|

Orosz hajtóművel repül a széria CAC J-10B!

Hosszú várakozás után lassan elindul a J-10-es vadászgép legújabb B változatának gyártása a kínai CAC üzemében. A gyártósoron látható 4.5 generációs vadászrepülőgépek sárkányába – nagy meglepetésre – kínai helyett, orosz hajtómű került.

Legutóbb tavaly ősszel számoltunk be a HTKA oldalán, a kínai CAC J-10-es vadászrepülőgép gyártósoráról. Akkor még az foglalkoztatta a téma után érdeklődőket, hogy a J-10A hatodik sorozat gyártásának közelgő befejezése után, milyen típus fog kigördülni a kínai gyár kapuján. A kérdés még tavaly év vége előtt megoldódott, miután decemberben a hetedik széria jelzésével továbbra is J-10A változatok startoltak a gyári felszállópályáról.

A hetedik J-10A széria első gépe. A J10A0701 gyári számú vadász tavaly december elején repült először.

A hetedik J-10A széria első gépe. A J10A0701 gyári számú vadász tavaly december elején repült először. ,

Időközben tavaly december és ez év február között, több fotó került fel az internetre egy jelzés nélküli J-10B vadászgép gyári berepüléséről, mely orosz AL-31FN hajtóművel volt felszerelve. Ennek különösebb jelentőséget akkor még nem tulajdonítottak, hiszen jelzések hiányában még a J-10B típus első, 1031-es számú prototípusa is lehetett volna a repülőgép.

Februárban a gyártó üzem udvarán berepülésre várnak a vadonatúj J-10A és J-10S vadászok, valamint az említett jelzés nélküli J-10B repülőgép. Az új változatot az AESA radart rejtő, ferde orrkúpjáról könnyű megkülönböztetni.

Februárban a gyártó üzem udvarán berepülésre várnak a vadonatúj J-10A és J-10S vadászok, valamint az említett jelzés nélküli J-10B repülőgép. Az új változatot az AESA radart rejtő, ferde orrkúpjáról könnyű megkülönböztetni. ,

Napjainkra kiszivárgott információk szerint az új J-10B változat lassú gyártása év elején megkezdődött. Az eddigi késés fő oka, a kínai Shenjang Liming WS-10-es hajtómű problémáira vezethető vissza. A J-10B 1035-ös prototípusába épített hajtómű, a tesztek szerint még nem szériaérett. Ezért a kínai döntéshozók úgy döntöttek, hogy az első sorozat J-10B vadászrepülőgépet továbbra is a típusra eddig jellemző orosz Szaturn AL-31FN hajtóművel szerelik fel.

A CAC szerelősorán nemrég három J-10B vadászt fotóztak le, előttük orosz Szaturn hajtóművekkel.

A CAC szerelősorán nemrég három J-10B vadászt fotóztak le, előttük orosz Szaturn hajtóművekkel. ,

Az eset nem egyedi Kínában. Hat évvel ezelőtt a Szu-27SzK alapjain kifejlesztett J-11B Flanker két hajtóműves vadászgép első szériáját szintén az orosz hajtóművel szerelték fel, a kínai WS-10A erőforrással tapasztalt problémák miatt. A SAC üzeme odáig ment 2009-ben, hogy a J-11B Flanker típus második szériáját hajtóművek nélkül gyártották le. Az elkészült gépek másfél évig lekonzerválva álltak a gyár udvarán, mielőtt a Shenjang Liming gyár javított WS-10A hajtóművei megérkeztek és elkezdhették a repülőgépek berepülését, majd lassú átadását a PLAAF alakulatainak.

Bár azóta négy J-11B Flanker széria épült WS-10A hajtóművel felszerelve, a kínai erőforrás fejlesztésével továbbra is problémák lehetnek. Erre utal az a tény is, hogy a J-15-ös haditengerészeti vadászrepülőgép hét prototípusa közül, csak egy repül WS-10-es erőforrással. A többi, mind az orosz Szaturn termékét alkalmazza.

Két orosz hajtóművel startol a J-15-ös prototípusa kínai Liaoning repülő géphordozó fedélzetéről.

Két orosz hajtóművel startol a J-15-ös prototípusa kínai Liaoning repülő géphordozó fedélzetéről. ,

—–
Galcom