|

Pakisztán török harci helikopterekkel szemezget

Pakisztáni és török médiajelentések szerint komoly esély mutatkozik rá, hogy Pakisztán rendszeresíteni fogja a TAI által gyártott, az AgustaWestland A129 Mangustából kifejlesztett T129 ATAK harci helikoptert. Ezt Nawaz Sharif pakisztáni miniszterelnök szeptember 16-18. között lebonyolított, törökországi látogatása során több belső hírforrás is megerősítette, illetve abból is lehet következtetni egy esetleges üzletre, hogy Sharif élőben is megtekinthette a helikoptert, sőt, még egy kisebb képesség-bemutatót is rendeztek számára. Pakisztán a meglévő, nem éppen fiatal Bell AH-1F/S Cobra harci helikopterei helyett rendszeresítené a T129-est, melyet kedvező anyagi feltételek mellett kaphatnának meg, sőt, akár még saját gyártósorral is gazdagodhatnának, melyet a Pakistan Aeronautical Complex (PAC) működtetne.

Magas rangú török katonai tisztviselők szerint Ankara és Iszlámábád között „érett és előrehaladott” tárgyalások folynak a beszerzésről, melytől hosszú távú együttműködést remélnek a két ország között.
„Nem csak egy tenderen szeretnénk győzedelmeskedni, hanem több évre előre tekintő, mélyebb kapcsolatok kiépítését kívánjuk elérni, ami amellett, hogy mindkét fél ipara és hadereje számára kedvező, a nemzetközi piacon is népszerűsítheti termékeinket.”

T129 prototípus

T129 prototípus | Forrás: TAI ,

Szintén nem megerősített információk szerint Törökország három T129-est szándékozik ajándékba adni Pakisztánnak, tesztelés és csapatpróba céljából, a megfelelő mennyiségű pótalkatrésszel együtt. Arról azonban nem szól a fáma, hogy ezek milyen verziók lennének – a még nem teljes értékű T129A még a törököknél is csak tesztelés alatt áll, a jóval potensebb T129B-t pedig még fejlesztik. A módszer azonban nem új: 2009-ben a törökök hasonló módon jártak el, amikor a 155 mm-es MKEK Panter tarackot adták el Pakisztánnak, aminek ugyancsak beindult a helyi sorozatgyártása.

Az üzletnek természetesen több buktatója is lehet. Egyrészt Pakisztán anyagi helyzete nem nevezhető a legstabilabbnak, ezért török részről is sok ellenzője akad a T129 eladásának, mivel kétséges, hogy Iszlámábád ki tudja-e fizetni a helikoptereket. Elemzők szerint viszont ez a legkisebb gond, ugyanis a politikai akarat elég erős hozzá, hogy ellensúlyozza a pénzügyi érveket. Ennél sokkal kritikusabb a hajtóművek kérdése, ugyanis az LHTEC CTS800-4A erőforrások exportálásához az Amerikai Egyesült Államok engedélye kell. Az amerikai-pakisztáni kapcsolatok viszonylag pozitív volta miatt politikai szinten még nem is lenne baj, azonban a Bell helikoptergyártó vállalat szintén szeretné eladni egyik portékáját Pakisztánnak: az AH-1Z Viper jó eséllyel indulna a régebbi verziójú Cobrák cseretípusaként.

Pakisztáni AH-1S Cobra harci helikopterek

A pakisztáni Cobrák nem mai darabok ,

A konkurenciaharc pedig, főleg a mostani pénzügyi helyzetben, alávághat a török terveknek, és az amerikai cég malmára hajthatja a vizet. Ráadásul pakisztáni részről azért is csábítóbb lehet a Viper, mert lényegesen több vele a tapasztalat, ellentétben a T129-cel, ami még épp csak a szolgálatba lépés kapujában áll. Azt, hogy végül mi mellett döntenek a pakisztániak, valószínűleg még idén, vagy 2014 első félévében megtudjuk, ugyanis az AH-1F/S-flotta cseréje a legaktuálisabb napirendi pontok egyike a helyi védelmi tárcánál, sőt, állítólag már a szükséges pénzmag egy részét is sikerült elkülöníteni egy új típus beszerzéséhez.