A katari harckocsizók számára a térség arzenáljával összevetve meglehetősen harmatos eszközpark áll rendelkezésre – a források szerinti 30-45 db aktív francia AMX-30 harckocsi jóindulattal sem mérhető össze az Arab-félszigeten máshol fellelhető Abrams, Leclerc és Challanger 2 harckocsikkal.
Doha részéről így megszületett a döntés, a szaúdiakhoz hasonlóan Leopard 2 harckocsik kellenek a kiöregedett AMX-ek helyére – mint ahogy arról a tavalyi év júliusában beszámoltunk a katari abszolút monarchia kapcsán 200 darab Leopard 2A7+ harckocsi beszerzésének igényéről reppentek fel hírek.
Ezt a német ellenzék szintén elborzadással reagálta le, bár kisebb sajtóvisszhanggal, mint a hatalmas port felvert szaúdi Leopard beszerzés tervének kipattanását. Sőt, míg a szaúdiak Leopard 2 beszerzése még nem került véglegesítésre, addig a katari vonal már lezárult.
Igaz, a rebesgetett 200 harckocsival ellentétben „csak” 62 darab kerülhet a kis arab államba a Leopard legmodernebb változatából – mely a Leopard 2A7+. Hogy ehhez van-e köze az ellenzéki nyomásgyakorlásnak, vagy Katar igazából csak ennyit akart, arról nem áll rendelkezésre információnk, ám arról annál inkább, hogy a haderő modernizálás részeként a 62 harckocsi mellé a PzH 2000 formájában 24 önjáró tarackot is beszereznek a németektől.
Összességében egy tokkal-vonóval cirka 1,9 milliárd eurós üzletről van szó.
Végül nem tudunk említés nélkül elmenni az egyik kapcsolódó híranyagban található szövegrész mellett. A Deutsche Welle-nek nyilatkozó, Katar és a régióbeli politika szakértőjeként megnevezett bizonyos Hamadi El-Aouni professzor a Berlini Egyetemről azon aggályainak adott hangot, miszerint elképzelhető, hogy Doha nem is magának szerzi be ezen harckocsikat. Lévén az országon belüli amerikai jelenlét miatt nem túl reális azon magyarázat, hogy az esetleges iráni agresszió elrettentése érdekében kellenek ezen fegyverek. Álláspontja szerint mivel Washington úgyis megvédené Katart, nem elképzelhetetlen, hogy ezen haditechnika Törökországon, vagy esetleg Libanonon keresztül Szíriában köthet ki.
Khm… nos, ez egy érdekes felvetés, de nagyjából semmi valóságalapja nincsen, maradjunk annyiban.
Ezt a Szíriába szállítást úgy képzeli el a szakértő, hogy elviszik a törököknek a németek, aztán onnan azt mondják, hogy azt hitték, a törökök egészen Doha-ig továbbviszik? Esetleg leszállítják Katarba, onnan átteleportálják Törökországba / Libanonba? De ha képesek erre akkor teleportálhatnák egyenesen Szíriába is. Nem hiszem, hogy a németek nyíltan bevállalnák, hogy csúcstechnológiás nehézfegyvereket szállítanak Szíriába, egy török vagy libanoni szállítás meg egyértelműen ez lenne.
Lehet, hogy ezek a Leopard 2A7+ harckocsik inkább Leopard 2A7- harckocsik? Elvégre utolsó generációs csúcstechnológiát nem szokás eladni, főleg nem butítás nélkül.
A németek többeknek eladnak, náluk máshogy megy. Van, hogy a megrendelő kérésére fejlesztik tovább a cuccokat… Szóval ezek a nagymacskák elég potens dögök lesznek, az tuti.
547 milliárd forintba került ez a csomag? :-O Elszámoltam valamit?
Jah, nekem is a magas ár tűnt fel. 1,8 milliárd euró esetén ez több, mint 20 millió euró/jármű.
A lengyelek újabb 128 darab (használt) A4/A5-t fognak beszerezni a német raktárkészletből, melyeknek a költsége mintegy 100 millió euró lesz! Ez mai középárfolyamon számolva ~30 milliárd forint! Ennyit a Honvédség is igazán költhetne harckocsi beszerzésre, vagy akár lehetne bérelni is a harckocsikat, ahogyan a spanyolok is csinálják, a bérleti szerződés lejárta után pedig a Honvédség tulajdonába kerülnének a járművek!
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=9818
100 milla az aprópénz Leo2-ért, de tényleg megérné.
Addig amíg valamivel több mint egy tucat – nem éppen korszerűnek mondható – T-72-est tudunk csak rendszerben tartani, nincs értelme nagymacskákról álmodozni. Főleg relatíve nagyobb – mondjuk úgy, hogy a szükséges – darabszámban…