Moszkva MiG-31BM Foxhound távolsági elfogóvadászokat telepített a szibériai Novoszibirszk városába, így hosszú idő után újra aktív repülőegység működik a térségben.
A hivatalos indoklás szerint a nem éppen hétköznapi repülőgépek odatelepítése a helyi ipari létesítmények védelmét szolgálja, valamint része a szibériai légtér felügyeletéért felelős egységek fejlesztésére indított programnak. Novoszibirszk környékén korábban is volt aktív légitámaszpont Omszkban, azonban az ott települt egységet 1998-ban feloszlatták.
A MiG-31-esek modernizálása már évek óta folyik és bár kezdetben elég nyögvenyelősen haladt, azért a programmal kapcsolatos tervek ambiciózusak: 2020-ra hatvan darab BM verziójú Foxhoundot terveznek átadni. A modernizálás során a meglévő 31-eseket többek között részben glass-cockpittel látják el, illetve a radarrendszer képességeit továbbnövelik, meg egyéb apróságok (avionikai rendszer, fedélzeti számítógép, stb.), valamint új fegyverzettel is ellátják az R-37 és R-77 rakéták integrálása révén.
FRISSÍTÉS:
boki néven tevékenykedő olvasónk jelezte, hogy a Novoszibirszk körzetébe rendelt MiG-31BM-ek a keletre található kanszki légibázison települtek. Az információ szerint egyébként itt már 2012 decembere óta van hat darab BM verziójú Foxhound.
A google mapon 27 db MIG-31-es számoltam a „csillaggarázsban” a Kanszki (Oroszország, Krasznojarszki határterület, Kansk) repülőtéren. Persze ebből nem derül ki, hogy ebből mennyi a bevethető és mennyi a BM modernizált verzió.
Mindenesetre ebből egyértelmű, hogy egy régi egység újjáélesztéséről van szó.
http://maps.google.hu/maps?q=Oroszorsz%C3%A1g,+Krasznojarszki+hat%C3%A1rter%C3%BClet,+Kansk&hl=hu&ie=UTF8&ll=56.121276,95.656586&spn=0.011866,0.042272&sll=55.899956,95.734863&sspn=6.113505,21.643066&oq=Oroszorsz%C3%A1g,++kansk&t=h&hnear=Kansk,+gorod+Kansk,+Krasznojarszki+hat%C3%A1rter%C3%BClet,+Oroszorsz%C3%A1g&z=15
Nem nevezném éppen ambiciklistának a programot. Nyögvenyelős, és éppen hogy elégséges. 15 év késésben vannak vele, és most sem kapkodnak.
Van okuk kapkodni?
Nem tudom, hogy érdemes-e kidobálni a 31-eseket, hiszen nagy terhelést nem kapnak a sárkányok, üzemidő valószínű van még bennük. Manapság az, hogy egy gép 30 éves (a jelenleg még repülő MiG-31-esek zöme inkább 20-25) nem sokat számít. A naptári évek alapján történő sárkányletiltások kora lejárt, amit lehet, azt állapot szerint igyekeznek még rendszerben tartani.
Nálunk persze nem.
Legalább 37 BM-jük van.
Az éppen nem sok egy ekkora országhoz. 137 is éppen csak elég lenne. Mondjuk, ha elkezdene a nemzetközi helyzet fokozódnim és három év lenne a háborúig, akkor max 50re tudnák feltornázni a számukat. Ez tíz db ezer kilóméteres kört tudna úgy-ahogy védeni, vagy kettőt rendesen.
Feltéve – de nem megengedve :D -, hogy nem Patyomkint játszanak Ivánék, a gépek számozása alapján ez a szám jön ki egyszerű „1+1=2+1=3+1=4…” stb. módszerrel. :)
Ezalatt azt kell érteni, hogy nyilvánvalóan csak az a gép számít, amiről van fénykép/videó ÉS azon egyértelműen azonosítható a BM típusváltozatú gép oldalszám vagy lajstromjel alapján. Mondjuk át kell hozzá nyálazni pár száz képet, illetve azt is bele kell kalkulálni, hogy a „legalább” megfogalmazás indokolt, mert számos fotón nem vehető ki az oldalszám vagy a lajstrom (vagy azért, mert takarásban van vagy nincs is a gépen ilyesmi), ugyanakkor viszont az, hogy BM-ről van szó, egyértelműen felismerhető. Ahol a típusváltozat nem biztos, az szintén nem játszik. Nem mellékesen ez a lista azzal számol, hogy egy oldalszámot csak egy gép visel, így ha netán (ez nem túl valószínű, sőt: lényegében kizárható) több gép is megkapta a ‘kék 05’ jelzést, akkor persze a 37 (de legyen inkább 36) erős tévedés lefelé.
Itt a lista:
RF-90887 vörös 27
RF-90889 vörös 23
RF-90892 kék 95
RF-92330 vörös 01
RF-92378 kék 94
RF-92379 kék 93
RF-92380 kék 92
RF-92388 kék 08
RF-92440 kék 11 (megsemmisült)
RF-95458 vörös 17
kék: 01 03 04 05 06 07 09 10 12 16 21 27 52 57 60 76 91
vörös: 03 07 09 10 11 18 20 21 22 24
Ez 36 gép (a kék 11 nélkül) és mint az látható, hiába adná magát a lista alapján, hogy „Biztosan van kék 02 is!”, mivel nincs (pontosabban én nem találtam) róla képet, ezért nem is számoltam vele.
Egyébként nekem már régebb óta gyanús volt, hogy a hírekhez mérten „túl sok” BM-ről van fotó és videó, így megpróbáltam utánajárni a dolognak és ez lett belőle.
Szóval még egyszer: ha Ivánék nem azzal szórakoznak, hogy merő kib***ásból időnként átszámozgatják a gépeket, akkor ez a meglévő 36 db MiG-31BM elég közel járhat a valósághoz.
Kívülről alapvetően 3 feltűnő jele van, hogy egy BM-et látunk:
a) az infra közelében van egy méretes antenna (alul, az orr közelében, nagyjából a pilóta vonalában);
b) a félszárnyakról leoperálták a két bazinagy felfüggesztőt és 4 „kicsit” szereltek rájuk;
c) a pilóta kabintetején (a mozgón) van egy kis „kitüremkedés”, ami oldalról nézve egy háromszöghöz hasonlít.
Ezen a képen az említett „jelek” mindegyike látható:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/MiG-31BM_at_the_Celebration_of_the_100th_anniversary_of_Russian_AF_%282%29.jpg
Belülről elég ritkán látni fotókat a típusról (vannak képek ettől függetlenül), de a pilótafülkében a kijelzők mindenképpen magukért beszélnek (bár itt több változat is elképzelhető azért):
http://paralay.com/t05/35%20%2810%29.JPG (pilóta)
http://www.fyjs.cn/bbs/attachments/Mon_1303/27_161510_8659dd014d7f03b.jpg?498 (WSO)
Ez rendkívül kedves tőled, de ez marha amatőr hiba lett volna részemről. :D A vörös 07 határozottan egy BM: http://russianplanes.net/id63807
Azt, hogy kb. mikor és mit írtak alá, én is tudom, de a fotók magukért beszélnek – hacsak nem maszkirovkát játszanak „az ellenség megtévesztésére” az azonosítókkal (pl. 4 db gépük van összesen és kéthetente átszámozzák őket :D).