HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Nigériában bemutatták az első hazai fejlesztésű pilóta nélküli gépet. A GULMA névre keresztelt masináról az ország elnöke, Goodluck Jonathan rántotta le a leplet a Kaduna légibázison rendezett hivatalos esemény keretében. A típus fejlesztése a Nigériai Légierő nevéhez fűződik, de több helyi vállalkozás is szerepet játszott benne beszállítóként. Az elnök az ország szempontjából történelmi jelentőségűnek nevezte a fejlesztést.
Norvégia és az AgustaWestland nyélbe ütötte 16 darab AW101-es üzletét. A skandináv ország kutató-mentő feladatkörben rendszeresíti a 3 hajtóműves típust 6,25 milliárd norvég koronáért, megközelítőleg 1,02 milliárd dollárért. A brit-olasz gyártó 2017-ben kezdi meg az átadást, 2020-ig bezáróan mind a 16 példány norvég felségjellel az oldalán virít majd. A forgószárnyasok a kiöregedő Sea King-eket váltják, melyek az utolsó AW101 átadása után nyugdíjba vonulnak.
Balesetet szenvedett az Amerikai Haditengerészet egyik UH-60S helikoptere Japánban. A 12. század állományába tartozó „Sierra” a Yokosuka tengerészeti bázistól 10 mérföldre (16 km-re) délnyugatra csapódott a földbe, december 16-án helyi idő szerint délután 3:31-kor. A négyfős személyzetből ketten súlyosabb, de nem életveszélyes sérülést szenvedtek, a harmadik tag pedig a lábán sérült meg, őket a Yokosukai kórházban kezelik.
—
Pozitív vonatkozású dologról is beszámolhatunk a Black Hawk tengerészeti leszármazottainak kapcsán, Ausztrália átvehette első MH-60R helikopterét. A 2011 közepén megrendelt 24 forgószárnyas első két példányát december 10-én vették át a Lockheed Martin-tól a New Yorkban rendezett hivatalos ceremónia keretében. A 2,7 milliárd dollárért megrendelt helikopterek a tengerészet S-70 Seahawk-jait váltják, az utolsó példány 2016 végig kerül a kenguruk földjére.
Az Airbus Sevilla-i üzemében megkezdték az első brit A400M végső összeszerelését. Az MSN16 gyári jelölésű példány 2014-ben kerülhet a Királyi Légierő állományába, a Brize Norton légibázisra Osfordshire-be. Már az MSN17, azaz a második brit példány orr része is az összeszerelő üzemben van, a törzsrész pedig az év végén vagy január elején követi. A C-130K-kat váltó 22 gépes flotta 2021-ben válhat teljessé, bár lehet 25 szállítógépre bővülve, hisz 2011 elején opciót kötöttek további 3 példány beszerzésére.
—
Elkészült az első Törökországban gyártott, 5. generációs vadászbombázó törzsközéprésze. A Turkish Aerospace Industries (TAI) beszállítóként vesz részt a JSF programban, ráadásul nem is apró részegységek gyártójaként: a gépek törzsközéprésze készül Törökországban. A most elkészült darabot december 13-án, Ankarában adták át a Northrop Grumman részére, akik azt továbbítják a Lockheed Martinh-hoz. A darab az Amerikai Légierő egyik F-35-ösébe kerül beépítésre Fort Worth-ban. A TAI tervei szerint a 40-es évekig folytatja a gyártást, de utána is foglalkoznak majd az F-35-ösök nagyjavításával.
—
A Dél-Szudánban lévő zavargások több repülőeszköz sérülésével is együtt járnak, lássuk mik történtek az elmúlt pár napban. Az Ugandai Légierő 2 Mi-24 harci és két UH-1 helikopterére lőttek rá közvetlenül azután hogy elhagyták Bor városát evakuációs feladattal december 21-én. A forgószárnyasok és a fedélzetükön lévők sérülései ismeretlenek.
Repülőgépek terén is veszteséget könyvelhetett el a Ugandai légierő. Peter Gatdet Yak tábornok Bor-i állását legalább három Szu-30MK2 bombázta szintén december 21-én, ám a vadászbombázók közül egy vagy kettő is harci veszteséggé vált. A pilótákról semmi információ nem került nyilvánosságra.
Ugyanezen a napon, szombaton az Amerikai Légierő három CV-22 Osprey billenőrotorosára is rálőttek miközben amerikai állampolgárokat mentettek ki a városból. Mindhárom gépet eltalálták, a személyzetek 4 tagja megsérült. A sérült konvertiplánok Ugandában szálltak itt, innen a sérülteket C-17-es fedélzetén szállították egy nairobi kórházba, Kenyába. Egyikük sincs életveszélyes állapotban.
—
Oroszországban december 16-án felfüggesztették a MiG-31-esek repüléseit. A döntésre a két nappal korábbi baleset következtében került sor, mikor is Vlagyivosztok közelében lezuhant az egyik „Kopó”. A pilóták szerencsére sikeresen katapultáltak, hétfőn mindkettejüket kiengedték a kórházból. A légierő vezetése azonban úgy döntött, a teljes flottára vonatkozó repülési tilalmat léptetnek életbe, amíg ki nem derül a baleset oka. A kivizsgálást már megkezdték, elsőnek a karbantartási nyilvántartást nézik át, a gép ugyanis a nagyjavítás utáni első repülését teljesítette. Annyit lehet tudni, hogy a gép egyik hajtóműve meghibásodott nem sokkal a földbe csapódás előtt.
A Saab megkapta a 2014-es szerződését a svéd JAS-39 Gripenek karbantartására és a kisebb módosítások elvégzésére. A megegyezés 355 millió svéd koronájába került az adófizetőknek, ez hozzávetőlegesen 50 millió dollár, ez magában foglalja a gépek és szimulátorok üzemeltetését, a tesztrepülések elvégzését, valamint opciót tartalmaz a 2015-ös és 16-os hosszabbításra, további 710 millió koronáért.
Egy további 114 millió koronás szerződést is bezsebelt a svéd gyártó, a Carl-Gustaf tankelhárító fegyverekhez szerez be alkatrészeket egy ismeretlen megrendelő.
—
A Lockheed Martin az F-35 gyártósorának felgyorsításán munkálkodik. A mamutvállalat eredeti terve szerint minden évben 50 százalékkal növelné a típus gyártásának ütemét, így csökkentve a darabárát, idén azonban ez nem sikerült: míg 2011-ben 13 lopakodó vadászbombázót adtak át, 2012-ben pedig 30-at, idén 36 példány legyártására került sor. További problémát okoz, hogy a Pentagon egy kisebb megszorításra készül a programban, így az USAF az elkövetkező 5 évben 24-el kevesebb példányt vehet át, a haditengerészetnél pedig még súlyosabb a visszavágás. Mindezek ellenére a Lockheednél gőzerővel dolgoznak a darabár leszorításán. Reményeik szerint 2019-re – mikor elérik a termelés sebességének maximumát – egy F-35A ára 85 millió dollárra csökken akkori értékekkel számolva, ez mai árfolyamon 75 millió zöldhasúnak felel meg. A már megrendelt 7. alacsony ütemű sorozatgyártású széria esetében a cél a 100 millió dollárnál kisebb darabár.
—