|

Repült a tengerész Tejas

Pénteken végrehajtotta első felszállását a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) által kifejlesztett és gyártott, egyhajtóműves Tejas vadászbombázó hajófedélzeti üzemre specializált variánsa.

Április 27-e jeles napként vonul be az Indiai Haditengerészet történelmébe, mert az első indiai fejlesztésű hajófedélzeti vadászbombázó a levegőbe emelkedett. A 22 perces szűzrepülés során a gép alacsony sebességű manőverezőképességét tesztelték, valamint köteléket repültek egy másik géppel, mely fényképeket és videót készített a tengerész Tejasról. Az NP1 jelzésű példány katapultüléseiben Maolankar tesztpilóta és Prabhu fedélzeti mérnök foglalt helyet, leszállás után pozitívan értékelték az első repülést.

Bár sokáig pengeélen táncolt a program, egyre inkább úgy tűnik, hogy befejezik a HAL Tejas vadászbombázó hajófedélzeti változatának fejlesztését és az indiai masina tényleg szolgálatba áll. Természetesen ehhez egy átfogó tesztprogram sikeres teljesítése szükséges, melynek eddig csak az első szakasza zajlott le, a szűzrepülés előtt számos vibrációs, hajtómű-, gurulási és rendszerteszten esett át a STOBAR kategóriájú típus. A közeljövőben az első repülés adatainak kiértékelése után várhatóan folytatódhat a berepülés és a tesztprogram, melynek végén a típusnak bizonyítania kell, hogy valóban alkalmas hajófedélzeti használtra.

Nagy felbontású képek az eseményről itt, itt és itt!

29 hozzászólás “Repült a tengerész Tejas”

  1. A sok külföldi közreműködő miatt nem olcsó, a Block 50-52-es Falcon szintjén várható. Majd amikor ,és ez hosszú idő múlva lesz, kihoznak egy olyan változatot amely a hajtómű kivételével indiai, azaz koppintott eszközök felhasználásával készült és meglesz az indiai fegyverzet, akkor lejjebb csúszhat az ár.

  2. http://sheenard.sfblogs.net/2009/03/09/india-es-a-borzadaly-folyoja/

    Olvassátok el és nézzétek meg a bemutatott képsort. Ezek fényében milyennek látjátok az ország nagyhatalmi ambícióit és az ezekhez kapcsolódó programokat?
    Szaddám Huszeinnek legalább volt miből fegyverkeznie, volt honnan süllyeszteni az életszínvonalat. A hetvenes években, az első irak-iráni háború előtt az iraki nép ehhez képest pazarul élt. Mi a túrót akar India? Az ő szintjükön a népesség hosszútávú csökkentésén, a mezőgazdasági termelés növelésén, és a katonai kiadások illene gondolkodni Tejas, PAK-FA, Rafale, és Szuhoj programok helyett…
    Ha nem akadékoskodnának annyit Kínával és Pakisztánnal szemben, akkor felesleges lenne ez a nagy fegyverkezés. Ki akarná elfoglalni ezt a fél kontinensnyi nyomortelepet?

  3. Olvass egy kicsit Indiáról, nagyon tájékozatlannak tűnsz. A nagy fejlődő országok esetén mindig elég vegyes a kép, vannak borzasztóan elmaradott vidékek, és a nyugati szinthez közelítő fejlett ipariak is. India a szolgáltatások Kínája, rengeteg olyan gazdasági terület is van, ahol meglepően fejlettek. Kínához képest kicsit le vannak maradva, de azért nőnek ők is, mint a gomba.

  4. onedinkapitany, azért van tele a fojó hullákkal, mert elméletileg a halottakat el kell hamvasztani és hamvaikat be kell dobni a folyóba. Namármost lehet a rokonség spórol kicsit a fával stb és már nem ég el rendesen a kedves rokon. Csak egy kicsit megpörkölődik.
    Tudod elmélet és gyakorlat közt sokszor nagy a különbség:)

  5. Mackensen, Kolombusz, onedinkapitany:

    Nem a tengerész Tejas érdekel, hanem a saját hajtóműves.
    Lehet-e a JF-17 riválisa a occó kategóriában?
    Alkalmas lehet-e egy alapvetően békés, de erre sokat nem szánó országnak légtérvédelemre/légi rendészetre (a _gondolatkísérletben_ akár a Balti államok, Szlovénia is előjöhet). Gondolok pl a 21-es váltására máshol is (Románia, Bulgária).

    Nem légi-fölény vadásznak, hanem a „dolgos hétköznapokra”.

  6. Wolfrick, én arra gondoltam. Szerintem lehet, de drágább lesz annál egy kicsit.
    Én amondó vagyok, hogy teljesen lehet ellenfele a J-15-nek, az F-16 már kicsit bajosabb, mert hasonló méret és mozgékonyság mellé jobb fegyverzet és fejlettebb elektronika ellen kell mennie.

  7. Mackensen
    De jó, hogy így ebéd táján olvastam, amit írtál:)

    Wolfrick
    1. Az általad felsorolt NATO államok a nyugati érdekkörbe tartoznak, „döntéshozóikat” kézben tartják. NATO légierő nem vesz sem indiai, sem kínai gépet. Max. titkosszolgálati ügyletben 1 db-ot tesztelésre.

