|

UCAV-vel váltaná Szu-22-eseit Lengyelország

Az utóbbi évek átgondolt és logikus beszerzései és átszervezései után mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy Lengyelország hosszú távon erős középhatalmi ambíciókat dédelget, amit haderejének modernizációjával és megerősítésével is alá kíván támasztani. Tegnap azonban olyan bejelentést tett az ország helyettes védelmi minisztere, Waldemar Skrzypczak a TVN24 televíziós csatorna egyik beszélgetős műsorában, amire legmerészebb álmaikban sem gondolhattunk volna. Varsó ugyanis – legalábbis a miniszterhelyettes állítása szerint – az egykori Szovjetuniótól vásárolt, Szuhoj Szu-22M4K típusú csapásmérőit egy pilóta nélküli harci géppel kívánja leváltani.

„A Szu-22-flotta helyébe potens csapásmérő kapacitással rendelkező, pilóta nélküli harci repülőgépeket keresünk. Ezekből három repülőszázadot szerelnénk fel, ami 30 darab UCAV megvásárlását jelenti. A védelmi tárca a 2018-as költségvetési évre tervezi az új típussal kapcsolatos kiadások első részét.” – nyilatkozta Skrzypczak, aki egyébként a védelmi beszerzésekkel kapcsolatos ügyek megbízott felelőse a lengyel védelmi minisztérium falai között, tehát biztosan nem egy légből kapott ötletről ejtette el az első hírmorzsákat.

[singlepic id=1684 w=584 h=438 float=none]

Természetesen a bejelentés kapcsán több kérdés is felvetülhet, amikre azonban egyelőre csak tippjeink lehetnek. Nem esett szó például arról, hogy melyik ország, illetve gyártó lenne az UCAV-ok forrása. Az egyszeri repüléskedvelő számára az Amerikai Egyesült Államok a logikus válasz, mely a legelőrehaladottabb állapotú UCAV-programmal rendelkezik. Ám még utóbbi sem tart ott, hogy az exporton gondolkozhasson, hiszen először saját magának kell megfelelő mennyiséget gyártania, illetve kialakítania egy megfelelő biztonsággal működő üzemeltetési rendszert – roppan új technológiáról beszélünk ugyanis, amivel igen kevés tapasztalat gyűlt még csak össze, és számtalan gyermekbetegségre derülhet fény az idő előrehaladtával. Becslések szerint Washington is csak 2022 környékére juthat el oda, hogy valóban bevethető pilóta nélküli harci repülőgép-flottája lehessen.

Lengyelország ezért valószínűleg úgy kalkulál, hogy 2018-ra már jobban kikristályosodik, hogy a világban folyó UCAV-fejlesztések közül melyik bizonyul életképesnek. Akkora már lehet, hogy akár két-három típusból is választhatnak, és leadhatják a 30 darabos megrendelést, ami 2025 környékén realizálódhat – addig pedig kihúzzák valahogy a Szu-22-esek. Ha pedig nem, a csapásmérő kapacitás akkor sem gyengül túlzottan, hiszen a 48 F-16C/D Block 52+ ezen a téren is világszínvonalat képvisel.

Skrzypczak egyébként egy másik bejelentést is tett: Lengyelország egy többfeladatú szállító repülőgép beszerzését is tervezi, egyelőre nem ismert mennyiségben. A forrás várhatóan Izrael lesz, mely nagy tapasztalattal rendelkezik polgári típusok átalakításában katonai feladatokra.

36 hozzászólás “UCAV-vel váltaná Szu-22-eseit Lengyelország”

  1. Hmmm. Lengyel-amerikai-izraeli puszipajtás szövetség. Csak rá ne b…anak.

    Ha így megy tovább és mindenből a legmodernebbet veszik, akkor végül Lengyelország Európa egyik legerősebbjeként ugyanolyan katonai nagyhatalom lesz, mint Izrael, Kína, India. Persze ez gazdasági kérdés is és szerintem a harmincas évekhez hasonlóan a lengyel gazdaság és életszínvonal most sem bírja majd el az ilyen intenzív fegyverkezést. Ahhoz egy Németország kellene, a jelenlegitől (Merkel, Izrael és az EU állandó segélyezése) nagyon eltérő vezetés alatt.

