3 évet késhet az orosz haderő fejlesztési programja
Eredetileg az orosz vezetés 2020-ig szerette volna haderejét modernizálni mintegy 500 milliárd eurónak megfelelő összegből, azonban egyre gyarapodnak azok a kételyek melyek szerint a kormány nem képes ígéretét megtartani.
Oroszország korábbi bejelentése szerint ebből az összegből modernizálta volna haderejét és támogatta volna hadiparát, mely még jelenleg is a Szovjetunió szétesése utáni traumából lábadozik. A Vedomosztyi orosz gazdasági napilap, minisztériumi forrásokra hivatkozva azt állítja, hogy a védelmi minisztérium a program felfüggesztését (eltolását) tervezi 3 évre.
Andrej Belouszov pénzügyminiszter még a cikk megjelenése napján cáfolta a sajtóértesülést, azonban elismerte, hogy a program egyes elemeinél várhatóak késedelmek. A hírre szintén reagált a korábbi pénzügyminiszter Alexej Kudrin is. Kudrin állítása szerint a program kivitelezhetetlen mivel az ország hadipara nem rendelkezik a megfelelő gyártókapacitással, a gyártók technológiája elavult, hiányoznak a megfelelő és megbízható beszállítók, magas a korrupció és mindezekből fakadóan rendkívül magasak a gyártási költségek. A bejelentett modernizáció során a hadsereg eszközeinek közel 70%-a megújulna az ország GDP-jének 1%-nak megfelelő éves keretből. Kudrin figyelmeztette a kormányt, hogy ilyen mértékű kiadásokra csökkenő gáz és olajárak mellett csak adóemelések esetén lesz lehetőség.
A Kreml azonban elszántnak tűnik a program végrehajtását illetően. Putyin nyilatkozata szerint a program minden egyes elemét időben és korábban kialkudott áron kell teljesíteni. Szakértők szerint Putyin ezzel a nyilatkozattal csak támogatóit kívánta megnyugtatni, valójában ő is tisztában van azzal, hogy a programba foglalt egyes haditechnikai eszközök még csak fejlesztési fázisban vannak, ezért lehetetlen ezek leszállítása, tetézve ezzel a korábban Kudrin által felsorolt problémákat.
Nem csökken a korrupció az orosz haderőben
Az orosz védelmi minisztérium által a napokban kiadott jelentés szerint az elmúlt 1,5 évben több mint 73 millió eurónak megfelelő kár keletkezett a korrupció miatt a hadseregnél. A minisztérium által eddig feltárt 800 esetben ezidáig 130 magas rangú vezetőt és 10 tisztet ítéltek el. A minisztérium és a katonai vezetők folyamatosan dolgoznak a korrupció ellenes programok kialakításán mindeddig eredménytelenül. A jelentés szerint a korrupció leginkább az állami beszerzéseket érinti, a nyilvánosságra hozott információk szerint átlagosan minden negyedik beszerzés során követnek el bűncselekményt.
2014-re ígérik az első felfegyverzett orosz UAV-ot
A kiszivárogtatott információk szerint a gép elérheti majd az 1 000 kg-os súlyt és 2014-re bevethető állapotban kerül majd a hadsereghez. A fejlesztő cég korábbi nyilatkozatai még csak a próbarepüléseket vizionálták az említett időpontra. Az integrálásra kerülő fegyvereket érintő kérdésekre a gyártó nem adott választ, állításuk szerint ez az információ szigorúan titkos.
Líbia orosz fegyveralkatrészeket vásárolna
A nemrég még forradalmi hangulatban égő Líbia a közelmúltban felvette a kapcsolatot az orosz fegyvergyártókkal és a korábbi diktátor által vásárolt haditechnikai eszközökhöz kért alkatrészeket. A hírt a kormány részéről Wjatscheslaw Dsirkalin, a Roszoboronexport részéről Anatoli Issajkin is megerősítette. A kormány állítása szerint a kapcsolatteremtés már megtörtént az új líbiai kormánnyal és jelenleg előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a lehetséges üzlettel kapcsolatban.
