Az indiai Tata csoport tegnap bemutatta az első, teljesen hazai, teherautóvázra szerelt 155 mm-es önjáró lövegét Újdelhiben.
A löveg száz százalékban Tata gyártmány, a nyolckerekű teherautó mellett magát a tarackot is az indiai vállalat állította elő. A fejlesztés nagyjából két évvel ezelőtt kezdődött el, a prototípus pedig valamikor októberben készült el. Ha minden igaz, akkor az új eszköz három perc alatt akár negyven kilométerre is képes ellőni egy hatos szalvót.
A fejlesztés egyébként konkrét céllal indult, ugyanis az Indiai Hadsereg pályázatot hirdetett 814 darab önjáró lövegre mintegy másfél milliárd dollár értékben és ezen természetesen a Tata is nevezett. Az új tarackok beszerzése már időszerű is volt, mivel India utoljára 1987-ben vásárolt az ebbe a kategóriába tartozó eszközökből. Akkor 410 darab Bofors FH-77B löveg került rendszeresítésre Svédországból, de mára a hadsereg készletei igencsak megfogyatkoztak.
:)
http://en.wikipedia.org/wiki/Bofors_Scandal
Tetszetős a gép! :-)
Az első képen nagyon király. Persze már csak az a kérdés mennyi lőszert képes szállítani, nem nagyon látszik a vezetőfülke mögötti dobozt leszámítva elegendő hely.
Szép darab
lezuhanni legalább nem fog. :-D
Az ATMOS állítólag vagy 40-et is képes elvinni.
Csak nekem jutott eszembe erről a prérifarkas esete az ágyúkkal???
Mostanában nem igazán jönnek be ezek az indiai fejlesztések…
A képek alapján csak engem emlékeztet az állvány miatt picit a FlaK 18-ra?
Nekem elég modernnek tűnik. Elsőre kér észrevétel: valószínű, hogy van rajta aútomata töltő, valamint a cső felett mintha lenne egy torkolati sebességet mérő radar.
http://www.youtube.com/watch?v=PaK1jFg8JBE
De minek ehhez tánc…:D
„valószínű, hogy van rajta aútomata töltő”
Ne ezt én erősen kétlem:
„három perc alatt akár negyven kilométerre is képes ellőni egy hatos szalvót.”
Ennél már a 2Sz3 is többet tudott ~ 40 évvel ezelőtt.
Nézd meg, hogy van megoldva az ATMOS rendszernél. Van egy három rekeszes tárféleség. A hajtótöltetet kell csak kézzel betegyék.
http://www.youtube.com/watch?v=KlLu2rf4iNM
Az 2S3 negyven évvel ezelőtt asszem még 20 kilóméterre sem lőtt el.
Nem a lőtávolságra gondoltam, hanem a tűzgyorsaságra.
A másik dolog, amit észrevettem, hogy az indiaiak nem tudnak elszakadni a TATRA 815 alváztól.
Valamilyen töltést segítő mechanizmus mindenképpen van mert láthatóan bonyolult és nagyméretű a hátsó része, nem láthatóak egy szabványos kézi töltésű rendszer elemei.
Az első képen látszik, hogy van egy karos mechanizmus és néhány hajlékony cső (mintha pneumatika vagy hidraulika lenne ) ott. Kézi töltésnél ilyesmi nincs ott.
Persze nem a darura gondoltam, hanem a zárszerkezet környékére.
vilmoci:
” lezuhanni legalább nem fog. :-D”
:DDD Csúnya, de arrafele?
Nem lezuhan, csak felrobban..
Na akkor most johetnek az indiai kozuti balesetekrol a hirek :D
@giga
Hol látod te az alvázat?
Amúgy a TATRA gyárban láttam az indiai hadseregnek készülő 10(!) tengelyes rakétahordozó teherautót. Egyet épp szereltek, az udvaron volt még vagy hat. Ez lehetett a gyár utolsó megrendelése.
Szerintem az idiaiak simán megvehetnék a licenszet. Simán a világ legjobb terepjáró teherautója. (Már addig a két hónapig, amig működik.) Még a nevén se kellene sokat változtatni.
