Hosszú távon üzemben tartaná a 4. generációs repülőgépeit az Amerikai Egyesült Államok Légierejének vezetése, így lehetséges, hogy azok a 6. generációs vadászbombázók mellett is szolgálatban állhatnak majd.
Az egymás mellett üzemeltetett generációk egymást egészítenék ki, azonban ehhez „meg kell találni a közös hangot”, azaz azonos (vagy legalábbis kompatibilis) adatkommunikációs rendszerrel kell ellátni a gépeket, hogy a jövőben mindenki gép fedélzetére eljuthasson a légi helyzetkép. A fejlesztéstől azt várják, hogy az átláthatóbb légi helyzetkép miatt könnyebb lesz a légtérben található repülőgépek azonosítása, és így csökkenhet a baráti tűznyitások esélye.
Az USAF vezetése ajánlatkérő levelet küldött a szóba jöhető cégeknek egy olyan szabvány rendszer megalkotására, mely képes titkosított digitális adatkommunikációra, és valós idejű videóátvitelre.
A rendszert a jelenlegi Link 16 mellé (vagy helyére) építenék be, és kompatibilisnek kellene lennie az F-22 ‘Raptor’ fedélzetén alkalmazott IFDL (Intra-Flight Data Link) és az F-35 Lightning II-n használt MADL (Multifunctional Advanced Data Link) rendszerekkel, melyek jelenleg csak egymás között biztosítanak titkosított kapcsolatot. Emellett kihangsúlyozták a többszintű titkosítás fontosságát is.
Az ajánlatkérést azután küldték ki, hogy az USAF Tudományos Tanácsadó Testülete elvégezte a megvalósíthatósági munkákat, ahol azt vizsgálták, hogy hogyan lehet egy biztonságosan működő, és a követelményeknek megfelelő rendszert létrehozni.
ez sem kevés pénzbe fog kerülni , de valószínűleg ott is rájöttek már hogy arra nincs pénz hogy minden gép 5. Gen. legyen így muszáj erre költeni. Ez valószínűleg megdrágítja majd az ezt a technológiát alkalmazó 4. gen gépeket is.
Egy új gép legyártásához képest filléres megoldás. A 6. generációzás viszont kezd az agyamra menni. Még teljes képességű 5. sincs. Egyáltalán mi az 5. gen. kritéruma? Mert Mr. Koppnak még ez sem egyértelmű… :)
Nézd már!
molnival részben pont ehhez kapcsolódó kérdéskörben diskuráltunk, és erre jön ez a hír.
Akkor most ha jól értem, a Link 16 helyett v. mellett lesz a 3 standard, de egymással nem kompatibilis rendszerből egy közös titkosított adatkommunikációs rendszer?
Bevallom nem tudom, hogy az F-35 és F-22 data linkje micsoda, de a Gripen kapcsán is látjuk, hogy van két rendszer egymás mellett. Ezerszámra vannak Link 16-os gépek. Amíg ezek nem halnak ki, addig az új fiúknak idomulni kell hozzájuk, nincs mese.
„a jövőben mindenki gép fedélzetére ”
Fiúk, fogalmazás gátlót szedtek ma? :D
Lassan tíz éve van szolgálatban az F-22, és most jut ez eszükbe?
Fura.
borisz
Eredetileg valszeg úgy képzelték (mármint az USAF-főnökség), hogy az összes F-15 le lesz cserélve Raptorra, az F-16-ok meg Lightning-ra, és akkor erre a rendszer-egységesítésre nemigen lett volna szükégük. Közben azonban kihalt a „nagy gonosz”, és mivel jelenleg és előreláthatólag hasonló szintű fenyegetést közel se jelent senki az USA-ra, így szenátor uraimék jól megnyirbálták a katonai költségvetést, ráadásul a maradék jelentős részét is elvitte Irak és Afganisztán, A Pentagonban mostanra nyilván belátták, hogy amíg nincs a korábbinak megfelelő ellenség-kép, ennyiből kell gazdálkodni, és az erőt biztosítani(nyilván lehetne azt mondani, ennyiből nem lehetünk erősek, akkor viszont esetleg mást ültetnek a tábornoki székbe, aki bevállalja, hogy igenis lehet)
Üdv R.