Kanadában egyre nagyobb a káosz a típusváltás körül. Sokáig biztosnak tűnt az F-35-ös rendszeresítése, de a csúszás miatt 4+ generációs típusok is szóba kerültek a Hornetek váltótípusaként.
A Kanadai Királyi Légierő fix áras kontraktusra vonatkozó előszerződéssel rendelkezik az F-35A-ra, amiatt sokáig biztos volt az ötödik generációs típus rendszeresítése. A csúszás és a kalkulált üzemeltetési költségek elképesztő nagysága miatt a kanadai vezetés a szóba jöhető típusokat számba véve keresi az F-35-ös alternatíváját. Szób került a Boeing F/A-18 Super Hornet, a Dassault Rafale, a Eurofighter Typoon és a Saab SAF-39E/F Gripen is.
Az egyre bonyodalmasabbnak tűnő típusváltás azonban azt is magában hordozza, hogy nem áll rendelkezésre a szükséges időben a váltótípus (már a vezetés is azzal számol, hogy csak a 2015-ös választások után döntenek a győztesről), így a kanadai kormány már felkészült a Hornetek üzemidő-hosszabbítására.
A tervezett munkálatokról nem hoztak nyilvánosságra túl sok mindent, de annyit elárultak, hogy a gépek egy része akár a következő évtizedig is szolgálatban maradhat, mivel 2017 és 2023 között tervezik a jelenlegi flotta fokozatos cseréjét.
Az Ausztrál megoldás helyi igényeknek átkalapálva nem lehet itt is befutó?
Gripen?
Az F-35nél nem kifogásolták az egyetlen hajtóművet?
Kanadának Gripen… muhaha. egy tartományt nem tudna átrepülni, esetleg póttartállyal.
Nem azért ,de a F-18 -nak kisebb a bevetési tartománya mint a Gripenek.
Az eladó, alig használt légvédelmi feladatú Eurofighterek pont jók lesznek nekik. Ráadásul lényegesen mozgékonyabb gép, mint a nehézkesen gyorsuló, nem elfogóvadász feladatra optimalizált SH-ek. Nagy politikai csata következik USA vs EU. Utaznak majd a politikusok.
Az EF esélyeit elsősorban az csökkenti, hogy a kanadai ipar amerikai kézben van. Az Egyesült Államok nagyon erős gazdasági zsarolást-nyomást tud kifejteni.
Helyesebben: FOG kifejteni.
Akárhogy nézzük.
Van egy bejáratós és nem teljes értékű F35.
Emellé a meglévő Super Hornetek is sokkal olcsóbbak TCO szinten és azokra biztosan integrálható a műholdas kommunikációs rendszer, míg az F35 esetében ez bizony kockázatot jelent. (Megvalósítható? S ha igen, mennyiért?) Továbbá a nagy kérdés, hogy ugyan most „lopakodó” az F35. De 20 év múlva?
Hisz jelenleg úgy néz ki, hogy 2000-es évek elején akarták cserélni a 4. generációs flottát a Raptorra. Nekem van egy 20 forintosom arra, hogy 2040-ben nem lesz lecserélve még a 4++ sem, nemhogy az 5. generáció.
Ennek fényében a költséghatékonyságra különösen érzékeny Kanada joggal mélázik mibe fektessen több milliárd USD-t.
Végül egy cikk: http://www.defenseindustrydaily.com/canada-preparing-to-replace-its-cf-18-hornets-05739/
Molnibalage
Az általad felvetett probléma áthídalása:
Veszek olcsón 60 korai Eurofightert, úgy hogy az utolsó lépcsőben átadásra kerülő mondjuk 18 példányra megrendelem a többfeladatú képesség kialakítását jelentő korszerűsítést. Mivel egyben boltolom le, nyilván elfogadhatóbb árat lehet kizsarolni, mintha utólag, pár év múlva próbálkoznék ezzel. Amíg nem álltak rendszerbe a vb feladatkörű Eurofightereim, addig átmenetileg üzemben tartanám a 18 legjobb állapotú Hornetet.
Utána lenne 60 gépem, amelyből 18 többfeladatú.
.
Ha meg muszáj amerikai gépet választani, akkor nem a megnövelt Hornet, hanem az F-15E mellett döntenék az ottawai vezetés helyett. Lényegesen gyorsabb, erőteljesebb gép, mint a SH és minden feladatkörben helytáll-legalábbis úgy hiszem. A hajók elleni szerep ügyében kissé tanácstalan vagyok. Egy korvett ellen talán elég 1-2 Maverick, de nagyobb hajók, mondjuk cirkálók ellen mit vet be a gép?
… Közben megnéztem. A fegyverzetben szerepel a Harpoon. Az -ha többet indítanak- egyelőre minden hajó ellen megfelel.