Oroszország felfüggesztette a Szíriába irányuló fegyverexportot
Wjatscheslaw Dsirkalin az orosz kormány részéről bejelentette, hogy Oroszország felfüggeszti a Jak-130-as kiképzőgépek és egyéb támadásra alkalmas fegyverek szállítását Szíria felé. A bejelentés okaként a bizonytalan szír helyzetet és az országot ért nemzetközi kritikákat jelölte meg. Bár állítása szerint Oroszország a szír felkelések kezdete óta csak védelmi célokra használható fegyvereket szállított Szíriának.
Orosz nem az iráni Sz-300-as üzletre
A napokban több orosz katonai szakértő és hadiparban érdekelt személy hívta fel az orosz vezetés figyelmét, hogy haladéktalanul vegyék fel a kapcsolatot Iránnal és szállítsák le a korábban Medvegyev által leállított Sz-300-as légvédelmi rendszereket. A lépés okaként az Egyesült Államokkal elakadt rakétapajzsot és fegyverkezést érintő tárgyalásokat nevezték meg. Véleményük szerint Oroszországnak meg kell védenie érdekeltségeit és haladéktalanul fel kell vennie a kapcsolatot a vele szimpatizáló országokkal. Különösen Iránnal, és folytatnia kell a korábban nemzetközi nyomásra felfüggesztett fegyverszállításokat. A támadásokra Lewan Dschagarjan iráni orosz nagykövet válaszolt egy rövid kommentárral, mely szerint Oroszország jelenleg nem tervez semmilyen fegyverüzletet az iráni rezsimmel utalva ezzel az Sz-300-as rakétákra és a szakértők felszólítására.
Leépítés a cseh hadseregnél
Pénzhiány miatt tovább csökkentik a cseh hadsereg létszámát. 2014-től kezdve a hadseregnek legfeljebb 23 ezer katonája és alkalmazottja lesz, ami azt jelenti, hogy a következő másfél évben több mint 500 katonának távoznia kell a fegyveres erőktől – írta a Lidové Noviny című cseh konzervatív napilap hétfőn.
Ami a költségeket illeti, azzal számolunk, hogy az optimális szerkezet az lenne, ha 50 százalék menne a bérekre, 30 százalék a működésre és 20 százalék a beruházásokra” – mondta Pavel Petr, az új vezérkari főnök a lapnak. Az újság szerint a tervezett intézkedésekkel a cseh hadsereg szeretné elkerülni, hogy a szlovák hadsereg helyzetébe jusson, ahol már a költségvetés 82 százaléka megy el a bérekre, és így gyakorlatilag semmi másra nincs pénz.
A Lidové Noviny szerint a cseh hadseregnek jelenleg 18 220 hivatásos katonája, 4100 polgári alkalmazottja van, a katonai rendőrök száma pedig 1200.
Erősödő katonai jelenlét a Perzsa-öbölben
Az Egyesült Államok jelentős katonai erőt költöztetett a Perzsa-öbölbe annak érdekében, hogy megakadályozza az iráni hadsereg minden lehetséges kísérletét a Hormuzi-szoros lezárására, továbbá hogy növelje a harci repülőgépeinek számát, amelyek csapást mérhetnek Irán belső területeire is, ha a nukleáris fejlesztéseket érintő tárgyalások patthelyzete rossz irányba fordulna. A telepítés része egy régóta tervezett programnak, melynek célja részben az, hogy megnyugtassák Izraelt az iráni történések miatt.
Izrael bojkottálja az Egyesült Nemzetek Szervezetének megfigyelőit
Izrael megerősítette, hogy bojkottálni fogja és nem engedélyezi az ENSZ megfigyelők beutazását, munkáját akik azzal a céllal érkeztek volna a zsidó államba, hogy megvizsgálják és figyelemmel kísérjék Izrael agresszívnek tartott telepesítési politikáját. Az ENSZ szerint az izraeli terjeszkedés negatívan hat a palesztin lakosságra és közösségekre, ennek megvizsgálásra egy több nemzetiségű megfigyelő csoportot szervezet és kérte Izraelt, hogy tegye lehetővé az csoport munkáját. Izrael állítása szerint az ENSZ hibás, negatív képet fest a palesztin helyzetről és a megfigyelői csoport felállítása is csak ezt igazolja, ezért megtagadják az együttműködést a szervezettel.
