|

Villám-vegyes 2.0

Rövidke hírcsokor az F-35 Lightning II-ről, amiben kicsit körbeszaglászunk az izraeli légerő embereivel, megvizsgáljuk a karbantarthatóságot, valamint szó lesz a Villám csodafelületéről is.

A napokban az Izraeli Légierő néhány tagja járt a Lockheed Martin F-35 Lightning vadászbombázókat is gyártó texasi üzemében. Mint köztudott a zsidó állam 20 darab F-35A-t rendszeresít majd az elképzelések szerint 2017-től kezdve és emellé kiharcolta, hogy hazai rendszerekkel is felszerelhesse azt (ami tulajdonképpen hagyomány az IAF eszközeinél). A látogatás az utóbbival van kapcsolatban, ugyanis Izraelben már aktívan reszelgetik az F-35-be kerülő majdani egységeket, például egy 450 millió dolláros üzlet keretében növelik az elektronikai hadviselési rendszer képességeit, bár a radar cseréjét a korábbi tervekkel ellentétben elvetették.

F-35 az Eglin légibázison | Fotó: Karen Roganov, U.S. Air Force ,

A floridai Eglin légitámaszpont F-35-öt repülő pilótái, valamint a karbantartók szerint az ötödik generációs vadászbombázó jobban teljesít, mint a korábban hasonló fejlesztési szakaszban levő elődjei.

Andrew Toth, a bázison állomásozó 33. vadászezred parancsnoka úgy nyilatkozott, hogy karbantartási szempontból a típus a fiatal korához képest relatíve stabilnak mondható. “A rendszer most úgy működik, ahogy reklámozták, bár alkalmanként lesz vele problémánk a földön” – mondta Toth, de elvileg ezek a problémák a repülőgép leállításával és újraindításával könnyen orvosolhatók. Ha az F-35 a levegőben van, akkor már csak “nagyon csekély” problémák merülhetnek fel a hardverrel, a szoftver és a hajtómű gond nélkül üzemel. A jó hírek ellenére azonban a parancsok szerint a rendszer fiatalságából adódóan még nagyon hosszú út áll előttük, mire minden tökéletesen klappolni fog.

Skyler Deboer őrmester, az ezred vezető karbantartója – és akiről érdemes tudni, hogy részt vett az F-22 Raptor és az F-117 Nighthawk programban – is pozitívan nyilatkozott a Villámról. Szerinte az F-35 jelenleg jóval előrébb áll, mint anno az F-22 és ezzel a géppel Lockheed nagy lépést tett meg. A mostani pozitív állapot annak is betudható, hogy már a program kezdetén nagy hangsúlyt fektettek a karbantartó személyzet tudásának megfelelő kiépítésére, valamint a gyártóval nagyon hatékony kapcsolat lett kialakítva, például ha egy adott problémával felkeresik a gyártó felet, akkor arra általában órákon belül válasz érkezik.

Az Eglin AFB karbantartói éppen megmázsálják az egyik Villámot | Forrás: Eglin AFB ,

Maga a karbantarthatóság egyébként minden bizonnyal már a tervezés során is nagyon fontos kritérium volt, mivel a Raptorral összehasonlítva a radarelnyelő borítással jóval könnyebb dolgozni – például a csavarok és szerelőnyílások nincsenek beburkolva, így kevesebb idő alatt hozzá lehet férni a repülőgép megfelelő részeihez. Egyébként a Lockheed szerint az F-35 radar-abszorbens anyagai be lettek “sütve” a Villám felületébe, így azokat nem lehet könnyen megsérteni.

