A héten zajlik a világ egyik legnagyobb volumenű haditechnikai kiállítása és vására Farnboroughban. Az egyébként csendes angol kisváros ilyenkor több milliárd dolláros üzletek aláírásának, és új termékek, technológiák bemutatásának a helyszínévé változik. Ezek közül az összesről sajnos nem fogunk tudni beszámolni, de az érdekesebb dolgokról, lehetőségeinkhez mérten, tudósítunk. Ilyen például az Alenia Aermacchi és az ATK cégek új, közös portékája, az MC-27J Spartan, mely a jól ismert C-27J kibővített feladatkörű változata. A taktikai teherszállító képesség megmaradása mellett a Spártai számos más feladat ellátására vált alkalmassá, bevethető például harctéri parancsnoki központként, csatarepülőgépként, határőrzésre, vagy akár mint a különleges erők szállító és támogató platformja.
Az együttműködésben az olasz vállalat adta az alapot a C-27J-vel, míg az amerikai illetőségű ATK felszerelte azt a legkülönfélébb eszközökkel. Fontos megjegyezni, hogy az MC-27J kialakítása modulszerű, tehát az esetleges megrendelők az adott feladathoz mérten váltogathatják felszereltségét. Ezt a tehertér padlózatába integrált sínek segítségével tehetik meg, ezekkel a szabvány méretű raklapokra rögzített fedélzeti rendszerek gyorsan és könnyen cserélhetők. Csatarepülő konfigurációban például egy 30 milliméteres gépágyú válhat a Spartan fő fegyverévé, amivel hatékony tűztámogatást nyújthat a földi erőknek, a célzást és a megfigyelést pedig egy elektrooptikai/infravörös szenzorokkal ellátott gömbtorony segíti. A fegyver a hátsó rámpa lehajtása után tüzelhet.
[singlepic id=1034 w=584 h=444 float=none]
Természetesen, amennyiben kevésbé „harcias” jellegű feladat adódik, úgy a gépágyú eltávolítható, így az MC-27J tökéletes például határvédelemre, különleges erők műveleti területre való be- és onnan kijuttatására, természeti katasztrófák során sebesült-mentésre, harci kutató-mentő bevetésekre, parancsnoki és vezetési központnak, de az ATK ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) képességgel is felruházta a madárkát. Az amerikai cég nem mindennemű tapasztalat nélkül vágott bele a munkába, elég csak a Jordán Királyi Légierő két Airbus Military CN235-ösét, amiket hasonló felszereltséggel láttak el, és melyek ugyancsak alkalmasak csatarepülőgépként működni.
Az Alenia Aermacchi piaci felmérése szerint a következő 20 évben mintegy 50 MC-27J-re találhatnak majd vevőt. Termékük nem titkoltan a Lockheed Martin C-130J/MC-130J kisebb, kevésbé potens, de megfizethetőbb konkurense kíván lenni, ami tökéletes többcélú repülőgép azon országok számára, melyek nem engedhetik meg maguknak a méregdrága amerikai típus rendszerbe állítását és üzemeltetését. Ez nem alaptalan elgondolás, az MC-27J abszolút eséllyel indul a világpiacon. A gyártó vállalatok szerint egy sima C-27J átalakítása maximum 12 hónapot vesz igénybe, a kívánt felszereltség mennyiségétől függően, tehát a jelenlegi üzemeltetőktől is várnak megrendeléseket. Az Alenia és az ATK a papírok aláírásától számítva két éven belül ígéri egy esetleges szerződés teljesítését, amennyiben újonnan gyártott példányokról van szó.
Azt hittem már, hogy a nyújtott törzsű példány lett kész vagy valami utántöltő változat vagy netán az ac-27j, ugyanis ezeket a változatokat is pedzegették!! :)
Imádom ezt a kis Spártait Nagyon jól össze dobták az Olaszok Onnantól kezdve hogy az Amcsik feltuningolták aztán szuper lett :) Nagyon drukkolok neki hogy nagyon sikeres legyen a kategóriájában