|

Vizen Indonézia kompozit törzsű trimarán járőrhajója

Augusztus utolsó napján az indonéz North Sea Boats hajógyár vízre tette az Indonéz Haditengerészet egyik leendő járőrhajóját. Ez önmagában nem lenne túl nagy hírértékű, ám a 63 méteres hajó sok szempontból világviszonylatban is bőven helytálló alkotás.

A KRI Klewang a vízrebocsátása után | Fotó: North Sea Boats ,

Ugyanakkor már az elején megemlítendő, hogy nem egy tisztán indonéz fejlesztésről van szó, lévén a 63 méter hosszú, teljes egészében kompozit törzsű, csökkentett észlelhetőségű, hullámtörő kialakítású (wave-piercing) trimarán – leánykori nevén Fast Missile Patrol Vessel – megalkotásában a LOMOcean Design képében aktív szerepet játszottak az új-zélandiak is. Utóbbi vállalatról például azt érdemes tudni, hogy nevükhöz kötődik azon trimarán, mely jelenleg a Föld körbehajózásának világrekordját tartja a motoros jármű kategóriában. Szóval bár nem haditechnikai gyökerű cégről van szó, de nem most jöttek le a falvédőről. Érdekességképpen megjegyzendő, hogy weboldalukon van egy sor csökkentett észlelhetőségű járőrhajóról tervezet, melyeket közlésük szerint egy titkos katonai projectben a csökkentett észlelhetőségről szerzett tapasztalataik alapján alkottak meg…

Az aprócska LOMOcean cég Earthrace trimaránja 2008-ban állította be a világrekordot. | Fotó: LOMOcean ,

Az Earthracer később, Ady Gil néven a Sea Sheperd-höz került. 2010-ben antarktiszi vizeken gázolta le egy japán bálnavadász hajó. A kettétört trimarán később, vontatás köuzben süllyedt el. | Fotó: JoAnne McArthur, Sea Shepherd Conservation Society ,

Mint a bevezetőben említve lett a napokban vízre került, nevét a hagyományos indonéz kard, a klewang után kapott trimarán törzse teljes egészében kompozit anyagokból áll össze, melyre jelenleg túl sok példát nem tudnánk említeni. Azért akad, hiszen pont ilyen megoldást alkalmaztak a svédek is a csökkentett észlelhetőségű Visby-osztályú korvettek esetében.

2 Visby-osztályú korvett ,

A kompozit kialakításnak számos előnye akad – többek között erős, nem áll fent a korrózió veszélye és jótékony hatással van mind a radarkeresztmetszetre, mind pedig a hajó hő és mágneses képére.

Fotó: North Sea Boats ,

A rossz tengeri körülmények között is tempós haladásra optimalizált Klewang meghajtásáról a svéd MJP által szállított waterjetek gondoskodnak, melyek a kimagasló manőverezési képesség biztosítása érdekében mindhárom hajótest hátsó traktusánál megtalálhatóak. Erőforrásként 4 darab MAN diesel morog a gépházban, melyek akár 30 csomó feletti sebességre is tudják gyorsítani a mindössze 1,2 méteres merüléssel bíró trimaránt.

És ugyan a North Sea Boats parti őrségeknek, illetve dedikáltan SAR feladatkörre szánt változatokat is tervezett, a szóban forgó változat mégiscsak egy hadihajó, amire nem árt némi fegyverzet…

A hajógyár által a vízrebocsátás apropóján közzétett sajtóanyagban az szerepel, hogy a design értelemszerűen alkalmas csapásmérő fegyverzet hordozására olyan formában, mely nem növeli az észlelhetőséget. A kiadott anyag alapján a hajóosztály alkalmas többféle hajó elleni rakéta fogadására – konkrétan a kínai C-705, a svéd RBS-15, a francia Exocet és a norvég Penguin került megemlítésre. Távirati stílusban, mindenféle konkrétum nélkül a dokumentumban szó van még csöves fegyverzetről 57 mm-es kaliberig, illetve CIWS megoldásokról.

Mivel a KRI Klewang csak 2013-ban áll majd hadrendbe és még a fegyverzet sincs a helyén, így csak ezen fantáziarajzon tekinthetjük meg, hogy hol lesz a csöves fegyverzet. Ezen koncepció alapján a Visby-osztállyal ellentétben a löveg csöve nem rejthető el az észlelhetőség még további csökkentése érdekében. | Forrás: North Sea Boats ,

Ami a dokumentum alapján még bizonyos, az az, hogy a KRI Klewang offenzív, defenzív és szenzorcsomagját Kína szállítja, ám hogy pontosan mik is szerepelnek ezen pakkban, az egyelőre nem publikus.

A KRI Klewang tengeri tesztjei várhatóan októberben kezdődnek meg, ám addig még van némi tennivaló az immáron természetes környezetében lubickoló trimaránon

A KRI Klewang legénysége mindössze 23 főből áll össze, melyen felül van hely a különleges erők 7 tagjának is, illetve nagy teljesítményű motorcsónakjuknak.

Amit szintén a North Sea Boats szállít. A fenti fotón az X2K családnak a különleges erőknek szánt változata látható. Vélhetően ez kerül a Klewangra is. | Fotó: North Sea Boats ,

8 hozzászólás “Vizen Indonézia kompozit törzsű trimarán járőrhajója”

  1. dalost, véleményem szerint a kompozit javítása bizonyos (kisebb méretnél) esetekben tökéletesen megoldható. Vödörnyi lyuknál nem vagyok benne biztos, bár a műanyagoknál a javítóanyagok sok esetben szilárdabb kötéssel bírnak mint a javítandó mű-test. A test belsejében, laminálva egy szilárd réteget persze a sérülések jelentős része orvosolható…

    Arra azért kíváncsi lennék, hogy ütés (vagyis lövés) állóság tekintetében mire képes a kicsike…

    De mindennek van előnye, és hátránya…