Az egyik Villám kiállítva az Eglin légitámaszponton | Forrás: Wikipédia ,

És ha már szóba került a radar-abszorbens felület, akkor érdemes néhány szóban összefoglalni a Stephen O’bryan, a Lockheed Martin alelnökének minapi nyilatkozatát. Ugye az F-35 programot rengeteg vád érte az idők során, leginkább ami az anyagiakat illeti, de O’Bryan még mindig bizakodó, mivel szerinte a Villám még “lopakodóbb” lesz, méghozzá mindenféle korszerűsítés nélkül. Az eddig lopakodó repülőgépek idővel elvesztették lopakodó-képességüket, miközben a gépek speciális felülete az ellenséges radarokkal “küzdött”. Az F-35 elvileg más, mivel a szóban forgó felületi anyag idővel simább lesz, ami némileg még tovább csökkenti a Lightning eredeti radarkeresztmetszetét, szemben elődjeivel, amelyeknél csak ennek a speciális elemnek az állagmegőrzésére rengeteget kellett költeni. Azért érdemes fenntartással kezelni ezt az új “csodafunkciót” is, mert előfordulhat, hogy csak egy marketingfogással van dolgunk és az F-35 mégsem megy szembe a lopakodós “trendekkel”.

76 hozzászólás “Villám-vegyes 2.0”

  1. “elvileg ezek a problémák a repülőgép leállításával és újraindításával könnyen orvosolhatók”
    elvileg…
    aztán ha mégis fent kell majd újraindítani az már mókásabb lesz :)
    bár addig valószínűleg megoldják… úgy mint az f-22 oxigénellátását ;)

  2. Allesmor Obranna

    A MiG-31-es se szép, aztán mégis van olyan szög, melyből fotózva az F-35-öshöz hasonlóan baromi vagány, sőt megkockáztatom, még kecses is.
    Off videó, de muszáj, mert olyan jó a minősége.
    Top79Gun egy orosz videószpotter Permből és az ottani vegyes használatú bázist szokta kukkolni. Most bentről készültek ezek a felvételek a MiG-31BZ és BM változatokról.

    http://www.youtube.com/watch?v=Qp7ki4QrWgI&feature=plcp

  3. Nekem a kabintetők színe egyre érdekesebb. Némelyik F-16-nak aranyszínű, némelyik európai Sólyomnak zöldestől a kékesik árnyalódik. Ennek megint arany. Az F-15-nek ellenben egyszínű, ennek megint aranyszínű. Erről ki mit tud? Engem már tényleg érdekelne, hogy milyen bevonatot használnak és miért ekkora a difi? Az F-15-ön meg miért nincs? Vagy csak én vagyok vak?

  4. Allesmor Obranna

    Mind teljes fáklyával ment ezen a videón, a D-30F6-osnál is lángátcsapásos a begyújtás, de ez valamiért kétszer történik meg.
    Más videókon, fotókon is látszik.

    http://russianplanes.net/id89023

    Ez a lángcsóva a saját lökéshullámrendszerével a fúvócső alján csap ki, mikor az utánégető bekapcsol és mégegyszer, mikor a maximális forszázs is beindul.

    MiG-31DZ nem BZ, bocsánat a fenti elírásért.

  5. molni

    A sárga elvileg arany oxid és árnyékolja a kabint és csökkenti a kabintető reflexióját.

    Allesmor Obranna

    Én megkockáztatom,hogy nincs az a szög ahonnan jól néz ki.Egyszerűen annyira tömzsi púpos elcseszett arányú gép,hogy az valami hihetetlen.Semmi köze a kecsességhez,nézz meg egy B1 B-t annak ellenére,hogy nagy,egy szép vonalvezetésű gép.Az F35-öt csak az új F-16-osok közelítik meg,szerencsétlen Falcon egy szép gép volt aztán elkezdtek mindenféle CFT-t meg a gerincre elektronikai dobozokat pakolni és egy elbaszott valami lett az eredmény(és akkor a sok kis szar dudorról nem is beszéltem ami különböző érzékelőket takar).

  6. “Ez szép??Hihetetlen ocsmány szerencsétlenem mint egy rosszul sikerült bogár.A B meg egyenesen minősíthetetlenre sikerült.

    Ízlések és pofonok. Ugyanezt tudnám írni egy két csekély harcértékű orosz vasra, amit az orosz fanok istenítenek. Szerintem felesleges belemenni.

