|

Folyamatosan fejlődik a MISTRAL

Egy légvédelmi rakétás számára mindig különleges élmény rakéta éleslövészeten részt venni. Ezért is érezhette magát szerencsésnek Fábry László őrnagy, az ezred 2. légvédelmi rakétaosztályának szolgálatvezető mérnöke, mivel 2013. október 14 – 17. között lehetőséget kapott a francia Fegyverzeti Igazgatóság (DGA) tesztközpontjában, Biscarrosse bázison egy MISTRAL M–3 légvédelmi rakéta éleslövészeten való részvételre.

A kiutazás célja volt, hogy a résztvevő szakemberek gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek a továbbfejlesztett MISTRAL M–3 rakéta működéséről és annak esetleges alkalmazhatóságáról a Magyar Honvédségben jelenleg is rendszerben lévő MISTRAL fegyverrendszer vonatkozásában.

Magyar Mistral | Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Magyar Mistral | Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred ,

A bemutató lövészet alkalmával egy darab M–3 típusú rakéta került indításra egy MANPAD típusú állványról. A célanyagot a MISTRAL-osok által jól ismert BANSHEE típusú drone képezte. A légvédelmi rakétatűz kiváltása 3 700 – 4 000 m távolságon történt, majd a rakéta a célt közvetlen találattal semmisítette meg.

Az éleslövészet mozzanatait a látogatók kivetítő sátorban követhették nyomon, ahol a cél és a rakéta röppálya nyomvonalait, illetve a fontosabb telemetria adatokat is elemezhették, értékelhették.

Ezen túlmenően a sátor előtt két tesztberendezés állt rendelkezésre. Az egyik egy M–2, a másik egy M–3 típusú működő gyakorló rakétával (ATPS). A tesztberendezések azzal a szándékkal kerültek kiállításra, hogy az érdeklődők meggyőződhessenek a két rakétatípus célelfogási képessége közötti különbségekről. A legfőbb eltérés, hogy a gyártó a fejlesztés során növelte az infravörös (IR) önrávezető fej érzékenységét, melynek eredményeként az M–3 rakéta – tapasztalatunk szerint – már 13 km-es távolságon képes volt helikoptert követni, szemben az M–2 rakéta 8 km-es lehetőségével. További különbség, hogy az M–3 rakétának növelték a hatótávolságát és a sebességét, jobb a vezérlése, illetve kevésbé érzékenyek a hajtómű és harci rész pirotechnika komponensei.

Hazaérkezés után Fábry őrnagy érdekesnek és hasznosnak minősítette a látottakat, mi pedig kíváncsiak vagyunk, hogy vajon a hazai MISTRAL jövőjét látta-e Franciaországban?