Szerpentinről még lezuhanhat :-D
Szerintem olyasmi töltőgép lehet rajta mint anno a 128-as FlAK 40-eseken. Tehát kézzel felrakják egy segédkeretre a gránátot és a töltetet ahonnan már a gép tölti be. Amúgy a 152-esek rakétapótos gránátjai olyan 25km körüli távolságra mentek anno. A 80as évektől rendszeresített NATO tarackok lőtávja ~30km, a jelenlegi extrém lőtávok a Denel által fejlesztett G6-osok után annak hatására kerültek kifejlesztésre.
Viszont ami szúrja a szemem :
„Az új tarackok beszerzése már időszerű is volt, mivel India utoljára 1987-ben vásárolt…”
Akkor a Magyar Honvédségnél mióta időszerű a D-20asok cseréje? :D
Jaj fiúk olyan kárörvendőek vagytok az indiaiakkal szemben…. Majd 2080-ra hadrendbe áll :D :D :D :D.
gacsat:
A Tátrának befellegzett?! A T-810-es teherautójuk után nincs semmi? Nem gyártanák már se a Cseh haderőnek, se senkinek? Vagy most én értettem itt valamit félre?
Jut eszembe G6-ről ha jól emlékszem még Gerald Bull is dolgozott rajta. Később szegény szörnyű öngyilkosságot követett el : 3x hátba és kétszer fejbelőtte magát…
duckdodgers: A Discoveryn régen volt egy műsor a szuper emberekről (mágnes ember ázsiában stb..), szóval én nem lepődnék meg ha Gerald Bull is képes volt arra, hogy háromszor hátba lője magát, majd még tök nyugodtan kétszer fejbe. Vannak még csodák a világunkban :D.
Most hogy írtad a Gerald Bullos dolgot utána olvastam , hát szép baleset … :(
Vagy a hárombetűsök tették, vagy a Moszat volt. De az is lehet, hogy egy „féltékeny asszony” állt a háttérben :).
Hát igen az öreg Szadamnak akart egy szuper fegyvert csinálni valószínű, hogy nem nekünk áll az utunkba :D
A Babylon project mint fegyver nem lett volna igazán potens mivel hiába a nagy lőtáv ha nem találják el a célt… Az egyetlen félig elkészült ágyú is fixen lett volna beépítve. Viszont kisebb műholdak olcsó fellövésére ígéretes alternatíva lett volna. Ebben az egészben az a szomorú hogy bizonyos emberek csak úgy eldöntik hogy ezt vagy azt ki kell végezni mert hűű meg jaj de félünk… De ha elkészült volna az komolyan befolyásolta volna a Közel Keletet? Nem hiszem. Kicsit azt érzem ezzel kapcsolatban hogy bizonyos országok monopóliumként szeretnék kezelni a világűr használatát illetve az oda történő eszközfeljuttatást is.
duckdodgers:
És ha nem pont az ágyúval kapcsolatban ölték meg? Mi van ha tudott ő még más dolgokról is, vagy netalán valami más fegyveren/fegyvereken is dolgozott/agyalt? Így is lehet nézni a dolgokat, de persze ez már összeesküvés-elméletbe csap át. Amúgy egyetértek veled.
A 40 km nem is olyan hihetetlen ha figyelembe vesszük az É-Koreai Koksanok bő 60km-es lőtávját! 155mm-ből ki lehet hozni 40 km-t ha rakéta-póthajtást is alkalmaznak.Nem mindíg a mi nyomorunkból (D-20)kell kiindulni! Ha valaki komoly tüzérséget akar akkor nyilván nem az ósdi D-20-asokra alapoz. Bár a Wiki szerint a D-20-ból harcászati atomtöltet is kilőhető,lehet ezért tartjuk meg őket…. :D
Vagy a hárombetűsök tették
TEK, BKV, BME, WHO? :D
Nincs már Tátra. Hosszú szenvedés után kimúlt. A világ legötletesebb teherautója minőség hiányában megszünt létezni. Euro 4es dízelmotort csináltak elektronika nélkül.