  7. “Ezek azt hitték hogy majd a jenkik zsebre dugott kézzel nézik végig az egészet ?”

    “Természetesen” megint a jenkik keze van benn a dologban? Szegény oroszok pedig ilyen csúnya dolgot még sohasem csináltak, hogy korrupció, megvesztegetés. Azért mindenben nem kéne a gonosz USA ármánykodását látni.

  8. Allesmor Obranna

    Azért az USA-Irak-Oroszország viszonylatban egy iraki fegyvervásárlás ügyében csak orosz-iraki korrupcióra gyanakodni szerintem téves.
    Egyszerűen nem életszerű, hogy a semmiből tető alá hoznak egy megállapodást abban az országban egy nem amerikai beszállítóval, ahol lassan tíz éve Amerikából határozzák meg a bel- és külpolitikai irányvonalat.
    Gyanítom, hogy ez a lépés amolyan próba volt az irakiak (és/vagy az oroszok) részéről, meddig távolodhatnak el az amerikaiaktól.

    Ahogy villámcsapásszerűen jött a nagyértékű fegyverbeszerzés híre, olyan gyorsan is jött rá a naív rácsodálkozás, hogy ez korrupció volt.
    Egy valamiben nagyon biztos vagyok. Irakban minden nagyértékű beszerzés korrupció eredménye. Akárki a beszállító.
    Ebben a sztoriban mndenkinek benne van a keze.

  9. Biztos a CIA szervezte, megbeszélték a Roszvoruzsnyijevel meg az iraki miniszterekkel, hogy egy kis kenőpénz nem a világ, aztán jól lebuktatták őket. Szerintem egyszerűbb a képlet, de azt nem vitatom, hogy műás beszerzéseknél nem lehetett korrupció.

  10. danielblack:
    “Azert van csak 14 gripenünk mert ha kell akkor Tóth úr rögtön áttelepít egy század F-35-öt :-)”
    Milyen század???
    “Andrew Toth, a bázison állomásozó 33. vadászezred parancsnoka” – jön az egész ezred! :D

  11. Műkedvelő-szédítő csúcstechnológia:
    a “megmázsálják a villámot” című fényképen. A minden bizonnyal évekig fejlesztett, millió dolláros céleszköz alján sima ipari kerék, pl. ilyen
    http://www.tente.co.hu/HU/cat400.html

    vagy ilyen

    http://www.roll-n.hu/termekek/blickle/blickle-kerekek.html

    stb. de a legtöbb barkácsáruházban is van no-name belőle.
    A céleszköz közepén pedig egy hidraulikus palackemelő (amely lehet akár elektromos szivattyús is)pl. egy ilyen:

    http://www.uni-max.hu/hidraulikus-emelo-50-t/d/

  12. @tallking

    Most melléfogtál. Biztos forrásból tudom, hogy azok lopakodó kerekek, az emelő pedig nem hétköznapi emelő, mivel ez nem csak emel, hanem le is ereszt. Bizám. Az egyetlen hétköznapi cucc a képen a sárga feliratos zöld tasak (már ha persze nem vesszük figyelembe, hogy víz hozzáadásával egy logisztikai sátorközponttá alakul, de ilyet ma már minden amerikai óvodában tartanak, szóval elég egyszerű cucc).

  13. Erre nálunk a szakmában azt mondják: minél egyszerűbb valami, annál kevésbé romlik el. Logikus egy ilyen hótegyszerű cucc használata, a karbantartók meg legalább edzenek kicsit kurblizás közben (meg hát mégse japánok ezek, hogy automatizáljanak mindent).

  14. “zért egy többtonnás teher emelése professzionális tevékenység közben ne kézi erővel történjen”

    Pedig sok helyen így történik a repülésben. Pl. Ferihegyen is kézihajtányos emelőket használunk. Legutóbb néhány napja egy Afganisztánba utánpótlást szállító 280 tonnás MD-11-es jobb főfutóját emeltem meg kézi erővel a sérült kerék cseréje miatt. Jobb lenne, ha csak olyan témákban okoskodnál, amiről van fogalmad.

