|

Visszavonul az első A400M

Utolsó repülését teljesítette az első, MSN1 kódjelű Airbus A400M Atlas szállítógép, miközben november 4-én Toulouse-ból az Airbus Military sevillai gyártóbázisára repült vissza.

A „Grizzly 1” névvel is illetett tehergép nyitotta az A400M-program tesztrepüléseinek elmúlt 4 évét és ez alatt az idő alatt 1448 órát és 25 percet töltött a levegőben, mondhatni extrém körülmények között a 475 tesztrepülés során. Egyébként az utolsó utazása is egy ilyen tesztrepülés volt, nevezetesen a nyitott állapotban ragadt rámpával és tehertérajtóval történő leszállás közbeni eljárásokat vizsgálták. Egy másik érdekesség a zárórepüléssel kapcsolatban, hogy ugyanaz a személyzet repülte a gépet, mint amelyik legelőször a levegőbe emelte, nevezetesen Nacho Lombo tesztpilóta, Ed Strongman vezető tesztpilóta, Gerard Leskerpit fedélzeti mérnök, Eric Isorce, az A400M tesztprogram vezetője, Didier Ronceray és Jean-Philippe Cottet vezető fedélzeti mérnökök.

Első mind között - az F-WWMT lajstromjelű MSN1, becenevén Grizzly 1 | Forrás: Wikipédia

Első mind között – az F-WWMT lajstromjelű MSN1, becenevén Grizzly-1 | Forrás: Wikipédia ,

Az MSN1 további sorsát tekintve az biztos, hogy ki lesz állítva a nagyközönség számára, bár arról még folynak az egyeztetések, hogy pontosan hol, a döntés várhatóan jövőre lesz meg ezügyben. Hozzá kell tenni azt is, hogy nem csak a Grizzly-flotta első gépe vonul ki a tesztprogramból, ugyanis az MSN3-as Atlas se fog többet repülni, de őt egyelőre csak hosszú távra lekonzerválják repülőképes állapotban, hogy ha a szükség úgy hozná, akkor vissza tudjon térni az aktív feladatokhoz. A továbbiakban a tanúsítványok megszerzésére épített – és így igen széleskörű műszerezettséggel ellátott – első három A400M második tagja viszi tovább ezt a feladatot, miközben az MSN4 és MSN6 jelű gépekkel már a katonai képességek továbbfejlesztésére fognak koncentrálni.