Megkezdődött a német csapatok kivonása Afganisztánból
A német és egyben a NATO csapatainak logisztikai munkatársai egy soha nem látott feladat előtt állnak. Megkezdődött a csapatok kivonása Afganisztánból. A NATO becslései szerint 122 000 konténert és több mint 70 000 járművet kell a szövetségeseknek az ősz beköszöntéig kivonni az országból. A német haderő ebből 6600 konténerrel és közel 1700 járművel veszi ki a részét. A szövetségesek szállítókapacitásai végesek, szinte az összes rendelkezésre álló katonai szállítógép már jelenleg is a maximális kihasználtságnak van kitéve. Az Egyesült Államok kapacitása saját erőinek szállításához van lekötve, így a többieknek kelet európai cégekkel kell szerződniük a légihíd biztosítása érdekében. De a növekvő kereslet miatt robbanásszerűen emelkednek a piaci árak és a kenőpénzek is. Nem kétséges, hogy az akadálymentes szállításhoz a keleti partnereknél a normál tarifákon felül némi kenőpénzt is letétbe kell helyezni, hogy az adott ország előrébb kerülhessen a várólistákon. Ezt a német haderő illetékesei sem titkolják. A tervezést tovább nehezíti, hogy egyelőre nem ismert, hogy mely gépek kerülnek majd átadásra az afgán erők részére és, hogy mennyire lesz biztosított a szárazföldi kijárás Pakisztánon keresztül.
—–
Szerző: forest
Jó kis összeállítás. Arra azért figyeljünk, hogy a HTKA-n immáron jóideje az orosz neveket a magyar fonetika szabályai szerint írják, nincsenek „lengyelesítve” (angol de inkább német átirat, ami utal német forrásra, azonban a sok W miatt inkább lengyelnek hat) a nevek:
Wjatscheslaw Dsirkalin helyett pl. jobb lenne Vjacseszlav Dzirkalin-t írni.
Ez volt a kis reggeli 9 órás grammarnáciskodás, most pedig folytassuk a napot a többi hozzászólással.
„Kudrin figyelmeztette a kormányt, hogy ilyen mértékű kiadásokra csökkenő gáz és olajárak mellett csak adóemelések esetén lesz lehetőség. ”
Ez lett Kudrin veszte, mert ellenezte a a fegyver modernizációs csomagot.
Egyébként igaza van. Mert jelentosen csokkent az olaj ára és hosszútávon még kevesebb lesz. A megoldás a nyugdíjkorhatár emelése , új adók beveztése lenne.
Egyébként már módosították az idei katonai koltségvetést- lefaragtak belole 25 milliárd dollárt. A Borejek és aYasenek biztos, hogy nem készulnek el a tervezett számban 2020-ig. Késésben van az Sz-500 -as is.,
és még lehetnesorolni…
Még egy rövidhír:
http://index.hu/kulfold/2012/07/10/orosz_hadihajok_tartanak_sziria_fele/
Köszönöm az anyag leközlését, és igazad van Obranna! :)
Az orosz hírekkel kapcsolatba csak annyit említenék meg, hogy a hadsereg és a hadipari cégek eddig Putyin legnagyobb támogatóinak számítottak. Ezért is meglepőek ezek a folyamatos támadások vele szemben az utóbbi időben.
Feltételezem, hogy részben ezen kritikák hatására változtatott hangnemet az utolsó pillanatban a szír tárgyalásokkal kapcsolatban is. Bár, hogy az erősködés és a nagyotmondás hosszútávon milyen eredménnyel fog járni az más kérdés.
Folytatva a gondolatodat, mi lesz a MiG-29M2 néven futó projekttel?
Nem nem, ez nem az a MiG-29M2. ami pár éve (tíz éve) volt és MiG-35, majd MiG-35D lett belőle. Ez egy új bicikli, de hogy összezavarjak mindenkit, egyben régi is.