  2. Nem írom ide, de képzeljétek el mit kívánok azoknak a döntéshozóknak, akik kivágták A MI Szuhojainkat. A lengyelekkel együttműködve 1996-hoz képest még negyed évszázadig üzemeltethettük volna őket, felújítási és korszerűsítési munkát adva a PG-nek, megőrizve a szakmai kultúrát. 1 kis századnyi Szuhojjal és 2 századnyi MiG-29-cel a 2020-as évek közepéig kihúztuk volna és akkor nincs az ehhez képest hatalmas anyagi terhet jelentő Gripen program.
    Köszönjük Keleti Elvtárs, ebben is olyan nagyszerű teljesítményt nyújtott, mint a lányai nevelésében. De „köszönet” illeti a többi későbbi minisztert is, akik nem gondoskodtak legalább a 29-es flotta korszerűsítéséről és életben tartásáról. Meg „köszönet” azoknak a katonatiszteknek, akik magas beosztásokban, a magyar katonai repülés irányítójaként asszisztáltak ebben a remek felkészültségű politikusainknak.

  3. gyepmesterb

    önmagával az elképzelés azon részével hogy a Szu22-es típust leváltják avval semmi baj mivel már eléggé eljárt az idő felettük (a Lengyel mérce szerint :D )

    az UCAV-k rendszeresítése meg szerintem lassan elkerülhetetlen csak a szu22 es feladatkörére pont nem lenne az igazi és jó megoldás és ebben azt hiszem hogy a Lengyel hadvezetésnek be kell érnie egy pilóta vezette típussal…..

    És igen evvel teljesen egyetértek veled…

    „Nekem valamiért továbbra sem tetszik, hogy kivonják a pilótát az egyenletből, és egy gépre bízzák ezeket a feladatokat….”

  4. Teljesen logikus lépés szerintem is. Kíváncsi vagyok, hogy az F-35 felé mikor kezdenek majd kacsintgatni. Lehet, hogy ha az UCAV nem jön össze, Lightning lesz belöle. Bármelyik is, nem lesz olcsó, de meglesz a gyümölcse.

    Oroszország biztos nem fog örülni, ha stealth gép jelenik meg lengyel színekben.

  5. Azért lehet bármi módon rosszat mondani rájuk (bár nem nagyon van mit), szó ami szó a régi technikát megbecsülik és az új technikával közösen, egymást remekül kiegészítve szépen üzemeltetik!
    Meg az is jó pont, hogy mindent megpróbálnak kihasználni.
    Ott a Sólyom, ott az öreg, de nem vén Szu22, mégis gyakorolnak támadó repüléseket a 29-esek is!
    Gratula nekik. Valahogy így kell megbecsülni ami van és nem ész nélkül szétvagdosni és nézni miből, hol, mekkorát lehet lopni. (A parlamentben lévő mostani és az elmúlt 20 évben alkotó megélhetési bűnözők tanulhatnának…)

  6. A Gripen vásárlás „kisebb bűn”, mint az, hogy a gyakorlatilag 0 órás Szu-22 gépparkot szemétdombra küldték. A gépeket a jelek szerint meg sem próbálták elpasszolni, mert miféle imázs lett volna az, hogy Mo. fegyvereket ad el. (Gondolom ez vezette az akkori kormányt, mert alig 7 évvel a VSZ vége után mi olyan jófúknak akartunk tűnni…)

  7. shornet24 ! Akkor se osztályozz ha pedagógus vagy !

    A nagy kiadás nem a Szu-22 hanem a migek kivonása volt. A szuhojok felújítása 600 millió forintba került, hasonlítsd össze a 29-esek 800 millió dollárjával, vagy a gripenek árával !

    Na, meg a Gripenekhez megvásárolt légi utántöltési képesség pár tíz milliárd forintért, gyakorlás és tanker gép nélkül !

  8. Kétlem, hogy addigra be lehet szerezni igazi UCAV -okat. Amit el tudok képzelni az mondjuk a Global Hawk vagy a Reaper egy felturbózott változata lenne vagy ilyesmi. Bár 2025 -re azért talán lehet, hogy valami más is összejön.

    „A nagy kiadás nem a Szu-22 hanem a migek kivonása volt. A szuhojok felújítása 600 millió forintba került, hasonlítsd össze a 29-esek 800 millió dollárjával, vagy a gripenek árával !”
    Khm.
    Tehát, ezt a logikát követve, ha például elviszem az autómat műszakiztatni és fizetek ezért mondjuk 10 000 Ft -ot, akkor az autó maga is csak 10 000 Ft -t ér?

