|

F-16: Amerikában is beköszönt a mágikus 2020-as év

Jelen esetben sajnos nem egy felújítás céldátuma, vagy hadrendbe állítás időpontjáról beszélünk, hanem a Lockheed Martin törekvéséről az F-16 gyártósorának fenntartására.

A gyártó nyilatkozata szerint jelenleg elég megrendeléssel bírnak ahhoz, hogy 2017 harmadik negyedévéig biztosítva legyen az üzem léte, de bíznak abban, hogy az amúgy elég nagy számban rendszeresített Falcon variánsok bármelyike által ez az időpont 2020 utánig kitolódik. Az 1978-as havi 30 darabos gyártási darabszám után jelenleg egyébként mindössze havi egy darab készül el a csillagos-sávos ország területén.

Üröm az örömben, hogy házon belül „kapott” riválist a típus, Bill McHenry, az F-16 üzletmenetéért felelős csapat feje a Reuters-nek adott interjújában azt mondta, hogy az F-35 által olyan messzire kerülnek a potenciális vásárlók, hogy nagyobb eséllyel fogják majd az új típust választani. Ettől függetlenül a Közel-Kelet, Dél-Amerika és egyéb országok (valószínűleg azok, akik nagy eséllyel nem veszik meg a Villámot) még reményt adnak a vállalatnak arra, hogy új gépeket vagy csomagokat értékesítsen.

„Minden nap felkelünk és tesszük amit csak tudunk. De hamarosan a két típus pályafutása keresztezi egymást. Nagyjából 2020 környékén már több értelme lesz F-35-re voksolni mint F-16-ra” – vázolta fel a jövőt McHenry.

Az aktualitásokat illetően, az Egyesült Arab Emírségek szemezget nem csak modernizációval, hanem új gépekkel is, ám a Dubai Airshow idején a várakozások ellenére nem sikerült az üzletet nyélbe ütni. Egyiptomnak összesen 27 repülőgépe várja Forth Worth területén, hogy a belpolitika rendeződésével az USA rábólintson átadásukra. Omán részére 12 darab merevszárnyú van a gyártás különböző fázisában a 8-as számú épületben, amelyet más néven „Sólyom Fészeknek” is neveznek. Ezen felül Irak részére 36 darab lesz átadva, valamint Tajvan 145 gépének orrkúpja alá fog AESA (Active Electronically Scanned Array) lokátor kerülni.

A Lockheed lát még potenciált a típusban, így az F-16V verziót az AESA radar mellett új repülési avionikával, frissített elektronikai ellentevékenységet végző rendszerrel és beépített műholdas helymeghatározóval kínálja.

A 26 ország által rendszeresített (ebből 15 esetében számíthatnak megrendelésre) 4 500 madárka gyártója tisztában van vele, hogy riválisai – köztük a BAe Systems – is versengenek ezekért a megrendelésekért, ám McHenry elmondása szerint alacsonyabb áron kínálják szolgáltatásaikat. Azonban a Pentagon múlt a hónapban fel kívánta kavarni az állóvizet kissé ama döntésével, hogy Dél-Korea 134 korosabb F-16-osát a BAe újíthatja fel, ezzel kényszerítve a típus gyártóját a még kiélezettebb versenyre.

—–
luperator

Erődemonstráció a dél-koreai Kunsan légibázis területén 2012 tavaszán. | Fotó: Brittany Auld, U.S. Air Force

Erődemonstráció a dél-koreai Kunsan légibázis területén 2012 tavaszán. | Fotó: Brittany Auld, U.S. Air Force ,