|

Nemzeti parkban futott zátonyra egy amerikai aknamentesítő hajó

Kint a nyílt vízen is történnek időnként balesetek. Balesetek, melyek számos formát ölthetnek magukra – ezek egyike a zátonyal való, nem betervezett találkozás. Az Egyesült Államok Haditengerészetének egyik aknaszedő hajójának pont ez jutott osztályrészül a napokban.

A USS Guardian január 19-i elhelyezkedése a zátonyon | Fotó: a Fülöp-szigetek hadereje

A USS Guardian január 19-i elhelyezkedése a zátonyon | Fotó: a Fülöp-szigetek hadereje ,

A Japán Jokoszuka kikötőjében állomásozó aknaszedő a fülöp-szigeteki Subic-öbölből indult útra Indonézia felé, mikor is január 17-én, helyi idő szerint nagyjából 02:25-kor korallzátonynak ütközött a Fülöp-szigetek nyugati partjai mentén található Sulu-tengeren. A balesetben a hajó 79 fős legénysége közül senki sem sérült meg, olajszivárgást sem észleltek, ám a zátonynak az orrával ütköző hajóba némi víz azért bejutott. Hogy a világörökség részét képző Tubbataha-zátony Nemzeti Parkhoz tartozó korallzátonyban mekkora kár keletkezett, arról egyelőre nincsen információ.

„Mint a tengerek védelmezője és mint magam is tengerész, nagyon sajnálom a kárt, ami a Tubbataha zátonyban keletkezett. Tisztában vagyunk a Tubbataha-zátony Nemzeti Park jelentőségével és fontosságával, mint világörökségi helyszín. Védelme rendkívül fontos és komolyan vesszük a tengeri élővilág védelmével és megőrzésével kapcsolatos kötelezettségeinket.” – nyilatkozta még szombaton a 7. Flotta parancsnoka, Scott Swift altengernagy. (Kapcsolódóan: a Ticonderoga-osztályú USS Port Royal cirkálónak zátonyra futása után a U.S. Navy végül 8,9 millió dollárt fizetett Hawaii-nak a megsérült zátony helyreállításáért.)

A jelenleg is a zátonyon veszteglő USS Guardian incidensével kapcsolatban gyorsan, már másnap kiderült, hogy abban vélhetően igen jelentős szerepe volt annak, miszerint a hajó adatbázisában megtalálható, pontatlannak minősült digitális térképadatok szerepeltek.

A publikussá vállt információk szerint a hajó számítógépes rendszerében fellelhető térképadatok a valós helyzetétől mintegy 8 tengeri mérfölddel arrébb jelölték a szóban forgó zátonyt. Ezzel párhuzamosan január 18-tól érvénybe léptetett Navy javaslat szerint a haderőnem hajóin fokozott óvatossággal kell kezelni a régió digitális térképadatait, azokat mindig össze kell vetni a pontosnak minősített, papír alapú térképekkel.

A U.S. Navy által használt papír alapú és digitális térképadatokat, az ún. Digital Nautical Charts szállítója a National Geospatial-Intelligence Agency. Az említett szervezet közlése szerint a digitális változatnak az érintett régióban történő partközeli navigáció során alkalmazandó komponense bizonyult pontatlannak, aminek javítása január 30-ig fog megtörténni. A Navy oceanográfus és térképész illetékeseinek közleménye szerint addig a pontosnak minősített papír alapú változat használata is javallott. Közlésük szerint a National Geospatial-Intelligence Agency egyelőre nem talált további hibát az adataiban, ám ezek teljes átfésülése még folyamatban van.

A továbbiakban visszatérve az aknaszedőre elmondható, hogy az evakuált USS Guardian leszedése a zátonyról vélhetően nem lesz könnyű feladat, mivel a régió az elmúlt napokban nem a legbarátságosabb arcát mutatta, aminek köze volt ahhoz, hogy az orral a zátonyra érkezett aknamentesítő jelenleg 90 fokkal elfordulva, teljes hosszával felfeküdt a zátonyra.

A USS Guardian az ütközés utáni állapotában ...

A USS Guardian az ütközés utáni állapotában … ,

... és a hullámtevékenység miatt 90 fokkal elfordulva | Fotó: AFP - Getty Images

… és a hullámtevékenység miatt 90 fokkal elfordulva | Fotó: AFP – Getty Images ,

A térségben a filippínókon felül amerikai vonalon jelenleg a USNS Bowditch oceaongráfiai kutatóhajó és a USS Guardianhoz hasonlóan szintén Japánban állomásozó USS Mustin romboló tartózkodik. Ezen felül Pearl Harbor kikötőjéből útnak indult a USNS Salvor vontatóhajó is.

A mentést segítheti, hogy a mai nappal kezdődően barátságosabb időjárást jósolnak a meteorológusok a térségbe.

One Response to “Nemzeti parkban futott zátonyra egy amerikai aknamentesítő hajó”

  1. „A jelenleg is a zátonyon veszteglő USS Guardian incidensével kapcsolatban gyorsan, már másnap kiderült, hogy abban vélhetően igen jelentős szerepe volt annak, miszerint a hajó adatbázisában megtalálható, pontatlannak minősült digitális térképadatok szerepeltek.”

    Sekely vizben nincs a hajo ( akar polgari akar katonai ) amelyik az adatbazis alapjan halyozna . Ilyen esetben mindig megy a melysegmero ami ugyan olyan tartozeka barmely hajonak manapsag mint az autonak mondjuk a biztonsagiov.

    Arrol nem is beszelve hogy egy kanavadasz pedig a legfejletteb aktiv szonarrendszerrel van felszerelve.

    Emberi mulasztasnak tunik innen nekem. A kapitany valszeg hadbirosagra megy.