Augusztus utolsó napján az indonéz North Sea Boats hajógyár vízre tette az Indonéz Haditengerészet egyik leendő járőrhajóját. Ez önmagában nem lenne túl nagy hírértékű, ám a 63 méteres hajó sok szempontból világviszonylatban is bőven helytálló alkotás.
Ugyanakkor már az elején megemlítendő, hogy nem egy tisztán indonéz fejlesztésről van szó, lévén a 63 méter hosszú, teljes egészében kompozit törzsű, csökkentett észlelhetőségű, hullámtörő kialakítású (wave-piercing) trimarán – leánykori nevén Fast Missile Patrol Vessel – megalkotásában a LOMOcean Design képében aktív szerepet játszottak az új-zélandiak is. Utóbbi vállalatról például azt érdemes tudni, hogy nevükhöz kötődik azon trimarán, mely jelenleg a Föld körbehajózásának világrekordját tartja a motoros jármű kategóriában. Szóval bár nem haditechnikai gyökerű cégről van szó, de nem most jöttek le a falvédőről. Érdekességképpen megjegyzendő, hogy weboldalukon van egy sor csökkentett észlelhetőségű járőrhajóról tervezet, melyeket közlésük szerint egy titkos katonai projectben a csökkentett észlelhetőségről szerzett tapasztalataik alapján alkottak meg…
Mint a bevezetőben említve lett a napokban vízre került, nevét a hagyományos indonéz kard, a klewang után kapott trimarán törzse teljes egészében kompozit anyagokból áll össze, melyre jelenleg túl sok példát nem tudnánk említeni. Azért akad, hiszen pont ilyen megoldást alkalmaztak a svédek is a csökkentett észlelhetőségű Visby-osztályú korvettek esetében.
A kompozit kialakításnak számos előnye akad – többek között erős, nem áll fent a korrózió veszélye és jótékony hatással van mind a radarkeresztmetszetre, mind pedig a hajó hő és mágneses képére.
A rossz tengeri körülmények között is tempós haladásra optimalizált Klewang meghajtásáról a svéd MJP által szállított waterjetek gondoskodnak, melyek a kimagasló manőverezési képesség biztosítása érdekében mindhárom hajótest hátsó traktusánál megtalálhatóak. Erőforrásként 4 darab MAN diesel morog a gépházban, melyek akár 30 csomó feletti sebességre is tudják gyorsítani a mindössze 1,2 méteres merüléssel bíró trimaránt.
És ugyan a North Sea Boats parti őrségeknek, illetve dedikáltan SAR feladatkörre szánt változatokat is tervezett, a szóban forgó változat mégiscsak egy hadihajó, amire nem árt némi fegyverzet…
A hajógyár által a vízrebocsátás apropóján közzétett sajtóanyagban az szerepel, hogy a design értelemszerűen alkalmas csapásmérő fegyverzet hordozására olyan formában, mely nem növeli az észlelhetőséget. A kiadott anyag alapján a hajóosztály alkalmas többféle hajó elleni rakéta fogadására – konkrétan a kínai C-705, a svéd RBS-15, a francia Exocet és a norvég Penguin került megemlítésre. Távirati stílusban, mindenféle konkrétum nélkül a dokumentumban szó van még csöves fegyverzetről 57 mm-es kaliberig, illetve CIWS megoldásokról.
Ami a dokumentum alapján még bizonyos, az az, hogy a KRI Klewang offenzív, defenzív és szenzorcsomagját Kína szállítja, ám hogy pontosan mik is szerepelnek ezen pakkban, az egyelőre nem publikus.
A KRI Klewang legénysége mindössze 23 főből áll össze, melyen felül van hely a különleges erők 7 tagjának is, illetve nagy teljesítményű motorcsónakjuknak.
A régebbi torpedók biztosan elsuhannának az 1,2 méterre merülő hajótest alatt.
Abban sem vagyok biztos, az újabbak a felszínhez ilyen közel hatékonyak volnának-e…..
nagyon modern hajónak tűnik.
Ez a kompozit test mennyire javítható? Sérülés esetén kuka a fél hajótest, vagy ennél sokkal jobb a helyzet?
Nagyon jó hajó Nagyon tetszik A hajó építést is utolérte a kompozit mánia A kialakitása nagyon sci-fis
dalost, véleményem szerint a kompozit javítása bizonyos (kisebb méretnél) esetekben tökéletesen megoldható. Vödörnyi lyuknál nem vagyok benne biztos, bár a műanyagoknál a javítóanyagok sok esetben szilárdabb kötéssel bírnak mint a javítandó mű-test. A test belsejében, laminálva egy szilárd réteget persze a sérülések jelentős része orvosolható…
Arra azért kíváncsi lennék, hogy ütés (vagyis lövés) állóság tekintetében mire képes a kicsike…
De mindennek van előnye, és hátránya…
igla: Köszi!
dalost
Nagyon körülményesen,ez az egyik legtöbbször emlegetett hiányosság az NH-90-el kapcsolatban.
Azon csodálkozom, h. Új-zéland, aki tudtommal hagyományosan az auszik szövetségese, ennyire komoly technológiával „száll be” az indonéz-(kínai) fejlesztésbe…. Lehet csak én nem értek valamit…