A helyi média értesülései szerint több száz darab AIM-7 és RIM-7 típusú, levegő-levegő és levegő-föld rakétát helyeztek tartalékba Tajvanon, miután egy tavalyi hadgyakorlat alatt problémák léptek fel a fegyverekkel. Mint ismeretes, 2011 januárjában, egy éleslövészettel egybekötött hadgyakorlat során a rakéták mintegy kétharmada nem találta el a célt – de volt, amelyik 200 méternyi repülés után egyszerűen a tengerbe csapódott. Akkor még nem tettek drasztikus lépéseket, de miután egy következő, ellenőrző tesztlövészet során is jelentkezett a probléma, leállították mindkét verziót, és segítséget kértek azok gyártójától, az amerikai Raytheontól.
Tajvan nagyjából 1000 darab AIM-7 és RIM-7 rakétával rendelkezhet jelenleg, ezeket mind egy szálig raktárakba helyezték, „Csak vészhelyzet esetére!” feliratú tárolókban. A légierő ezzel együtt felfüggesztette a velük tervezett éleslövészeteket, használatukra csak háborús helyzetben kerülne sor. Az amerikaiak közben elkezdték a vizsgálatokat, lévén ilyen rakétákat nem csak Tajvan használ, így ha valamilyen komoly probléma van a fegyverekkel, akkor azt mindenképpen ki kell deríteni, nehogy más alkalmazóknál is előjöjjön. Állítólag az Egyesült Államok jelezte azon országok felé, melyek használják valamelyik Sparrow-változatot, hogy egy ideig inkább szüneteltessék az éleslövészeteket, elkerülendő a baleseteket.
Katonai forrásokra hivatkozva tajvani újságok a hét elején megírták, hogy az amerikai szakértők már kifejtették véleményüket a sikertelen lövészetek okaival kapcsolatban. Szerintük két fontos szegmens sem működött jól: a propulziós rendszer és félaktív lokátoros irányítófej esetében akadtak rendellenességekre. Ezek egyébként teljesen logikusnak tűntek, hiszen a céltévesztés és a korai hajtómű-leállás alapján könnyen következtetni lehetett rájuk. Megoldás azonban még nincs, így a tajvani katonai vezetés úgy döntött, hogy tartalékba helyezi a rakétákat addig, amíg az amerikaiak ki nem találnak valamit.
Megemlítendő, hogy Tajvan nem csak a Sparrow-családdal van bajban, hanem az aktív lokátoros önirányítású AMRAAM-al is. Utóbbinál a radom repedezett meg, aminek okára egyelőre szintén nincs válasz.
Honnan van a kétharmados arány? Amit én olvastam aszerint három rakéta nem talált, de ott nem írták, hogy mennyi indításból. A tajvaniak egyébként maximalisták, szerintük a 80%-os lövészeti eredményesség már nem jó.
Hát én is máshogy emlkészem. Mintha 11 db indításból kettő nem lett volna sikeres.
A 80% lövészeti eredményességgel én sem lennék elégedett egy gyakorlaton, ahol jellemzően nem kiélezett helyezben indítják őket.
Molni, az egy régi eset. Ez friss. A 80% meg éppenséggel jó eredmény.
Zord blogján linkelt valaki a napokban egy videót, amelyen az R-73-as nem találja el a közeli, látómezőn jóval belül lévő célt.
Bocsánat az off-ért, de van valami info a cikk/híríró mókáról?
http://iho.hu/hir/titokzatos-raptor-betegseg-megvan-az-ok-120725
A tenkerről miképp avatkozik be egy másik pilóta? Átengedik a tankolócsövön?
@magalenin: nincs elfeledve a téma, zajlanak a dolgok a háttérben, csak némiképp megcsúsztunk vele sajnos.
Ha minden jól megy, akkor a HTKA Block 5-el jön ki, ha nem, akkor azt megelőzően. Ez gyakorlatban maximum 2 hetet jelent.
Türelmeteket előre is köszönjük!
Zord blogján linkelt valaki a napokban egy videót, amelyen az R-73-as nem találja el a közeli, látómezőn jóval belül lévő célt.
Ami hatalmas nagy blama az R-73 számára. Egy tökéletesen tiszta helyzetben a ’60-as évek cuccai elérek 80% körüli átlagot. Egy R-73-tól, ha nincs műszaki meghibásodás, én nem ezt várom el.
@nani1980
Így legyen ötösöm a lottón. Anno pontosan arra tippeltem, hogy csak igen speciális esetben jön elő a hiba.
Lehet, hogy vontatni akarják a gépet. Vagy a pilóta csak arra kell, hogy egyes checklist elemeket segítsem ellenőrizni. Gőzöm sincs. Itt valami pongyola fordítást sejtek.
Molni: mi a helyzet az AAMRAAM problémával, amiről Zord írt? Találtál róla valamit?
Időm sem volt átnézni. Mostanában három probléma is van. Melyikről van szó?
– Tajvani radom repedés.
– Problémás ‘C’ hajtóművek.
– Mi is a harmadik?
„Utóbbinál a radom repedezett meg”
hátha radom, legyen radom… :)
Lehet, hogy a szárazföldi kína nekik is felajálnja, hogy segít megjavítani.
(még a tegnapi indiai helikopteres felajánlás hatása alatt vagyok:)))
Nevezzenek be egy TOR M2 és Pancir S1 csomagra! :)
Köszönöm a választ Molninak! Az egész pongyola! Ha igaz ahogy írják, akkor biztos nem igaz! Gondoljatok csak bele! Ha igaz lenne, akkor nem kellene a nagy hűhó egy japán áttelepülésnél, csak max megkérni a srácokat, hogy ne húzkodják 5G főlé. És már nem is jöhet elő a hiba…..
Amúgy létezik olyan , hogy vontatják tankolócsövön? Ez elég abszurdnak hangzik…..