A lengyel haderő jól szervezett modernizálásáról, fejlesztéséről kis hazánk szakirányú oldalain, blogjaiban és persze a nyomtatott szakújságokban is sokat lehet már olvasni. Elsősorban a légierő fürdik a figyelem és a finanszírozás középpontjában, míg a haditengerészet erősen háttérbe szorult.
Az utóbbi években a haditengerészet átalakítása, megnyirbálása szerepelt inkább napirendi ponton, így némiképp meglepő, hogy a védelmi minisztérium által nemrégiben közzétett menetrend szerűség, komolyabb fejlesztési terveket vázol fel – igaz nem nagy tempóval, hiszen az intervallum elég tág: 2012-2030.
Az elérhető információk szerint ezen 18 év folyamán minden évben hozzávetőlegesen 900 millió zloty, azaz mintegy 290 millió dollár jutna a haderőnem modernizálására. A fejlesztési programot amúgy 3 szakaszra kívánják osztani: az első 2022-ben, a második 2026-ban, míg a harmadik nem meglepő módon 2030-ban záródik majd a tervek szerint.
A dokumentum által taglaltak között szerepel 3 tengeralattjáró beszerzése is – melyek minden bizonnyal a jelenleg hadrendben álló 5 acélcápát lennének hivatottak nyugdíjazni. Az elérhető információk szerint ezen 3 egységből kettőnek 2022-ig kéne hadrendbe állnia. Az első szakasz végére a 2 tengeralattjárón felül 2 hadihajónak is érkeznie kéne, amit egy harmadikkal fejelnének meg 2026-ig.
Az látható, hogy a német, francia, spanyol, netán svéd hajógyári munkásoknak nem kell majd túlórázniuk, hogy a lengyel tengeralattjáró rendelést teljesítsék – hogy kik nyerik majd el a megrendelést, azt természetesen még homály fedi, de borítékolható, hogy az európai gyártók mindegyike csatasorba áll majd. Hasonlóan nincs információ a beszerzendő 3 felszíni hajóegységről sem – érdekes kérdés, hogy nagyobbacska, korvett méretű hajók lesznek ezek, vagy a szovjet érában, illetve annak összeomlása utáni 1-2 évben épült gyorsnaszádokat cserélik majd?
Mindenesetre ha már a korvett vonal szóba került, akkor távirati stílusban említsük meg a hányattatott sorsú Gawron-osztályú korvetteket – melyek végül nem realizálódhattak. A német MEKO A-100 típuson alapú korvettek beszerzése minden bizonnyal a lengyelek egyik nagyon elfuserált programja, hiszen 11 év és 400 millió zloty beleölése után a tervezett 7 hajóegységből egy sem készült el…
Az első korvett építése 2001 novemberében kezdődött meg, de többrétű problémák miatt csak 2009-ben került vízre – ezt követően az építést finanszírozási nehézségek miatt le is állították. Később ugyan újfent beindultak a munkálatok, de az idei év februárjában a védelmi minisztérium az anyagi vonzat gigászi elszállására, illetve Varsó stratégiai céljainak változására hivatkozván törölte az egész projectet. Ekkorra már az első hajóra mintegy 402 millió zloty-t költöttek el, azonban a befejezéséhez szükséges további 1-1,1 milliárdot már nem kívánták finanszírozni.
A fentebb említett beszerzéseken felül tervben van még 6 harci és 10 SAR feladatkörű helikopter, illetve 6 UAV és 10 USV beszerzése is.
Szerintem azoknak az ex-norvég tengóknak még melegük is van ott! :)
jó ilyet olvasni.És szépen fejlődnek.
Remélem kapnak még lehetőséget OP vásárlására.
http://attraktor.blog.hu/2012/04/18/robot_tengeralattjaro_keresi_az_aknakat2?utm_source=ketrec&utm_medium=link&utm_content=2012_04_18&utm_campaign=index