A szlovák vezetés és az RSzK MiG szeptember 2-án jelentette be, hogy két szerződést kötöttek északi szomszédunk MiG-29-eseinek gatyába rázásáról.
A szerződések a radarrendszer és a gépek sárkányszerkezetének helyreállítási és javítási munkálatait takarják. Szergej Korotkov, az orosz tervezőiroda igazgatója elmondta, az új szerződés nagyban javítja majd a Szlovák Légierő MiG-29-eseinek hadrafoghatóságát, és reméli, hogy hosszú távon együttműködhetnek a szlovákokkal.
Az új kontraktusokra Martin Glvác szlovák védelmi miniszter szerint azért volt szükség, ugyanis az előző kormányzat nem szerzett érvényt a korábbi alkatrész-ellátási szerződésnek, így pótalkatrészek híján kannibalizáció sorsára jutottak az északi szomszédunk MiG-29-esei. Glvác elmondása szerint nem volt elég hajtómű, futómű és más fő alkatrész sem, ez vezetett a széleskörűen alkalmazott kannibalizációhoz és az üzemképes gépek számának fokozott csökkenéséhez.
„A kannibalizáció következtében kevesebb bevethető repülőgép maradt, csökkent az egy főre jutó repült idő, nőtt a meghibásodási arány, mindezek a meggátolhatják az ország biztonságának szavatolását” – állt a szlovák védelmi minisztérium közleményében.
Szlovákia 2004-ben írt alá szerződést 12 darab MiG-29-es modernizációjáról és nagyjavításáról, hogy azok 2030-35-ig szolgálatban maradhassanak. A gépek 2008-ra álltak újra hadrendbe, azonban a IHS Jane’s információi szerint 2011 májusára már csak 4 darab volt bevethető állapotban, mivel a kormányzat azonban nem kötelezte az orosz félt a támogatási szerződés betartására, így gyakorlatilag feleslegesen fizették ki a kontraktus aláírásakor az ellentétezési díjat. Glvác elmondta, hogy az állami tulajdon elherdálása miatt nyomozást indítanak majd.