|

Sikeres vizsgát tettek az első kínai repülőgép-hordozó pilótái

A Liaoning „megszületéséről” már többször lehetett olvasni korábbi híreinkben, szép lassan a személyzet is felkészül rá, hogy a hordozó erejének teljében képviselhesse Kína érdekeit a világ tengerein, óceánjain.

A pilóták és a képzésen résztvevő hajófedélzeti legénység tagjai a tanúsítványt egy 25 napos tréning után vehették a kezükbe. A kínai védelmi minisztérium honlapján található bejelentés szerint a hajó útja során a pilóták „számos folyamatos le- és felszállási gyakorlatot hajtottak végre, amely Kínát a világ azon kis létszámú csoportjába engedte belépni, akik képesek saját hordozón szolgáló pilótáikat kiképezni”.

Fotó: Xinhua hírügynökség

Fotó: Xinhua hírügynökség ,

A képesítést jelen esetben 5 pilóta és meg nem határozott számú leszállást jelző tiszt vehette át, miután a gyakorlatban is bizonyították, hogy képesek a merevszárnyú repülőtechnika biztonságos üzemeltetésére egy hadihajóról. A gyakorlat során használt repülőeszköz a Shenyang J-15 volt, amely az orosz Szu-33 típuson alapul, habár a Beijing fenntartja azon állítását, hogy a gép kínai fejlesztésű technológiákon alapszik.

Az eredetileg Varjag néven, a Szovjetunióban épült hajó fedélzetét 2012 vége felé érhette újból repülőgép, mely esemény alkalmából az immár kínai lobogó alatt hajózó hordozóról PR kampányt készített a Beijing cég. A honvédelmi erőkkel természetesen már nem kellett megismertetni az úszó repülőteret, Kína tervei szerint a hányatott sorsú hajó fő feladata a repülőszemélyzet és legénység kiképzése lesz, valamint működésével elősegíteni a hordozóval operálás doktrínáinak fejlődését.

Az egyik június 19-i leszállást megörökítő fotó

Az egyik június 19-i leszállást megörökítő fotó ,

Áprilisban egy vezető kínai haditengerészeti képviselő nyilatkozta, hogy Peking tervezi egy, a jelenlegi méretnél nagyobb és több repülőgép befogadására képes hajó elkészítését. „A következő repülőgép-hordozó esetében egy nagyobb, több repülőgép hordozására képes típusra lesz szükségünk – jegyezte meg Song Xue, a csoport helyettes vezetője.

Song hozzátette, hogy Kína jövőbeli terveiben a hordozó fedélzetén nem csak vadászrepülőgépek, hanem „felderítő, tengeralattjáró-elhárító, elektronikai ellentevékenységet végző gépek és forgószárnyas technika” egyaránt megtalálható lesz. A vegyes légiflotta üzemeltetésének követelménye a CATOBAR képesség megléte, azonban jelenleg ilyen műveletek végrehajtására alkalmas hadihajóval jelenleg csak az USA, Brazília és Franciaország rendelkezik.

Fotó: Xinhua hírügynökség

Fotó: Xinhua hírügynökség ,

A Liaoning – lévén orosz eredetű – csak síugrósánccal van felszerelve, katapult rendszerrel nem, így fedélzetén csak helikoptereket és vadászrepülőgépeket tud üzemeltetni. Az olyan típusok, mint a tengerentúlon üzemelő AEW&C feladatkörű Northrop Grumman E-2 Hawkeye, valamint az egyéb, nélkülözhetetlen támogató merevszárnyúak nyílt vízi alkalmazása mellé ezen felszerelés megléte elengedhetetlen.

Szerző: Luperator