Ismét eltelt két hónap, azaz új Haditechnika magazinnal találkozhatnak az újságárusoknál a MÚLT, jelen és jövő katonai eszközei iránt érdeklődő olvasók.
Lássuk felhozatalt!
Az ajánlásunk ismét szubjektív, a teljesség igénye nélkül, az elején kiemelve néhány érdekesebb írást, figyelembe véve oldalunkat látogatók érdeklődési körét.
- A szovjet katonai tisztogatások valódi okai
Bár nem haditechnikai vonatkozású, de igen érdekes írás. Nehéz ép ésszel védeni a sztálini diktatúra tetteit, a szerző által alapul vett Vlagyimir Bogdanovics Rezun (alias Viktor Szuvorov) mégis megpróbálja. Érdekes írás, bár a valóságtartalmát nem tudom megítélni, mert nem ismerem ilyen részletességgel a történelmet, illetve a cikkben megjelenő szovjet főtisztek életútját és személyiségét. Az időszak, valamint a haditechnika és hadtörténelem iránt alapvetően érdeklődő, de mindig a kompromisszumokat kereső átlagemberként bennem inkább az fogalmazódott meg, hogy mindig lehet más megoldást találni. Embereket eltávolítani gyilkosságok nélkül is lehet. A diktátorok természetesen mindig másképp gondolják, és ettől marad „izgalmas” tantárgy a történelem.
- A Szu-33 és a MiG-29K haditengerészeti harci repülőgépek – II. rész
Folytatódik és befejeződik a cikksorozat a jobb sorsra is érdemesebb típusokról. Mindig volt egy olyan érzésem – és valamilyen szinten ebben az írási is megerősített, – hogy a MiG-29-es értelmesebb választás lett volna hajófedélzeti repülőgépnek a szovjet/orosz flottánál. Az, hogy mégis a Szu-33-asra esett a választás az tényleg köszönhető a birodalomnak egy szerencsétlen időpillanatban történő teljes széthullásának? Ki tudja… A kisebb repülőgép mostanában kap egy második esélyt, de ez már valószínűleg csak hattyúdal lesz. Kár érte!
- Kísérleti atomhajtású repülőgépek – I. rész
Vallom, hogy az atomenergiát lehet és kell is békés körülmények között, normálisan felhasználni. Az azonban, hogy egy repülőgép fedélzetére telepítsék és annak meghajtása mellett tulajdonképpen egy állandó tömegkatasztrófa veszélyforrása legyen, elfogadhatatlan megoldás. Bár a szerző a cikk végén ismerteti a szovjet elképzelést arra, hogy egy lezuhanó repülőgép esetében mi is történne a reaktorral, de ez inkább elméleti álmodozás, mint valós vészhelyzetben megvalósítható alternatíva. Idáig nem épült sorozatban gyártott repülőgép nukleáris erőforrással és remélem nem is fog. Hagyjuk ezt meg az űrkorszak nemzedékének. A cikksorozat első részéből most megismerhetjük, hogy milyen megoldásokban gondolkoztak a szovjet elvtársak a probléma megoldására.
- Volt egyszer egy PG – II .rész
Ha engem kérdeznének, akkor minél több ilyen írást! A cikk elején található kép magáért beszél, pedig ott már ék alakú felségjelek láthatóak. Repülőgépek és helikopterek az egész hangárban. A csillagos – kokárdás időszakban még izgalmasabb élet lehetett a légierőnknél és az azt kiszolgáló javítóüzemnél. Milyen érdekes, hogy ismerjük a repülésünk hőseit az I. és II. világháború idejéből, sőt még a két háború közötti időszakból is minden alapszinten érdeklődő tud érdekes sorsú pilótákat említeni. A kommunista időszak, a hidegháború hősei azonban még mindig nagyrészt névtelenek, kevéssé ismertek. A cikkben szereplő írások, történetek izgalmasak, maga az egész írás mégis kicsit személytelenebb lett, inkább kicsit száraz „mese”. Nagyon sokat segített volna, ha a fontosabb szereplőkről képeket is láthattunk volna…
- Az „orosz kolosszus” – A KV-2 nehéz harckocsi
A harckocsizók álma, vagy egy érdekes technikai megoldás? Inkább az utóbbi, bár a Rasinea mellett vele összetalálkozó német hadoszlop valószínűleg örökre elátkozta a tervezőit. Nehéz eldönteni, hogy aki harckocsiba ül az nagyon bátor, vagy nem normális, egy biztos, hogy nem ez lenne álmaim páncélosa. Az írás azonban jól felépített és számos érdekességet tartalmaz a szovjetek egyik legfurcsább nehéz harckocsijáról.
A fenti írások mellett lássuk, mit kínál még 520.-Ft-ért 76 oldalon a haditechnika / hadtörténet rajongóinak a lap a MÚLT, jelen és jövő fegyvereiből.
- Új kínai harckocsi típus
- Gallipoli, 1915 – I. rész, A tengeri hadműveletek
- Magvas páncélgránát a Magyar Királyi Honvédségben
- A Magyar Honvédség lövészfegyverei – I. rész
- A MAKS2011 – Az ellentétek kiállítása – I. rész
- A Panzerhaubitze 2000 önjáró tarack afganisztáni harci alkalmazásának logisztikai tapasztalatai
- Az Ariane-1, -2, -3, -4 rakétacsalás indítási táblázata
- L-29 Delfin típusú felderítő- és kiképzőgépek alkalmazása a Magyar Néphadseregben – IX. rész
- A rádiólokátoros katonák közül az első – Dr. Jáky József hmtk. vezérőrnagy – I. rész
- Simonyi Károly szobrot kapott a BME-n
- A Magyar Királyi Honvédség R/7 rádiójának története – I. rész
- Flyhistorisk Museum – Norvég repülőgép-múzeum Stavanger mellett
- A szuperkönnyű Györik-féle (1949M) géppisztoly – I. rész
- Katonai repülők Debrecenben (1918-1919) – I. rész