  9. Köszi az infokat, én is ilyesmikről „hallottam” . Háát… ha jól értem, az amik is csak négy éve kezdték képezni a pilótáikat,tapasztalat, kidolgozott stratégiák,stb.-jük nekik se sok lehet még…
    Ezeket a kütyüket vajon AWACS jellegű légtérellenőrzőkről is irányítani lehet? (gondolom a lengyeleknek ilyesmi kapacitása már most is lehet) Ha csak műholdról mennek, akkor viszont igen komoly „elkötelezettséget” jelent a lengyelek részéről… A másik tippem, h. a derék hadügyér hivatalos papírjai közé becsusszant Lem Kiberiádája és most azt hiszi, h. Trurl és Klapanciusz ott dolgozik a minisztérium valamelyik osztályán…

  10. Háború esetén ki biztosítja pozíciójeleket a gépnek? GPS, Galileo vagy Glonass? Esetleg majd a kianiak? Szerintem felelőtlenség egy olyan országnak olyan technikát beszerezni, ahol egyéb államok , ha összefognak , vagy egymást rákényszerítik, pár gombnyomással földhöz szögezhetik a gépeket! Ráadásul, Lengyelország, soha nem lesz középhatalom! Egyéb területeken, humán erőforrás, mezőgazdaság, stb, stb, lehetnek erősek, de olyan területen ami csak a pénzről, és a háttérhatalmi státuszról szól, nem lehet! Logikusan végiggondolva, és látva a mai háborúkat, az előttük zajló gazdasági, informatikai csatákat, Lengyelország soha nem fog eljutni egy valós háborúig!
    Ha igen, akkor azt a Nátoval, vagy az EU-val közösen teszi. persze, ott nem lesz gond a műholdas lefedettség! Azt hiszem meg is cáfoltam magam… :)

  11. „Ha így megy tovább és mindenből a legmodernebbet veszik, akkor végül Lengyelország Európa egyik legerősebbjeként ugyanolyan katonai nagyhatalom lesz, mint Izrael, Kína, India.”

    Na hát azért álljon már meg a menet.

    8 év múlva akkor Kína szuperhatalom lesz?
    De megsúgom hogy még olyan hatalma sem lesz mint Izraelnek.
    Izraelnek a 100 f-35 mellett még ott lesz 200db 4 gen gép is .
    Nem tudom milyen mennyiségben van nekik merkava 4 de biztos nem 300.

    Megnézném 300 f-15 üzemeltetését hogy fizetnék a lengyelek szép repórával .
    És ehez csapjunk még hozzá 8 rombolót + 15 fregattot meg még vagy 40 dízel tengót .

    Az oké hogy fejlődnek na de a felsorolt országokhoz képest még nem mondhatók erősnek .

  12. onedinkapitany !

    Igen, egyetértek Veled. Én első írásod úgy értelmeztem,hogy a migek kivonásáért hibáztatod Keletit ! A kiszivárgott infók szerint meg pont ő volt aki a légierő fenntartását és korszerűsítését akarta !

    Persze más összefüggések is vannak, a szuhojok kivonásával ugye Taszár feleslegesség vált és bezárása nagy költségtakarékosság jelentett!!!

    Az AS-ben van jó cikk a tipúsváltásról, e szerint a 21-esek korszerűsítése lett volna a legolcsóbb és leghatékonyabb megoldás.

    Szóval megint a románok jártak jól !!!

  13. omega
    Sokféle korszerűsítési variáció közül mi sajnos egyet sem valósítottunk meg.Gondolj bele, ha pl.lengyel-cseh-belorusz-magyar együttműködés keretében korszerűsítjük a 21biszeket, akkor

    1. ezzel életben tartjuk, foglalkoztatjuk a hazai hadiipart és szakembergárdát

    2. nem rendelünk 29-eseket az orosz tartozás fejében

    3. a csehekhez, szlovákokhoz hasonlóan viszont a tartozás törlesztéseként rendelhettünk volna Mi-171 helikoptereket, és akkor most egész másként nézne ki az Honvédség helikopteres szállítókapacitása.

    Utólag azt mondom, külföldi cégekkel karöltve a különféle Mi-helikopterek PG-s korszerűsítési programját is forszíroznia kellett volna a magyar államnak, részben a hazai és részben az esetleges külföldi igényekben gondolkodva.

    A taszári katonai repülőtér leépítésével nem értek egyet, stratégiai hiba volt. Nekünk muszáj szemmel tartani A Balkánt. A mai helyzetben
    egy működő taszári katonai repülőtér jelentőssége meghaladná Kecskemétét.