Röviden:
MiG-29M, vagy 9.15, ez az 1993-ban főleg a Szuhoj nyomására elvetélt projekt képezte alapját a kétezres évek elején újrainduló MiG-29M2 gépnek. Annyi történt, hogy a negyedik 9.15-öst azaz a 154-es átépítették kétülésessé, innen a név, MiG-29M2. Ezt szánták sok országnak, nekünk is, meg indiának is. Új nagyobb kétüléses kabin, orrban radar, MiG-29M sárkány, új FbW, új hajtóművek.
MiG-29M2, lásd feljebb
MiG-29OVT, vagyis a vektorálós, hatodik 9.15-ös, azaz a 156-as MiG-29M, Anno ez járt Farnboroughban 1992-ben, majd TVC-vel 2006-ban. Et a gépet átnevezték MiG-35-nek, majd vissza MiG-29OVT-nek, illetve MiG-29M-OVT-nek, ez utóbbi szerintem a legpontosabb név, mivel végül is ez egy MiG-29M, csak OVT-vel azaz TVC-vel felszerelt hajtóművekkel.
MiG-35, ez a MiG-29M2 új neve. Kapott két szenzort a szívócsatornák alá, új kabinbelsőt, új radart. Még mindig a jó öreg 154-es sárkány.
MiG-29K, 9.31 hosszú sztori, két repülőképes példány, programot az M-el együtt 1993-ban törölték, majd india miatt újra elővették. Az új MiG-29K/KUB alapja lett.
MiG-29K/KUB, 9.47, új hajtóművek, új radar, a régivel azonos nagyobb fesztávú, felhajtható szárny, de új hatalmas fékszárny, Kruger-lapok a LERX-eken. Érdekesség, az egy és a kétüléses gépek ugyanazt a kabintetőt kapták. Életképes projket, kis szériában gyártják, India után az oroszok is megrendelték.
MiG-35D, 9.67, érdekes, váratlanul felbukkant modifikáció, gyakorlatilag a harmadik új MiG-29K vagy KUB átfestése, később „szárazföldiesítése”, azaz a fékhorog eltűnt, a szárnyakat úgy fest, fixen rögzítették, de valószínű a belső mechanizmusok ettől még megmaradtak. Előnye, hogy kicsivel könnyebb, mint a tengeri változat, de a géphez képest hatalmas felületű szárny illetve a komplex mechanizáció megmaradt. Az erősebb futómű is. Nagyon úgy fest, hogy ez egy projektgép volt, cél az indiai MMRCA program, ahol úgy kívántak jobb helyzetbe kerülni, hogy a már „bírtokon belülre került” MiG-29K/KUB gépet tették meg MiG-35-nek a D jelölés a szokásos továbbfejlesztésre utal. A szívócsatorna alatti szenzorok eltűntek.
MiG-29M2, tavaly decemberben megjelent példány, erősen valószínű, hogy új építésű darab, ez az előbb említett új MiG-35D még egy példánya, K/KUB sárkány, de a futó egyszerűbb, fékhorog ugyanúgy nincs, de érdekesség, hogy ez az első, az eredeti 9.15-ös MiG-29M/K gépeken alapuló verzió, ahol nem találunk légiutántöltő rendszert. Mindenhol, csak mint szír gépet említik, ha ez valóban így volt, akkor ez most megint mehet a levesbe…
Az alap mig-35 megrendelése is bizonytalan még az orosz légerő számára is, erre csinálnak egy másik gépet amiből szintén nincs megrendelés.
Most komolyan hol élnek ezek?
Allesmor Obranna:
A MIG által 2007-be bejeltett LMFS programról tudsz valamit?
OFF Olyan hírek terjengenek a Kínai médiában hogy a Zhuhai Airshown ki fogják állítani a J-21-est (Véleményem szerint előfordulhat a Kínaiak hajlamosak az ilyesmire már nem egyszer bizonyították hogy a „semmiből” előhúznak egy eszközt.) De még az is előfordulhat hogy kacsa. (De én személy szerint elhiszem mert már pár fotó videó lett a gépről ugyan ez volt a j-20 nál is)