|

F-35: Kényes hajtóműteszt teljesítve!

Egy új repülőgép esetében minden részletre kiterjedő berepülési programot folytat le a gyártó, különösen igaz ez egy olyan forradalmi és komplex típus esetében, mint az F-35 Lightning II. Az ötödik generációs masina költségtúllépésekkel és határidő-módosításokkal tarkított fejlesztési programja után a Lockheed Martin igyekszik minél nagyobb nyilvánosságot bevonni a tesztelésbe, megmutatva, hogy milyen sok és összetett repülési feladatból áll egy berepülési program. Ahogy eddig is hűségesen beszámoltunk a történésekről, ezentúl is igyekszünk az Olvasóinkat megfelelően tájékoztatni a legújabb történésekről.

Ezúttal kényes teszthez érkezett a program, az F135-ös erőforrás levegőben történő újraindíthatóságát próbálták, melyhez először értelemszerűen le kellett állítani a hajtóművet, majd a fedélzeti rendszereket használva újraindították. A kényes művelethez a BF-2 jelzésű F-35B-t jelölték ki, a géppel augusztus 15. és szeptember 4. között 27 darab újraindítást hajtottak végre különböző magasságokon és állásszögeken. A tesztsorozatot az Edwards támaszpont közelében kijelölt légtérben hajtották végre, melyhez a Patuxent River haditengerészeti bázisról települt át 60 fős különítmény a BF-2-essel és egy F/A-18 Hornettel, utóbbi kísérőgépként vett részt a tesztekben.

29 hozzászólás “F-35: Kényes hajtóműteszt teljesítve!”

  1. Miért az az érzésem a cikk olvasása közben hogy 1 fizetett hirdetést olvasok????

    Na mindegy…..

    Nos igazán örömteli hogy pár dollármilliárd hegyek befektetése után sikerült összehozni azt hogy nagy hírnek számít hogy működik a hajtómű (ami a B esetén mondjuk érthető de ez most az a kivétel féle vagy mi :D ) ehhez csak gratulálni tudok XD

    Egye meg a pentagon amit magának főzött XD

    (Durva hangnemet és anyázást köszönöm nem kérnék a kedves komment olvasó társaktól :D)

  2. „(Durva hangnemet és anyázást köszönöm nem kérnék a kedves komment olvasó társaktól :D)”
    Drágaf@**om! Akkor minek írsz be baromságot?
    1 értelmes – mégegyszer: értelmes – okot mondjál! Nem kérek sokat, csak eggyet!

    //lábjegyzet: S, akkor csodálkozik pár kommentelő, hogy molni +pár ember miért ír neki(k) olyan stílusban, amilyenben…//

  3. Az F-35-ről érekző hírek legalább megadják a minimális képet arról a magadajta trolloknak, hogy egy repülőgép tesztprogram miért több ezer órás. Örülj, hogy legalább látod lépésről lépésre…

    Komolyan mondom a magadfajta idiótáknak kb. 1 warn után akkor bant adnél, hogy kis hazánk elmondhatná, hogy van LEO pályán valamilye, még ha csak egy bafasz fickaninc trollja is…

  4. dday15

    Én sem gondolom,hogy minden kisebb nagyobb történésről külön hírben kéne megemlékezni az F-35 kapcsán csak azért mert a gyártó kényszerből-ahogy a hírben is szerepel-ezt teszi DE ezt el lehet értelmesén is mondani nem pedig úgy ahogy te tetted.A mi pedig az igen primitívre sikerült kommented mondanivalóját illeti(ott tart az F-35 program,hogy lassan egy szervízajtó hibátlan működése is hír a fent leírt okokból) van benne igazság.

  5. Allesmor Obranna

    A hajtóművek légi újraindítása nem bagatell dolog, különösen nem egy egyhajtóműves típusnál.
    A hír további értéke, hogy a BF-2-es tengerészgyalogos verzióval innentől kezdve megkezdődhetnek a nagy állásszögű, extrém repülési tesztek, ami talán a legizgalmasabb része a berepülésnek.
    Illetve ide tartozik még, hogy külön ezért átrepülték a gépet az USAF báziása, a kaliforniai Edwards-ra. (És nem Edward, ahogy a cikk utolsó előtti harmadik sorában olvashatjuk).

  6. @dday: köszönjük az értelmes hozzászólást… az ilyenek miatt van az embernek az az érzése, hogy egyre feleslegesebb ennyi energiát ölni hobbiszinten valamibe, ha azt nem értékelik… Ha meg azt gondolod, hogy a Lockheed Martin vagy bármelyik híreinkben, cikkekben érintett vállalat pénzt utalt volna át az oldal vagy a szerzők javára, akkor nagyon tévedsz.

  7. Ha meg azt gondolod, hogy a Lockheed Martin vagy bármelyik híreinkben, cikkekben érintett vállalat pénzt utalt volna át az oldal vagy a szerzők javára, akkor nagyon tévedsz.