A kamion nem TATRA, hanem TATA:))
Hogyhogy Bull dogozott valamit a G6-on? Ő dolgozta át az akkori standdard 155 mm löveget az M109-ből, hogy a délafrikaiak hatásosan le tudják kűzdeni az orosz GRAD-okat. Akkor még jó haver volt a CIA-val:)
http://en.wikipedia.org/wiki/GC-45_howitzer
Szerintem ilyet mi is tudnánk csinálni RÁBA H18 alvázon, persze löveget jelenleg nem vagyunk képesek gyártani…
Én régebben azt mondtam, hogy a meglévő D-20 lövegeket kéne felszerelni hasonló mórn RABA 8X8 alvázakra. Semmilyen extra mütyűr nélkül, mint autómata tölő, meg radar stb. Csak, hogy legyen min gyakorlatozni addíg, míg valami modernebb cucc nem kerül rendszeresítésre.
Még a támasztólábakat sem kötelező hidraulikusra készíteni (ha már annyira nincs pénz, hogy semmire)szabványos pótkocsitámaszokkal is el lehet boldogulni egy-két perc alatt hiszen 6…8 fős kezelőszemélyzet.
Nekem ezen az indiai vason a támasztók elég különösek. Maradjunk annyiban, hogy nem a megszokott elrendezést követik. Nincs olyan kép amin össze van csomagolva?
Mack a GC45ös még otthon Kanadának készült, majd annak alapján fejlesztette ki a Denel a G5-öst Bull segítségével. A G6os pedig a G5 önjárósított verziója.
@Chimera :
„A 40 km nem is olyan hihetetlen ha figyelembe vesszük az É-Koreai Koksanok bő 60km-es lőtávját!”
A Denel G6 már 70km körül jár :)))
http://www.tecnacorp.com/pdfs/LS_ArtillerySysVLAP.pdf
Az oldaltámasztók valószínűleg oldalpáncélozásként szolgálnak felhúzott állapotban, becsomagolt állapotú képek nincsenek még. Egyébként a Caesar hátsó ekéje ugyanilyen széles fazonú.
A másik pedig hogy a Koksanok 170 mm-esek ami elég nagy különbség, csak a gránát vagy 15kg-al nehezebb.
Összehasonlításként : egy II VH-s német 15cm-s gránát tömege ~45 kg, míg a 17 centisek 65 kg körüliek. A max lőtáv pedig ~15 km vs ~30 km.
Igen, duckdodgers, de akkor is ő tekinthető a G6 szülőatyjának:)
Nem kérdés, hogy Ő volt a projekt vezetője, de ugye nem egyedül dolgozta ki az egészet. Gondolkoztam már rajta, hogy lehetne írni egy rövid szösszenetet a munkásságáról, mert tényleg zseniális volt a faszi. Nagy veszteség érte a gyilokipart a halálával.
http://www.youtube.com/watch?v=owM9rVYgl_o
Ez egy kiváló dokufilm ágyútémában.
Nosza rajta!!!
Mire vársz?
:))))
GrGLy:
Mondom, hogy sose vagy/voltál normális, pedig nem is ismerjük egymást személyesen :D :D.
gacsat:
Én nekem ez nagyon kimaradt, azt hittem, hogy a cseheknél legalább jól mentek/mennek a dolgok. Az egész vállalat magánkézben volt, vagy a kormány irányította? Amúgy jó nagy hülyeség volt őket hagyni csődbe menni, a Tátra az ért egy elég minőségi név volt még a keleti blokkban is.
Unio szerintem kicsit pongyolán fogalmaztál : a Tatra legendás volt a keleti blokkban és még nyugaton is elismert márkának számított.
A Tatra saját futóműve pedig világviszonylatban is az élvonalba tartozik(zott).
duckdodgers:
Igen igaz, de persze azért azt se szabad elfelejteni, hogy a Csepel se volt rossz, volt amibe verték a Tátrákat. Az már más dolog, hogy egy idő után jött az ukáz a CCCP-től, hogy nem főként mi fogjuk gyártani a teherautókat.És persze azt se szabad elfelejteni, hogy a Tára előtte is minőség volt bocs, hogy ezt kihagytam csak valahogy nekem a keleti-blokkos rész maradt meg a legjobban.
