A Lockheed Martin által fejlesztett F-35 Lightning II vadászbombázó összes példányát földhöz szegezte egy újabb repülési tilalom, melyet ezúttal a sugárhajtóműben talált repedések miatt rendeltek el.
A repedést február 19-én fedezték fel egy boroszkópos vizsgálat során az Edwards támaszponton állomásozó egyik F-35A Pratt&Whitney F135 típusú sugárhajtóművének alacsony nyomású turbinájának utolsó fokozatának forgórészének egyik turbinalapátján. Az érintett hajtómű eddig közel 700 üzemórát működött, ebből 409 a tényleges repült óra. A gyártó tájékoztatása szerint egyelőre nem ismertek a repedés okai, a moduláris szerkezetű erőforrás „forró részét” alapos vizsgálatra a P&W Connecticutban található üzemébe szállították.
A repülési tilalom az összes példányt érinti, összesen 51 darab F-35-ös vesztegel miatta. A JOPO (Joint Program Office) elmondása szerint nem ismert, hogy csak adott verziónál lehetséges-e a mostani repedés megjelenése, ezért inkább a teljes flottát a földön tartják a vizsgálat befejeztéig.
A típusnál nem ez az első ilyen eset, öt éve az F-35B első felszállása pont egy repedés miatt késett, akkor fáradásos repedést állapítottak meg az F135-ös ugyanezen fokozatának egyik lapátján.
Már csak azt nem értem, hogy a Flightglobal szerint (az eredeti hírben nem térnek ki a pontos helyére) h lehetett a 3. alacsony nyomású turbinafokozatban a repedés, hogy ha az F-135-ösnek 1 nagynyomású és 2 alacsony nyomású turbinafokozata van.
„crack discovered on 19 February in a third-stage low-pressure turbine (LPT) blade „
700 oras javitaskozi ido ?
Ez egy remek orosz hajtomu lenne.
:-)
Igazából, (bár tudom, hogy a kivitelezett valóság sokszor mutat mást a „papíron” eltervezettől, még a Forma 1-ben is, ami nem egy kategória ezzel) érdekelne, hogy tervezési, kivitelezési, vagy „kísérleti” probléma áll fenn.
A kísérlet alatt azt értem, hogy újszerű anyagoknál, formáknál növekszik a bizonytalansági tényező. Főleg, ha sok bevált tényezőn változtattak. Viszont ha egy technológia hagyományos alkalmazása eléri a képességei határát, szükségszerű változtatni.
Mert hogy a számítások alapján ennek nem így kellene lennie, gondolom természetes… A tűrésértékek még egy feszítővasnál is túltervezettek.
A kivitelezés marad, és az új anyagösszetétel, forma.
Python, az indexesek se semmik, de tegnap a TV2 hírek mindent vitt. „Szakértőkre” hivatkozva kijelentették, hogy 3 aknagránátot találtak, ami ha felrobban, 500 m-es körzetben mindent megsemmisít. Ezt 3x ismételték el a hír alatt, és az se zavarta őket, hogy mutatták, amikor a tűzszerészek felrobbantották őket, és képzeld, nem semmisült 500 m jó öreg anyaföld…
Bízhat is, jó gép ez, és a nehézségek jobb helyeken a tökéletesítés felé hatnak…
Persze mindenki szereti a politikusokat, a döntéshozókat fikázni, de azért azok, akik ezt a gépet megálmodták és megalkották, a szakmájuk javát képviselik. Meg fogják oldani a problémát.
A valóságos gond csak egy. A politikusoknak minél kisebb összeget kell mondani a választóknak, a tervezőknek minél kisebbet kell bevallani, hogy eladható legyen a project.
A politikus tudja, hogy hazudik, de tudja azt is, hogy 100 milliárdhoz könnyebb kérni még harmincat, mint bebuktatni egy minisztériumot, a tervező meg tudja ugyanezt. Tudja, hogy akárhogy tervez, kivitelez, a tényleges problémák milliárdokba kerülnek. – a vége azonban általában egy jó termék…
„egyik F-35A Pratt&Whitney F135 típusú sugárhajtóművének alacsony nyomású turbinájának utolsó fokozatának forgórészének egyik turbinalapátján”
Micsoda béna megfogalmazás. Magyar anyanyelvű szerzőtől inkább így várnám:
A repedést február 19-én fedezték fel egy boroszkópos vizsgálat során az Edwards támaszponton állomásozó egyik F-35A Pratt&Whitney F135 típusú sugárhajtóművében, az alacsony nyomású turbina utolsó fokozatán belüli forgórész egyik lapátján.
Ha már mindenáron 1 mondatba kívánod sűríteni a tényeket. Az a baj gyerekek, hogy keveset olvastok magyarul. Meg hogy az oktatás színvonala (beleértve a tanári kart) gyöngébb a kelleténél. Jól haladunk a gyarmati lét felé.
.
Még helyesebben:
…egyik F-35A vadászbombázó…
Eszembe jut, hogy Stonefort úr, az ismert Amerika és Izrael barát szakértő pont ezen a fórumon magyarázta nekem és másoknak, hogy az F-35 típust érintő kételyek azért sem állják meg a helyüket, mert a gép hajtóműve nem okoz majd annyi problémát, lévén, hogy közeli rokona a Raptoron már sok tapasztalatot összegyűjtött F-119-nek.
…. a Raptorokon már régóta üzemelő F-119-nek.
GrGLy
Igazam van vagy nincs? Ha felvállalsz egy feladatot, akkor igyekezz a legjobb tudásod szerint megoldani. Ennyi.