifunkciós S-70 hasonmásról ejtünk pár szót, még ha részletek ez esetben sem publikusak egyelőre.
A múlt hónapban végrehajtott első repülésről készült képeken megállapítható, hogy külalakban amerikai rokonához nagyban hasonlít, ám a távol-keleti variáns ötágú főrotorral van szerelve, míg a tengerentúli – és Lengyelországban is gyártott – beéri négy lapáttal is.
A kínai védelmi minisztérium részéről megerősítést nyert, hogy Peking fejleszt egy sokoldalú helikoptert, amelynek típusjelzését a nem hivatalos katonai szakértők Harbin Z-20 jelzéssel azonosították.
Az ihletmerítéssel a milliárdos lakosú országnak sosem voltak gondjai, jelen esetben még a 80’-as évek közepétől üzemeltetett 20 darab S-70C segíthette a tervezőket átlendülni a fejlesztés nehéz időszakain.
Nyilvánvaló, hogy valamit lemásolni nem elég, a hozzá illeszkedő technológia hiánya nem fogja ugyanazt az eredményt produkálni, mint az eredeti példány. Ehhez segíthette őket hozzá pár, a szakmában régi motoros európai gyártó, nevesítve az Eurocopter, akikkel 1997-ben köttetett 70-80 millió dolláros szerződést kötött a Harbin testvérvállalata, az AVIC a megfelelő rotorrendszer kifejlesztésére, melyben a rotoragy, a fő- és a farokrotorok is benne foglaltattak. Rajtuk kívül az Augusta vállalat 1999-ben tette közzé ama kontraktust, melynek értelmében az AVIC részére történt meghajtás és erőátviteli összetevők fejlesztése. (A forrás szerint a Eurocopter rotorrendszere van a Z-10 helikopteren is, hogy valóban eme szerződések szolgáltatták e azt, amit a képeken látunk, nem lehet tudni. Elvégre, már 2014-et írunk)
Erőforrás tekintetében a nyugati gyártók versengtek a kínaiak kegyeiért és a Pratt&Whitney Canada le is szállított kettő darab 1700 lóerős PT6C-67C típusú erőforrást, amelyért 75 millió dolláros bírság volt a jutalma az United Technologies Corporation számára, az imént említett gyártó anyavállalatának. A rövid együttműködés eredményeként így azt feltételezik, hogy a megfelelő erőt a Turbomeca 3C III helyi „változata”, a Wozhou-6 biztosítja.