Rövidke hírcsokor az F-35 Lightning II-ről, amiben kicsit körbeszaglászunk az izraeli légerő embereivel, megvizsgáljuk a karbantarthatóságot, valamint szó lesz a Villám csodafelületéről is.
A napokban az Izraeli Légierő néhány tagja járt a Lockheed Martin F-35 Lightning vadászbombázókat is gyártó texasi üzemében. Mint köztudott a zsidó állam 20 darab F-35A-t rendszeresít majd az elképzelések szerint 2017-től kezdve és emellé kiharcolta, hogy hazai rendszerekkel is felszerelhesse azt (ami tulajdonképpen hagyomány az IAF eszközeinél). A látogatás az utóbbival van kapcsolatban, ugyanis Izraelben már aktívan reszelgetik az F-35-be kerülő majdani egységeket, például egy 450 millió dolláros üzlet keretében növelik az elektronikai hadviselési rendszer képességeit, bár a radar cseréjét a korábbi tervekkel ellentétben elvetették.

F-35 az Eglin légibázison | Fotó: Karen Roganov, U.S. Air Force ,
A floridai Eglin légitámaszpont F-35-öt repülő pilótái, valamint a karbantartók szerint az ötödik generációs vadászbombázó jobban teljesít, mint a korábban hasonló fejlesztési szakaszban levő elődjei.
Andrew Toth, a bázison állomásozó 33. vadászezred parancsnoka úgy nyilatkozott, hogy karbantartási szempontból a típus a fiatal korához képest relatíve stabilnak mondható. „A rendszer most úgy működik, ahogy reklámozták, bár alkalmanként lesz vele problémánk a földön” – mondta Toth, de elvileg ezek a problémák a repülőgép leállításával és újraindításával könnyen orvosolhatók. Ha az F-35 a levegőben van, akkor már csak „nagyon csekély” problémák merülhetnek fel a hardverrel, a szoftver és a hajtómű gond nélkül üzemel. A jó hírek ellenére azonban a parancsok szerint a rendszer fiatalságából adódóan még nagyon hosszú út áll előttük, mire minden tökéletesen klappolni fog.
Skyler Deboer őrmester, az ezred vezető karbantartója – és akiről érdemes tudni, hogy részt vett az F-22 Raptor és az F-117 Nighthawk programban – is pozitívan nyilatkozott a Villámról. Szerinte az F-35 jelenleg jóval előrébb áll, mint anno az F-22 és ezzel a géppel Lockheed nagy lépést tett meg. A mostani pozitív állapot annak is betudható, hogy már a program kezdetén nagy hangsúlyt fektettek a karbantartó személyzet tudásának megfelelő kiépítésére, valamint a gyártóval nagyon hatékony kapcsolat lett kialakítva, például ha egy adott problémával felkeresik a gyártó felet, akkor arra általában órákon belül válasz érkezik.

Az Eglin AFB karbantartói éppen megmázsálják az egyik Villámot | Forrás: Eglin AFB ,
Maga a karbantarthatóság egyébként minden bizonnyal már a tervezés során is nagyon fontos kritérium volt, mivel a Raptorral összehasonlítva a radarelnyelő borítással jóval könnyebb dolgozni – például a csavarok és szerelőnyílások nincsenek beburkolva, így kevesebb idő alatt hozzá lehet férni a repülőgép megfelelő részeihez. Egyébként a Lockheed szerint az F-35 radar-abszorbens anyagai be lettek „sütve” a Villám felületébe, így azokat nem lehet könnyen megsérteni.

Az egyik Villám kiállítva az Eglin légitámaszponton | Forrás: Wikipédia ,
És ha már szóba került a radar-abszorbens felület, akkor érdemes néhány szóban összefoglalni a Stephen O’bryan, a Lockheed Martin alelnökének minapi nyilatkozatát. Ugye az F-35 programot rengeteg vád érte az idők során, leginkább ami az anyagiakat illeti, de O’Bryan még mindig bizakodó, mivel szerinte a Villám még „lopakodóbb” lesz, méghozzá mindenféle korszerűsítés nélkül. Az eddig lopakodó repülőgépek idővel elvesztették lopakodó-képességüket, miközben a gépek speciális felülete az ellenséges radarokkal „küzdött”. Az F-35 elvileg más, mivel a szóban forgó felületi anyag idővel simább lesz, ami némileg még tovább csökkenti a Lightning eredeti radarkeresztmetszetét, szemben elődjeivel, amelyeknél csak ennek a speciális elemnek az állagmegőrzésére rengeteget kellett költeni. Azért érdemes fenntartással kezelni ezt az új „csodafunkciót” is, mert előfordulhat, hogy csak egy marketingfogással van dolgunk és az F-35 mégsem megy szembe a lopakodós „trendekkel”.