  14. onedinkapitany !

    Így igaz ! Taszár bezárása azért is érthetetlen mert az amerikaiak kitűnően korszerűsítették, majd kivonulásuk előtt konzerválták !
    Mára a rézkábeleket is kiássák az ” őrzött ” repülőtérről. Olyan berendezéseket is leszereltek amelyeket nem kellett volna, mert többet nem felhasználhatók, helyén hagyva még felújíthatók lettek volna !

    Érdemes belegondolni,hogy a rendszerváltáskor Czinege hadseregtábornokot egy piti villaépítés miatt leváltották, nemzetgazdasági szinten meg százmilliárdokat pazaroltak el !
    Felelőst meg keresni sem szabad !

    Csoda-e,hogy nálunk kisebb szomszédaink is lesz..nak bennünket?

  15. Újabban kezdem másként látni-értékelni Czinegét. A f.szfej utódaihoz képest már-már szakember volt, aki a posztján eltöltött több mint két évtizednyi idő tapasztalatával a háta mögött eredeti iskolázatlansága ellenére tűrhetőbb teljesítményt, hozzáállást nyújtott, mint a mai ügyvédek.
    Amit meg omega leírt Taszárról, az megrázó. Ha rajtam múlna, a felelős vezetőknek utólag, kb. 20 év távlatából előkeresve őket, simán kiutalnék egy vagyonelkobzást és pár év sittet. Persze ez a mai körülmények között illuzió, ilyen politikai körülmények között nem megy. Hitlerék azért voltak népszerűek népük körében a 30-as években, mert hatalomra kerülésük után kemény eszközökkel szankcionálták a mai Magyarországra hasonlító weimari köztársaság rohadtságát.

  16. Ha meg megvettük a 29-eseket, ami végül is nem volt olyan katasztrofális és felesleges döntés, mint a Gripenek költséges képességnövelése Juhászék idején, akkor viszont (főleg ha nem ugrunk fejest a NATO-ba) a Fulcrumok korszerűsítésére (úgy hogy a munkát itthon a PG-ban végezzék el) megérte volna költeni. Elsősorban a légiharc vonatkozásában: továbbfejlesztett radarra, a nagyon szegényes önvédelmi/rádióelektronikai harc készlet bővítésére, a KOLSz berendezés feljavítására, és talán új típusú légiharc-rakétákra.
    A földi célok elleni alkalmazhatóság ebben az esetben nem túl fontos, mert normális esetben lenne közel 40 db szintén hazai helyszínen felújított Mi-24-esünk- ennyi tökéletesen elég egy támadó szomszéd seregének a visszafordítására. Plusz a Szuhojok…?

  17. Végiggondolva, igen, az az érzésem, hogy korszerűsítések után a MiG-29 Fulcrum + Mi-24 Hind + Szu-22 kombináció nagyszerűen megfelelt volna Magyarországnak úgy a 2020-as évek elejéig és akkor most ha semlegesek lennénk akkor az lenne a kérdés, hogy a JF-17-ből vagy a Rafiból, esetleg a MiG-35-ből szereljen össze 45 db-ot a hazai ipar? Helikoptervonalon legjobban a Ka-52-t vagy a Rooivalk-ot pártfogolnám.

  18. „Újabban kezdem másként látni-értékelni Czinegét.”

    Minden szereplőt, a maga korában, adott politikai helyzetnek megfelelően kell kezelni.
    Czinege akkor jelentős összegek felett rendelkezett, valamint az akkori Néphadsereg fegyverzeti ellátottságát, „kötelező” felszereltségét a varsói szerződés egyesített parancsnokságán határozták meg.
    Értsd, a Szovjetúnió.
    Jellemzően, a Néphadsereg legjelentősebb költségvetéssel, 1989-ben rendelkezett, ha jól tudom.
    Akkor, amikor az ország egyébként, a gazdasági bedőlés szélén állt.
    Anno, akkoriban még két, egymást ellenségként kezelő katonai tömbben, tömeghadseregek néztek egymással farkasszemet Európában.
    Ennek megfelelően kellett ezeket az erőket ellátni, darabra is jelentős fegyverzettel.
    Bár kétség kívül, ma is jól jönne, egy ütős, 36 gépes harci helikopter ezred, kis méretű szárazföldi erőnk támogatására.
    Nagyon is.