Azt gondolom nem az ördögtől való ötlet volt a VSz-en belüli specializáció. Igen jó volt a Csepel, de összességében azt gondolom a Tatra mögött komolyabb háttér volt. Sajnos a Magyar nehézipar alól Trianonban kihúzták a talajt (és ez most nem sírás akar lenni, egyszerűen ez az igazság), ez már a 2. VH során bebizonyosodott amikor sorra álltak le a gyárak nyersanyaghiány miatt.ha megnézed a cseheket náluk a két VH közt is világszínvonalú ipar volt nem véletlenül tették rá a kezüket a németek.
Nem rossz dolog a szakosodás, de azért engedhettek volna többet is a tagállamoknak szerintem. Jó az is igaz, hogy volt azért ott egy lista, hogy kik a megbízható országok, és kik nem, mi meg gondolom, hogy valahol hátul kullogtunk, főleg 56 után. A 2. VH-s véleményed tény, aki ebben sírást lát, vagy szélsőséget, az is jó hülye már elnézést:). A Csehes dolgokkal egy véleményen vagyok, nagy igazság erre az, hogy a németek sok titkos fejlesztést készíttetek a Sokdával. Elvileg a Coandă hajtóműveivel is ők „kísérleteztek”. Hogy ez most igaz-e, azt nem tudom megerősíteni, de tény, hogy a Skoda sok fejlesztésben/ gyártásban benne volt, és még más gyártókról nem is beszéltünk.
Ez G6 hatalmas potenciált jelentene a környéken a 70km-es lőtávval és hatékony tüzérségi felderítéssel.
És az első „repülő csészealj” is a Skoda Prága melletti üzemében készült el 1943 környékén .
karesz:
Elvileg igen, de én ezzel kapcsolatban nem láttam/hallottam/olvastam hiteles megerősítést. Így sajnos ilyen elhiszem vagy nem alapja van, azt amit meg az a német fan író talált ki, hogy már akkor 40-100 dbvel rendelkeztek szerintem hagyjuk, mert az minden csak nem valóság :S:).
Én erről a 40-100 db-ról még nem hallottam :)
Már nekünk daniel?
Persze jó lenne, de amíg fontosabb dolgokra sincs pénz, addig bőven megteszi a jó öreg D-20 is.
Volt egy író, német vagy talán valami Latin-Amerikai országból való, és azt adta be, hogy ő ott volt a csészealj fejlesztésénél, meg minden titkos dokumentumba beleolvasott bla bla. És akkor azt hangoztatta, hogy több tucat vagy kb 100 hajó állt készen, hogy szétcsapjanak az amcsik között stb, meg ezekkel menekültek az antarktiszra, majd a Holda, amiből ugye nem rég készült egy Német-Finn komédia (Iron Sky) ami ezt az „elméletet” veszi alapul:). Mondanom se kell ugye, hogy az író közelebb állt az ezotériához, mint a haditechnikához :D. Meg nem mondom az író nevét, de váltig állította, hogy a németek túléltek mindent stb… Sci-Fi-be illő mi? :D
Hát 4-5 prototípust el tudok képzelni , nekem az nem hihetetlen . A filmet meg láttam , szerintem nem lett rossz .
Igen az még reális is lenne, de kb 20-40-100! áhh ez már nagyon sci-fi :). Én még nem láttam, volt aki szidta, valaki meg istenítette. De az biztos, hogy meg fogom nézni;).
Magáról a csészealj technológiáról meg tudjuk ugye, hogy nem kitaláció, az Avro is kísérletezett már vele, oroszok, amerikaiak is. Én lemerem fogadni, hogy az UFO észlelések 60%-a kamu, 30%- katonai kísérlet, a maradék 10% pedig tényleg megmagyarázhatatlan. Az átlagos emberek nagy része valami kísérlet repülőt látott vagy Drónt, és arra hitték, hogy a szürkék küldik/küldték a jelzéseket, mi pedig elneveztük dubstepnek :) :D.
gacsat
A fenti képen egy négy tengelyes TATRA 815 látható.
Szerintem licenszben gyártják, mert több fegyverhez platformként használják. Talán a Brahmos-hoz is, de ebben most nem vagyok biztos.