|

Angola repülőgép-hordozót venne?

Húzós pletyka röppent fel a közelmúltban: hivatalosan semmilyen formában sem megerősített értesülések szerint Angola megvásárolná a spanyolok idén kivont repülőgép-hordozóját, a szétvágás előtt álló Principe de Asturias-t. Sőt, további 4, szintén nyugdíjazott spanyol hajót is hozzácsapna.

A Principe de Asturias  La Coruña kikötőjében 2010 tavaszán. | Fotó: Alberto Pereira Picado

A Principe de Asturias La Coruña kikötőjében 2010 tavaszán. | Fotó: Alberto Pereira Picado ,

Miközben olvasóink “Mi van?” ábrázattal épp pislognak nagyokat ismételten megemlítenénk, hogy pusztán híresztelésekről, pletykáról van szó, aminek kapcsán mindösszesen annyi biztos, hogy az érdeklődés hiányában bontásra ítélt rephordozó ügye kapcsán nemrégiben kormányzati oldalról úgy nyilatkoztak, hogy akadt némi érdeklődés, de semmi sem biztos még. A híresztelésekben ezt kapcsolják össze azzal, hogy egy angolai delegáció elvileg korábban látogatást tett a Navantia-nál Ferrolban.

Ugyanakkor, ha esetleg tényleg ez a helyzet, akkor nem árt sietnie a vevőnek, mert a Principe de Asturias bontása elvileg még decemberben megkezdődik – a pletykákból pedig nem derült ki, hogy ezen folyamat beindítása felfüggesztésre került volna. Vélhetően hamarosan kiderül, hogy kacsa-e a hír… Persze az is igaz, hogy a spanyolok sem ettek meszet, az ócskavasként értékesítés helyett a Navantia-nak is jobb lenne ha kicsit inkább felújítgatni kéne a rephordozót, így lehet, hogy még kicsit vacillálnak majd a végső döntéssel – ha már az idei év amúgy is vevőszerzésről szólt a hajó kapcsán.

A Principe de Asturias idén februárjában érkezett meg Ferrol kikötőjébe. Lehet mégsem ez volt az utolsó útja?

Mindenesetre mi addig is rámutatnánk arra, hogy a nemrégiben fegyverkezésbe kezdett Angola haditengerészete egyrészt nem rendelkezik üzemeltetési tapasztalattal szovjet érából származó gyorsnaszádnál nagyobb hajókkal, másrészt ezen haderőnemük majdnem teljes létszámmal elférne az amúgy kisméretű, ~16 000 tonnás spanyol rephordozón: Angola haditengerészete személyi vonalon ugyanis jelenleg cirka 1 000 főből áll össze, míg a Principe de Asturias üzemeltetéséhez 830 fő kell – ám ha ha nincsenek repülőgépek és helikopterek a fedélzeten, akkor elegendő 600 fő is…

Ehhez még adjuk hozzá a korábban említett 4 hajót:

  • 1 Newport-osztályú harckocsi partraszállító: Pizarro (L42) (ex-USS Harlan County)
  • 1 Descubierta-osztályú korvett: Diana (F32)
  • 1 Chilreu-osztályú járőrhajó: Chilreu (P61)
  • 1 Anaga-osztályú aknamentesítő: Ízaro (P27)
Az egyik Descubierta-osztályú korvett, a SPS Infanta Elena (P 76). | Fotó: James C. Davis, U.S. Navy

Az egyik Descubierta-osztályú korvett, a SPS Infanta Elena (P 76). | Fotó: James C. Davis, U.S. Navy ,

Ez alsó hangon is nagyjából 1 100 magasan képzett tengerész meglétét feltételezi, ám ennél jóval nagyobb számban lenne szükség toborzásra és képzésre, hiszen ezen hajókat karban is kell tartani, a legénység számát sem kicentizni kell, stb. A kérdés eldöntését, miszerint 26 évnyi polgárháborút 11 évvel ezelőtt lezáró Angola képes-e erre elfogadható időn belül, azt olvasóinkra bízzuk.

Mi személy szerint afelé hajlunk, hogy inkább az elképzelhető, hogy az említett 5 hajó közül az utóbbi négyből vennének valamit az angolaiak.

Ja igen, arra azt esetre, ha esetleg igaznak bizonyulnak a pletykák: Angolának vajon miért kellhet repülőgép-hordozó? Nos, nem tudjuk… Ez kicsit olyan kérdés, hogy Thaiföldnek miért kellett a Principe de Asturias némileg csökkentett méretű változata?

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.