|

Hogyan tovább J-10-es?

Szemfüles kínai spottereknek köszönhetően, napi szinten nyomon követhetőek a kínai Chengdu üzem repülőterén berepülésüket végző, újonnan gyártott vadászrepülőgépek. Így viszonylag könnyen kikövetkeztethető a Chengdu J-10-es gyártósorának kapacitása, illetve a legyártott szériák mennyisége.

A 6-37-es oldalszámú (azaz a hatodik széria 37-ik gyártmánya) repülőgépet pár hete figyelték meg a Chengdu-i repülőtéren. Mivel a J-10-es eddig gyártott szériái átlagosan 35-40 repülőgépből álltak, így valószínűsíthető, hogy a hatodik sorozat gyártása is hamarosan befejeződik.

Az említett J10A0637-es szériaszámú repülőgép. Az előző ötödik széria gépei nagyrészt a haditengerészethez kerültek, míg a hatodik széria példányai a légierő 15. hadosztályához. ,

Ugyanez vonatkozik a J-10S kétüléses gyakorló repülőgépre is, melynek a 2-36-os gyári oldalszámú példányával szeptemberben kezdték meg a repülési próbákat.

A J10S0236-os szériaszámú gyakorlógép. A két J-10S széria repülőgépeit, tíz repülőtér között osztották szét. ,

Az elkészült hat J-10A és a két J-10S sorozat – ha átlag 35-40 géppel számolunk szériánként – körülbelül 300 repülőgép legyártását jelenti az elmúlt kilenc év alatt. Ezt a gép mennyiséget a légierő hét és a haditengerészet egy J-10-essel repülő alakulata között osztották szét. Ezen kívül a légierő bemutató és agresszor egységei is kaptak a típusból.

Jelenleg a légierő alakulatai egyenként 28 darab, a haditengerészet egysége 24 darab J-10-essel rendelkezik ,

Mivel mind a két alváltozat aktuális szériájának gyártása a végéhez közeledik, ezért felmerül a kérdés, hogyan fogja a Chengdu-i üzem folytatni a gyártást? Vajon a harci változat hetedik szériája már a fejlesztett J-10B változat lesz-e, mely már AESA lokátort és kínai gyártmányú WS-10B hajtóművet használ? Vagy még továbbra is az orosz hajtóművet használó J-10A alap változat gyártását folytatják a következő másfél évben? Ez utóbbi esetben valószínűleg további orosz gyártmányú AL-31FN hajtóművek szállítására lesz szükségük, mert a jelenlegi megrendelés állomány csak közel 400 ilyen hajtómű leszállítását tartalmazza 2002 és 2013 között.

Míg a gyári repülőtér fotózása lehetséges, addig a gyártósorról csak ritkán kerülnek elő fényképék. Elképzelhető, hogy a gyártócsarnokokban már J-10B verziók összeszerelése folyik. A J-10B első, átalakított prototípusáról augusztus végén készült a fenti fotó. ,

Szerző: Galcom

10 hozzászólás “Hogyan tovább J-10-es?”

  1. Tavaly olvastam egy kínai oldalon, már tuti nem bányászom elő, hogy a régi J-10A-k át lesznek alakítva B verzióra és nem lesznek új gyártásúak. Legalábbis akkoriban még ezt pedzegették. a tavalyi példányszám olyan 230-240 közöttire volt saccolva tehát ebben az évben olyan 60-70 gépet adhattak át az reálisnak tűnik.

  2. snakeye

    Max az elektronikát és a hajtóművet(???) tudják kicserélni mert a két gép sárkánya közt van eltérés a szívócsatornánál.Abban sem vagyok biztos,hogy az orosz és a kínai hajtómű csereszabatos egymással és szerintem az átalakított beömlő a WS-10B-re van optimalizálva nem pedig az AL-31FN-re.

  3. Szerintem elindul a B verzió gyártása és a jelenlegi A-kat is felhozzák erre a szintre, mert az 5. generáció még sokára fog hadrendbe állni és kellő mennyiségben rendelkezésre állni.

    Jó lenne valamihez hasonlítani ezt a gépet! pl.: F-16 Block 20, vagy Block 40?? Nem mindegy, főleg amerikai barátainknak.