|

Úton a kínaiak első Zubr légpárnás deszant hajója

Nem egy nagy hír, nem is túl friss, de ha már az átadásról nem számoltunk be, akkor ez alkalommal pótolnánk ezen vonalon a lemaradásunkat – egy fotó és egy videó köré csavart kis rövidhír következik.

Német tulajdonú, amerikai nevű hajó hurcol szovjet érában megszületett, ukrán építésű deszanthajót a kínaiaknak :) Ahmet Güven,

Azoknak akik esetleg nem ismernék a fenti fotón látható légpárnást, azoknak mondanánk, hogy ez egy Project 1232.2 / Zubr-osztályú példány, amiről dióhéjban annyit érdemes tudni, hogy kategóriájában a világrekorder.

A fotó amúgy április 30-án készült a HHL New York és nehézsúlyú rakományának a Dardanellákon történő áthaladása során.

Az először 1988-ban hadrendbe állított légpárnásból a fotón látható hajót is beszámítva jelenleg 9 darab áll aktív szolgálatban. kettő az oroszoknál, kettő az ukránoknál és 4 a görögöknél. A kínaiak még 2009-ben négy darabról kötöttek szerződést az ukránokkal, akik ezidáig egy darabot adtak át – ez látható a fotón.

Ezen, az április 12-i átadási ceremónián készült fotón látható hogy már ott figyel a soron következő Zubr is.

Ezen, az április 12-i átadási ceremónián készült fotón látható hogy már ott figyel a soron következő Zubr is. ,

A kínaiaknak az idei év áprilisának közepén átadott Zubr mellett épül a második is az ukránoknál, azonban a kínai rendelés 3. és 4. hajója ukrán segítséggel már a kínaiaknál épül meg. Azaz a még a szovjet érában megszületett hajóosztály technikai dokumentációi is kínai kézbe kerültek a csomaggal. Ennek persze Moszkva nem igen örül, lévén az Oroszországban és Ukrajnában is gyártott Zubr eredetileg az orosz Almaz tervezőiroda produktuma.

4 hozzászólás “Úton a kínaiak első Zubr légpárnás deszant hajója”

  1. Talán ne feledjük azt a tényt, hogy ezt a csodafegyvert már a nyolcvanas évek végén használták. Ha jól emlékszem a görög haditengerészetnek is van belőle.
    Sajnos ez a csodafegyver a nyugodt tengerekhez jó, mert erősebb hullámzás már gátolja a nagy sebességű haladást. A hajótest a vízbe csapódhat. Ezért csak az oroszok építettek belőle többet az akkor még orosz-szovjet hajógyárban.Más ország nem foglalkozott ezzel a változattal, inkább a katamarán felépítést alkalmazták. Ha emlékszünk hasonló okokból a haditengerészetnél nem népszerűek a víz alatti szárny felületet alkalmazó hajók.

Fórum hozzászólások

  • Nem igen szóltam még a topichoz de elárulná nekem valaki hogy mi ennek az értelme ?
    Érdekes hogy a két nagy komcsi ország rendszeresítette de az elmúlt 20 év konfliktusaiban nem láttam őket talán mert nincs is semmi hasznuk.
    Egy fejlett országnál sincs ilyen ! miért?
  • Nem igen szóltam még a topichoz de elárulná nekem valaki hogy mi ennek az értelme ?
    Érdekes hogy a két nagy komcsi ország rendszeresítette de az elmúlt 20 év konfliktusaiban nem láttam őket talán mert nincs is semmi hasznuk.
    Egy fejlett országnál sincs ilyen ! miért?

    Ez a típus a görögöknél is rendszerben volt/van. Légpárnások több országban is rendszerben vannak viszont ez a típus tényleg eléggé exkluzív. Az a gond vele, hogy hatalmas, nem fér el egy partraszálló hajóban, tehát csak a szárazföldi bázisaid hatósugarában használhatod. Ez a szovjetek idejében nem volt akkora gond, mert amúgy is maximum a környékükön használták volna. Viszont ez a kínaiakra meg a görögökre is fenn áll.
  • <blockquote rel="Roni">Nem igen szóltam még a topichoz de elárulná nekem valaki hogy mi ennek az értelme ?
    Érdekes hogy a két nagy komcsi ország rendszeresítette de az elmúlt 20 év konfliktusaiban nem láttam őket talán mert nincs is semmi hasznuk.
    Egy fejlett országnál sincs ilyen ! miért?

    Az a gond vele, hogy hatalmas, nem fér el egy partraszálló hajóban, tehát csak a szárazföldi bázisaid hatósugarában használhatod. </blockquote>

    A kínaiak ezt azzal oldották meg a hírek szerint, hogy adtak neki/építettek hozzá egy kvázi hordozó szállító hajót.
  • Mackensen
    Nem túl elegáns, és meg vannak a hátrányai.

    Akkor most nézzük az USA egyik megoldását hasonló problémára

    https://www.youtube.com/watch?v=mDt7VwKNmYo
  • Mondjuk ez azt feltételezi, hogy az ellenfélnek nincs egyáltalán tengeralattjárója. De mondjuk egy partraszállási övezetet gondolom amúgy is bevédenek, ahogy csak tudnak.
  • Nekem a Kínaiak megoldása jobbnak tűnik, főleg ha majd finomítanak a koncepción, és két zubrt rá tudnak tenni egy "hordozó-szállítóra (hosszabbítás?).
    A zubrnak mindenképpen nagyobb a hatótávja is, így nagyobb kockázatú partraszállásnál is használhatóbb a koncepció.
  • Lehet, hogy rosszul tudom, de Görögország a Zubr légpárnás hajóját éppen Kínának adta/adja el. (működési és karbantartási költsége túl nagy és nem tudják kihasználni, felesleges).
  • Mondjuk annyi egy kicsit "recseg" az egész sztoriban, hogy még áll a fegyvereladási embargó Kínával szemben a nyugati országok részéről. Elméletileg a görögök még annak számítanak, tehát elméletileg egy ilyesmivel megsértik azt.

Ugrás a fórum topichoz