A Pratt&Whitney bejelentette, hogy idén megkezdi az F-35 Lightning II sugárhajtóművének tovább fejlesztett változatának tesztelését.
Az F135 típusú utánégetős erőforrás jelenleg is a legerősebb nyugati erőforrás a kategóriájában, de az amerikai hajtóműgyártó szakemberei további tolóerőt próbálnak kisajtolni a csúcsmodern konstrukcióból.
„Várhatóan idén megkezdhetjük a demonstrátor példány tesztelését, melyet fejlettebb technológiájú „forró résszel” (égőtér, turbina) láttunk el, amely várhatóan 5 százalékkal nagyobb tolóerőt eredményez.” – nyilatkozta Bennett Croswell, a P&W katonai erőforrásokkal foglalkozó részlegének vezetője.
„Emellett a US Navy közreműködésével a hatásfok további növelésén és a fogyasztás csökkentésén is dolgozunk. Utóbbi érték várhatóan 5 százalékkal csökken majd.”
Az F135-ös az F-22-es erőforrásának, az F119-esnek továbbfejlesztett változata. A jelenlegi változat a nyilvánosságra került adatok alapján „szárazon” 124.6 kN, míg utánégetővel 191.35 kN tolóerőt biztosít.
Előbb oldják meg, hogy az alapmodell ne repedezzen, meg essen szét! Aztán fejlesztgessenek…
Lehet ha az is a tervezett fejlesztések között van, hogy ne repedezzen meg ne essen szét :)) A többi gépnél meg nem kaptak repedést a hajóműlapátokon, uh lehet ha csak elcseszték azt az egyet a gyárban.
Tudom, hogy ez egy összeesküvés elmélet lesz, de fenn áll a lehetősége:
Mi van ha azért jelentették be a továbbfejlesztési programot, mert eredetileg valamit elrontottak, és így ezzel a „tovább fejlesztjük” módszerrel feltűnés nélkül javíthatják ki a hibát.
Szerintem ennyi felmerülő probléma után nem lenne szerencsés bevallani a közvéleménynek, hogy „áh bocs, de elméreteztük ezt az alkatrészt és ki kell javítani”. Ezzel a fejlesztés szöveggel meg le van a gond…
De ez csak egy elmélet, nem kell készpénzként venni :D
Ha valamit most jelentenek be, akkor kevessé valószínű, hogy arról most döntöttek. Ez véletlen egybeesés szeritnem. Minden hajtóművet reszelgetnek élettartama során.
Ne keverjük a dolgokat. Ez a továbbfejlesztés nem a repedés eltussolása, vagy eufemizálása.
A repedés ugyanis a B modellek emelő „csőlégcsavarjánál” a Lift Fan-nél keletkeznek, ez pedig magának az F135-ös hajtóműnek a tolóerőnövelése lenne. Ez utóbbiról amúgy már volt szó két éve, mikor a GE-t el kellett kaszálni az F136-os hajtóművével. Akkor a GE azzal védekezett, hogy az ő hajtóműve igen is életképes alternatíva, főképp a mintegy 5%-os teljesítménytöbblet miatt. Akkor azért nem tudták megvédeni az álláspontjukat, mert a PW-vel ellentétben nem is volt gépbe épített változat az F136-osból, miközben az F135-össel már javában folytak a légi tesztek.
A nagy nehezen összehozott kongresszusi meghallgatás idejére pedig pont sikerült összehozni egy jó kis lapátrepedést, amivel végleg elúszott minden remény. Majd mikor kiderült, hogy hivatalosan se kér a Pentagon az F136-osból, a PW „úgy mellékesen” közölte, hogy jajj, átnéztük a korábbi adatokat és tulajdonképpen pont van egy 5%-os tartalék még az F135-ösben, már ami a tolóerőt illeti.