    Pedig milyen jó lenne, nem igaz? *cinkos kacsintás smiley* :D

  8. A nagy AOA tesztekhez az AF4-es Alfa verziójú gép lesz átalakítva. Felszerelik a törzsvég felett az extra fékernyőt, amely sikertelen dugóhúzónál segít. A C fékhorog problémáját már megoldották, csak a jó hír nem hír a típussal kapcsolatban, ezért nem nagyon lehetett róla hallani. Hogy minden apróságról közleményt adnak ki? Természetesen. Az amerikai politika/közélet árgus szemekkel követi a programot, ezért szükséges a dolog. Az, hogy a HTKA is közli a híreket, szerintem jó. Szélesíti a látókört, és már sokszor elhangzott, akit nem érdekel, az ne olvassa.

  9. Annyit szeretnék én is csak hozzátenni,hogy akinek nem tetszik, ne olvassa. Engem nagyon érdekel a tipus, és a berepülési programja is.

    Phoenix
    Ne gondold, hogy így van! Szerintem sokkal többen vagyunk, akik megbecsülik a munkátokat,és nagyon hálásak nektek érte!

  10. Ha ténylegesen, közel 100%-osan MINDEN történésről születne hír az oldalon, ami a JSF-program kapcsán megjelenik a világsajtóban, akkor naponta legalább egy, de inkább kettő (akár egybe olvasztva) is lehetne, ugyanis – ahogy aerophyl is mondta – „odaát” bizony sokkal komolyabban foglalkoznak vele, mint mondjuk nálunk. Ez az USA számára dollár-százmilliárdos kérdés, és a programnak sok az ellenlábasa, napi szinten folyik az adok-kapok, ezért minden apróságról hírverést csapnak. Mi itt csak a fontosabb lépésekről írunk, és csak ritkán van szó a JSF-el kapcsolatos politikai csatározásokról. Emlékeim szerint az utóbbi időben nem is volt ilyen, a berepülési programmal foglalkoztak a hírek.

    Inkább örüljetek, hogy az ilyen és ehhez hasonló hírek alá olyan – nálunknál sokkalta nagyobb tapasztalattal és tudással rendelkező – emberek írnak hozzászólásokat, kiegészítéseket, érdekességeket, mint aerophyl, Allesmor Obranna vagy molnibalage. Én speciel mindig várom, hogy kommenteljenek, mert lehet tőlük tanulni.

  11. Allesmor Obranna

    Nem pont erre gondoltam a bagatel dologgal.
    Többet nem szeretnék ezzel kapcsolatban írni mert egyszer már kitárgyaltuk ezt a témát egy másik F-35 hírnél.Ez kicsit olyan mint a Haditechnika magazin beharangozónál állandóan felmerülő vita arról,hogy néha érdekes a témaválasztás a magazinban.Ami viszont nem változik azaz,hogy a Haditechnika és az F-35 kapcsán is folyton kapok hideget meleget a véleményem miatt.

  12. Az F-35-re a pilótaképzés már zajlik. Azt nem tudom, hogy specializált traning wing /fighter squadronnál vagy már a harcászati alakulatoknál, de megy. A gépekből már az előszériát gyártják, legutóbb mikor néztem már valami két tucat készült el.

    http://www.unionleader.com/article/20120105/NEWS02/701059960

    Ez 8 hónapos, már ekkor készen volt 63 (!) gép. Ha ennek csak a fele igaz, az már akkor is sok. A PAK-FA most ott tart, ahol a JSF 2006 közpepén vagy az F-22 ’90-es évek közepén. Még csak egy koncepció. Azt majd kiderül, hogy mihez ragaszkodnak belőle.

    Az első hadrafogható TFS szerintem két éven belül meglehet, még kényelmes tempóban. A PAK-FA előszéria 2018 előtt szerintem esélytelen, az ahol, most van az F-35 program ott kb. 2020-22 táján lehet a PAK-FA, ha valóban befejezett

  13. „)az f35öt vagy a pakfát fogják hamarabb hadrendbe állitani bejelentés szerint?”

    Hát ha azt nézzük akkor az első f-35 protoja már évek óta repült .
    A PAKFA még csak két éve szállt fel .
    így nem csoda hogy később is fog hadrendbe állni.

    Molni:

    Akkor nyugodtan mondhatjuk hogy az indiai gépből max 2032-ben lesz egy bevethető század, mert tudtommal 2019-ben száll fel a proto.

  14. „Azért vegyük figyelembe, hogy a “mindennel le tudunk zuhanni” indiaiakról van szó, azt a protót még 15-ször tönkrevágják, mire egyáltalán a levegőbe emelkedne :D”

    A Tejas-ból mennyi zuhant le? Egy sem. Szakítani kéne ebben az esetben is a sztereotípiákkal. Az első indiai PAK-FA jóval 2019 előtt megérkezik, 2013-ra igérik, a másodikat 2017-re és a harmadikat 2019-re. Természetesen csúszhat a dolog.