|

Kisebb kihagyás után tovább folyik a Tejas berepülése

Több mint három hónapnyi repülési tilalmat követően a múlt hét során tovább folytatódhatott az indiai HAL által fejlesztett és gyártott LCA Tejas vadászbombázó berepülési programja. Az augusztusban kezdődő kényszerpihenőről eddig nem sokat lehetett hallani, a gyártó nyilván nem akart további negatív híreket kelteni az egyébként is hányatott sorsú típusról. Pedig ez esetben teljes mértékben indokolt volt cselekedetük: kiderült ugyanis, hogy a – szintén indiai fejlesztésű – új pilótasisak, ha a hajózók felvették, jócskán a katapultülés fölé ért, túlságosan közel kerülve a kabintetőhöz, ami katapultálás során komoly biztonsági kockázatot jelentett, mivel még azelőtt nekiütközött volna a kabintetőnek, mielőtt az lerepült volna, megnyitva ezzel az utat a biztonságos gépelhagyáshoz.

A Tejas fejlesztését és berepülését felügyelő DRDO (Defence Research and Development Organization – Védelmi Kutatási és Fejlesztési Szervezet) vezetője, V. K. Saraswat a napokban megerősítette, hogy a problémát megoldották, a katapultálási folyamat most már teljesen szabályszerű és biztonságos. Egészen konkrétan a Martin-Baker Mk. 16G IN típusú katapultüléseken módosítottak úgy, hogy a pilóták biztonságosabban foglalhassanak helyet benne, és sisakjuk se lógjon túl a fejtámlán. Emellett hozzátette, hogy a berepülések tovább folytak, a múlt hét során hét felszállást teljesítettek, mindennemű meghibásodás vagy különleges esemény nélkül.

HAL Tejas ,

Most viszont alaposan bele kell húznia a HAL-nak, ha nem akar még további késéseket begyűjteni. A kezdeti műveleti képességet például már 2010-ben el kellett volna érnie a típus szárazföldi üzemeltetésű változatának, ám erre legkorábban csak 2013-ban kerülhet sor. A teljes műveleti képesség pedig, amit eredetileg idénre terveztek elérni, csak 2015-ben, vagy az után lesz teljesíthető. Mindennek ellenére Saraswat optimistán nyilatkozott: szerinte a három hónapos szünet alatt nem csak a katapultülésen dolgoztak, hanem számos más problémát is megoldottak, amik a berepülés alatt bukkantak elő.

15 hozzászólás “Kisebb kihagyás után tovább folyik a Tejas berepülése”

  1. Hát ez egyre csak nyúlik mint a rétestészta… Nem igazán látom a fényt az alagút végén. Hiába a “világ legnagyobb demokráciája” india, jelenleg bőven erején felül költ a hadseregre miközben az ország lakosságának nagy része putriban él… Nem látom azt az erőt a háttérben ami Kína méltó vetélytársává tehetné Őket.

  2. Mióta is fejlesztik ezt a vasat? A kilencvenes évek eleje óta, ha jól emlékszem. Nagyon csúnya égés, hogy, amíg a “másológépek” eljutottak a világűrbe, két csökkentett észlelhetőségű gépet is fejlesztenek egyszerre, India még egy “nemistudomhanyadikgenerációs” masinával szó szerint nyüglődik. Talán egyszer csak sikerül befejeznie a fejlesztést, és hadrendbe állíthatja a gépet India! De addigra meg az is lehet, hogy az egész koncepció elavul, és kezdhetnek mindent elölről!

  3. A 80as évek elején merült fel náluk az igény hogy a nagy számban rendszerben álló MiG-21eseket leváltsák. Maga a gép véleményem szerint már most is csak második vonalra jó (ergo elavult) és még ott sem igazán versenyképes az erős 4. gen. konkurrenciával szemben. Itt már leginkább az játszhat náluk hogy ha már ennyit beleöltek, akkor muszáj valamit letenni az asztalra. Sokáig szenvedtek a Kaveri hajtóművel is francia segítséggel, de aztán mégis GE F404-esekkel kezdtek repülni a protok.

  4. nem is értem miért nyűglődnek ezzel a géppel. mire elkészül (ha elkészül egyáltalán) semmire sem lesz jó. Szu-30/M2000/MiG-29/Rafale/PAK-FA mellé meg tényleg minek. állítólag lesz saját 5. genes könnyűgépük is, inkább azt kéne gyúrni. ez még csúnya is ráadásul :)

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.