  15. valahol olvastam, hogy a gép hazaút közben megadja a karbantartó részleg számára a szükséges javítási munkákat és az ahhoz igényelt alkatrészek megrendelésit is, ezzel radikálisan csökkentve az újabb repüléshez szükséges felkészítési időt és karbantartási procedúrát.
    ez csak nekem tűnik korszakalkotó újdonságnak, vagy más gép is hasonlóan “okos”?
    lehet, hogy ezektől a rejtett képességektől olyan drága és ez is azon újítások egyike, ami más gépeket reszelgető gyáraknak még eszébe sem jutott?

  16. Én ha nem is naponta, de rendszeresen végzem azt a munkát, amit a videón látni. Talán elkerülte a figyelmedet az a piros sárga csíkos kar, ami a KÉZI PUMPÁT működteti. Egy dolog néha könnyíti az egyébként nehéz, fárasztó emelést, a lecseréledő kerék szelepéhez csatlakoztatott cső a belső nyomással működtethet egy légmotort. (aztán az vagy jó, vagy nem)
    Ismétlem, ne okoskodj olyan dolgokban, amiről lövésed sincsen.
    Ha annyi ezresem lenne, amennyi alkalommal KÉZI ERŐVEL emeltem meg MiG-21/MI-8/Mi-24/Tu-134/154/B-737/A320/A300/B757/B767/B747/MD11 stb gépet, akkor most nagyon örülnék.

    Moderálva a Fórumszabályzat megsértése miatt.

  17. Na én mint gumis had szóljak hozzá ! :D
    Nekem elég sok fajta emelőm van. A legdrágább kb 800ezer ft! De pl ma (ahelyett , hogy templomba menne) reggel is jött két autó, ahol egyszerűbb, célszerűbb , gyorsabb volt a kb 60e forintos krokodilt odahúznom, és megemelni a kereket! Természetesen kézi erővel!
    Minden feladatra más szerszám jó! Valószínűleg az F35 kerekeit, nem emelgetik naponta! A képen látható palackemelővel, pedig kb 30mp megemelni!
    Ha három kuglit kell széthasítani, nem hívom ki az erdészetet a traktor mögé biggyeszettt hasítóval! Előveszem a faék egyszerű Friskis (kb igy írják) baltámat , és durr….

  18. Hihetetlen milyen gyengeelméjű emberek vannak. Elgondolkodtató, hogy egyes emberek jobban értenek még a másik munkájához is, holott életükben láttak még ilyet. Manapság ez egyre jelemzőbb sajna.

    „Hát igen…ennél még az is fontosabb,hogy milyen otromba szerencsétlenem. :D”

    valaki szerint annyira azért nem gáz, sőt.. hihetetlen, hogy itt megakad a szallag nálad :D

  19. http://www.cnngo.com/explorations/life/how-do-you-change-tire-airbus-a330-274379

    A második kép alul és mellette a szöveg.

    “Step 2

    Check that all boarding gates and external equipment are clear and will not make contact with the aircraft as it is jacked. Once confirmed you use a pneumatic jack to raise the aircraft until the wheels are approximately five centimeters off the ground. ”
    és látható, hogy egy pneumatikus emelőről van szó amelynek van egy karos vezérlője.

  20. A legjobb nem tudni semmiről és kellő megilletődőttséggel csodálni a “szakemberek” átveréseit. Mindegyik “kézi hajtányos” emelő,(az is mit aerophyl linkelt) most már átnéztem egypárat, sűrített gázzal (levegővel vagy nitrogénnel) üzemel, a kézi pumpák “emergency” üzemre vannak.

