Bekövetkezett, amire az elmúlt mintegy 60 évben nem igen volt példa: az Egyesült Királyság immáron már nem tekinthető úgy, mint az 5 legnagyobb fegyverexportőr állam egyike. A Stockholmi Békekutató Intézet (SIPRI) március 18-án közzétett legújabb jelentése szerint Angliát az 5. helyen Kína váltotta, megváltoztatva egy cirka 20 éve bebetonozott sorrendet.
A jelentésben olvashatóak szerint a 2008-2012 közti 5 éves ciklusban a globális tortából a következő arányban martak el szeleteket a tradicionálisan vezető szereplők:
- Egyesült Államok: 30%
- Oroszország: 26%
- Németország: 7%
- Franciaország: 6%
- Anglia: 5%
Ez a sorrend ugyanakkor most megváltozott köszönhetően Kína 2008-2012 folyamán nyújtott teljesítményének: Peking a 2003-2007 és 2008-2012 közti 2 ciklusra vonatkoztatva a másodikban 162 százalékkal növelte az előzőhöz mérten exportteljesítményét. Mellyel nem mellesleg kettőről öt százalékra növelte nemzetközi részesedését, mely elegendőnek bizonyult az angolok 5. helyről történő kiütéséhez. Mint ismert lehet Kína jelenlegi legnagyobb volumenű exportüzletei a baráti Pakisztánhoz kötődnek, de persze Peking azon van, hogy más piacokon is növelje jelenlétét.
A SIPRI által kiadott jelentésben amúgy szerepel az is, hogy a 2008-2012 közti időszakban 17 százalékkal növekedett a globális fegyverexport a 2003-2007 közti időszakhoz képest – melyben jelentős szerepe van az ázsiai és észak-afrikai fegyverkezési láznak.
A 2008-2012 közti időszakban Ázsia és Óceánia a globális importmennyiség majdnem felét, 47 százalékát vette fel. Ami nem meglepő, hiszen az 5 legnagyobb fegyverimportőr mind ezen régióban található:
- India: 12%
- Kína: 6%
- Pakisztán: 5%
- Dél-Korea: 5%
- Szingapúr: 4%
Szintén jelentős felvevőpiaccá nőtte ki magát Afrika – értelemszerűen Észak-Afrikára kell itt gondolni, azon belül is Marokkó és Algéria emelendő ki. A svédek adatai szerint az elmúlt 5 évben az észak-afrikai régió 350 százalékkal több fegyvert importált, mint az azt megelőző 5 évben, ezen teljesítményükkel pedig megduplázták Afrika összesített importmennyiségét is. Marokkó és Algéria címkéjű írásainkat visszalapozva látható, hogy valóban nem kispályás rendelések születtek az elmúlt években.
Ázsiával és Észak-Afrikával szemben Európában jelentős visszaesés volt tapasztalható, az import mintegy 20 százalékkal csökkent és nem is várható változás, sőt az afganisztáni műveletek lezárása miatt felszabaduló eszközállomány, illetve az általános pénzügyi helyzet várhatóan csak fokozni fogja az exportmennyiséget.
Talán senkit nem lep meg, ha a SIPRI adatai szerint a már jó ideje pénzügyi pengeélen táncoló Görögország esetében a legszignifikánsabb az import csökkenése: Németország korábbi legnagyobb felvevőpiacának fegyvervásárlási kedve 2008-2012 között 61 százalékkal esett vissza a 2003-2007 közti időszakhoz mérten.
A SIPRI weboldalán keresztül online elérhető adatbázisból érdekes dolgokat lehet amúgy lekérdezni – adott esetben egészen 1950-től kezdődően.
Illetve a mostani hírhez szorosabban kapcsolódóan: a fegyverimportőrök 2008-2012 közti top 20-as listája Google Maps-en ábrázolva.
Ehhez kapcsolódik, hogy a hajógyártási kapacitásuk utólédre DK-t és így ők lettek az elsők.
http://www.strategypage.com/htmw/htseamo/articles/20130305.aspx
A hajógyártásról szóló cikkben azt is kiemelik, a gyors növekedés hátterében jelentős állami támogatás is van. Kíváncsi lennék, hogy a hadiipari árelőnyükben mekkora része lehet az állami segítségnek.
Azért az alatt a 20 év alatt nem minden sorvadt el .
su-27sm mig-29smt azért nem rossz gépek nem kaptak annyi pénz a vállatok és volt hogy saját zsebből fizették a fejlesztéseket.
Akkor Kínának még csak mig-21 gépei voltak abban az időbe .
. „Ha a nagy összképet nézzük, akkor itt-ott már kirajzolódik néhány jobb rendszer.”
Mi az hogy összkép? mennyiségileg biztos hogy verik az oroszokat de nem minőségben .
Ugyan is 2010-ben újabb sz-300 vett Kína az oroszoktól.
http://hungarian.ruvr.ru/2010/04/02/5948307.html
Az sz-400 is sorban állnak ahogy a s-500-ért is fognak .
A csapat légvédelem is jobb lett (lesz) az AESA radaros pantsir légvédelmi rendszerrel
1500LE a Kínai tank motorja ami német nem pedig saját fejlesztésű, és akkor még a type 99 majdnem 10 tonnával nehezebb a t-90 -nél .
Amit én nem vitatok az az hogy hajó gyártásban és pilóta nélküli gépek fejlesztésében jobb Kína mint az orosz .