    2. A sok külföldi cucc és a korlátozott rendelésállomány miatt a Tejas drága jószág. A JF-17 kb. 40 százalékkal olcsóbb, tehát árban a T részéről esélytelen a verseny. Ehhez egy befejezett, jól működő Kaveri hajtómű és egy csomó új tervezésű (koppintott) indiai rendszer, hazai gyártású és megbízható minőségű fegyverzet szükséges. Mire ez mind összejön az szerintem 10 év…
    Egyszerűbb, ha a Rafale vagy az F-18E/F hajtóművével és tetszés szerint európai, amerikai, izraeli rakétákkal exportálják a gépet.
    Ebben az esetben viszont az ár sohasem süllyed le a JF-17 szintjéig.

  8. Még egyszer hangsúlyozom, lényegében a Tejas nem olcsóbb, mint egy átlagos F-16. Egy fél Tejasért pedig egész fáintos használt Falcont kapunk 10 év múlva. Az F-35 alapgéppé válása után a korábbi üzemeltetők tömegével dobják majd piacra az F-16-okat. Kiváló lehetőség lesz ez az olyan szegényebb NATO-szövetségeseknek, mint Románia, Lengyelország, Bulgária, Horvátország.

  9. ” Az F-35 alapgéppé válása után a korábbi üzemeltetők tömegével dobják majd piacra az F-16-okat. Kiváló lehetőség lesz ez az olyan szegényebb NATO-szövetségeseknek, mint Románia, Lengyelország, Bulgária, Horvátország. ”

    Azért őszintén remélem, a katonai beszerzések nem így működnek…..

  10. Nézd meg a második világháború történetét, a nagyhatalmak mindig a levetett fegyverzetet sózták a B kategóriás szövetségeseikre. Mit kapott az angolszászok oldalán harcoló olasz légierő? Vagy a németektől a Magyar Királyi Honvédség? Csak a háború befejező szakaszában , amikor már alapvető létszámhiány állandósult náluk, javult az ilyen irányú hajlandóságuk.

  11. Mindenkinek köszönöm, még ha nincs is konszenzus az árban.
    Egy dolgon azért elmélázok:
    Ha a fejlesztési költségtől megtisztított akár csak 1 db tejas-t is el tudnak adni külföldre, az egyrészt „talált pénz”, másrészt óriási propaganda eszköz: India fegyverexportőrré lép elő. A nag egyébként is ígéretesnek tűnik. Peru, Chile hasonló igényekkel rendelkezik, ott is lehet keresni valójuk…

  12. Chile ráállt az F-16-ra és legfeljebb abból vesz újabb használt példányokat. Ebben a világgazdasági helyzetben viszont meglehet, sokáig semmit sem vesz.

    Peru esetében közép-kategóriában valószínű a 29-esek felújítása, tovább éltetése. Hosszú távú gépnek pedig Szu-30M?K-t vagy használt Mirage-t vesznek, ha valamelyik szomszéd miatt fegyverkezniük kell.

  13. Szerbuszok!
    Én olvastam a ASAS-os cikket bárátunktól Kővári Lacitól. Az adatok alapján azonos gondolato mentén írtam én is cikket a Tejasról a HT-ba, de alapvetően más konlúziót vontam le a végén. A TEJAS szvsz, alapvetően egy külsőre Mirage2000-re hasonlító és Gripen képességű repülőgép lesz, amennyiben megoldják a lokátor kérdést, ami valószínűleg európai lesz, mert nem adják az izreaeliek el az ASEA lokátorukat. A gép a hazai repülőipar számára fontos, azonban rendszeresítése meg értelmetlen, mivel a Rafale és a Sz-30MK képességei saját kategóriájukban pontensebbek, mint Tejas-é. A tengerészeti STOVBAR változatot első repülése ellenére is hiszem, ha látom, hogy sorozatgyártásban ténylegesen rendszerbe állítják, szvsz inkább a K/KUB-ot venném a MIG-ből, mivel a Tejas deltaszárnyai miatt (szárnnyilazás mozgatható részei ide vagy oda) nem ideális rephordozóra, sem fel és leszállóadottságai miatt
    A hajtómű amerikai, egy csomó rendszer izraeli, francia, brit és hozzá kell tenni, hogy a végén a Kaveri-be is egyre több francia alkatrész került a SNECMA-tól, (M-88 RAFI)..
    Intő példa az oroszoknak, hogy az indiaiak ennyi évet fejlesztettek egy LCA gépet, amelybe végül elég sok külföldi (vagy licenc külföldi) került. Nos az LCA egy kismiska a T-50-hez képest, és ehhez miket is fejlesztenek az indiaiak a megosztás alapján?? Inkább a pénzt adják az oroszoknak meg szereljék ki a Rafi bizonyos alkatrészeit másolásra akkor többet érnek, mintha ők is gyártanak bele saját fejlesztésű egységeket.

    Másik probléma, hogy egy szubkontinensnyi országnak minek kéne egy aránylag rövid hatótávolságú és limitált terhelésű vadászbombázó? A Gripen többek között ép ezért is esett ki a versenyből..
    A légi utántöltés talán az Mk2 sorozatban lesz. A Tejas tehát az indiai repipar (elsősorban fejlesztés továbbélése szempontjából fontos volt,de rengeteg pénz elköltése után (a lokátor és a gázturbina totális kudarc) lett kész egy főbb alkatrészekben külföldi licenc rendszerekből álló gép, amely paramétereivel inkább Magyarország, svájc, szlovákia, szlovánia stb. méretű országokban lenne megfelelő. A tengerészeti változat egy vicc szerintem, 2015-ben átadandó rephordozójukra inkább a naval mig kéne, ha meg mindenképpen akarnak Tejas-t az legyen a második saját gőzkapatult-tal tervezett egységükön.