  21. Itt van a legutóbbi “átverésem”, a 63. fotón. November 8-án készítettem, mitán kézi pumpával felemeltem a gép futózsámolyát.

    http://jets.hu/gallery?cat=299

    Az amerikai gép “fly-away” készletében volt ez az emelő, se híre, se hamva pneumatikus eszköznek. Amit te az “emergency” kézi üzemről linkeltél, az nem a való világ. Az oktató videón számold már meg, hogy hány ember dolgozik. külön manus kell a sűrített levegős kocsihoz, stb. Ma már “cost effective” minden, a maximális létszám egy kerékcseréhez egyben a minimális is, azaz kettő fő. A pneumatikus lehetőségről jó sok hozzászólással ezelőtt magam linkeltem be anyagot, csak nem olvastad el. A légmotorral akkor azonban semmit sem lehet kezdeni, ha fékagycsere miatt kell leszerelni a kereket, akkor ugyanis nem szabad leereszteni belőle a nyomást. Akkor sem használható néhány típus esetében, amikor a rendelkezésre álló levegő cső rövidsége miatt nem ér el a szelepig. Fogadd el végre, hogy a kézi emelés nem “emergency” lehetőség, hanem napi rutin.

  22. @talking:

    “… csodálni a “szakemberek” átveréseit. …”

    Már megbocsáss, de ez egy elég durva kijelentés volt. Inkább nem kommentálnám.

    Ha a korábbi, nem feltétlenül csak ebbe a témába érkezett hozzászólásaikból nem is derült volna ki, de több kommentelőnk mögött is igen komoly szakmai múlt áll. Nem hasraütésre mondják, amit mondanak. Erről ennyit.

  23. A gond csak az, hogy az általam belinkelt emelők sűrített gázos műkődtetése ugyanúgy valóság. Ott a penumatikus cső becsatlakoztatva az emelőszerkezetbe és a billenőkar ame.

    http://www.youtube.com/watch?v=UQObeXnSDzc

    Millió-egy ilyen kép, videó, termékleírás van, lásd följebb. Akkor ez mind nem igaz a htka-n? Jó volna már leleplezni a világ eme hazugságát.

    szerintem abban megegyezhetünk, hogy egy repülőgép emelésére való célszárszám gépi erővel és kézzel egyaránt működtethető szerkezet és mondjuk a htka-n mindenki olyan módon működteti ahogy akarja.

  24. “szerintem abban megegyezhetünk, hogy egy repülőgép emelésére való célszárszám gépi erővel és kézzel egyaránt működtethető szerkezet”

    Nem egyezhetünk meg, a szóban forgó eszközök jelentős része kizárólag kézi erővel működtethető.

  25. “Nem egyezhetünk meg, a szóban forgó eszközök jelentős része kizárólag kézi erővel működtethető.”
    A saját készletezésében lévő emelőkről beszélsz,a földi személyzet emelői 100%ban sűrített gázas működtetésűek. kb olyasmit mondasz mintha a szervízben a kocsi csomagtartójában lévő saját emelőt használnák, miközben a szervíznek van saját gépi emelője. De a fenti linkekben még a saját készletezésű emelők 80%-a is sűrített gáz (levegő vagy nitrogén) működtetésű a kézi működtetés mellett.

  26. “a földi személyzet emelői 100%ban sűrített gázas működtetésűek.”

    Ferihegyen én (is) vagyok a földi személyzet, és az emelőink egy része kizárólag manuális, ahogy azt már egy párszor megmondtam. A linkjeidet meg nézegesd csak szorgalmasan, attól még nem lesz igazad.

  27. tallking vaze, kitartó vagy… :-)
    Csak hát van a mondás, hogy mi van ha a hülyeség szorgalommal párosul…
    én nem vagyok szaktekintély, de kecsón a hathavonta esedékes munkáknál az ancsákat is kézi működtetésű emelőkkel emelik fel. (a szárnyak alá 3m magas apparátot tolnak be és szépen felpumpálják KÉZZEL!)
    Az meg, hogy aerophylt lehülyézed, hát finoman szólva is cinkes.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.