A Lockheed Martin forth worth-i üzemének ajtaján április 1-jén kigurult a Hollandiának szánt első F-35 Lightning II típusú ötödik generációs vadászbombázó.
A Holland Királyi Légierő hajózó és műszaki személyzeteinek képzésére, valamint a típus tesztelésére szánt, AN-1 jelzésű példány a földi rendszerellenőrzéseket követően heteken belül a levegőbe emelkedhet, majd a nyár folyamán az Eglin támaszponton nyüstölik majd, mielőtt Európába kerül, hogy másodmagával a hollandok felkészülését segítse a típusváltásra.
Időközben Hollandiában megszületett a döntés, hogy 87 darabról 68-ra csökkentik a hadrendben álló Falcon-flotta nagyságát, melytől évente 53 millió dolláros megtakarítást remélnek. A feleslegessé váló példányok jövőjére jelenleg 3 opció van. Az első lehetőség, hogy 18 példányt és a hozzájuk tartozó pótalkatrészeket értékesítik, ahogy a korábban kivont gépekkel is tették. A következő verzió szerint 15 példányt kínálnak eladásra, a maradék gépeket oktatási segédletként és alkatrészforrásként hasznosítják. Az utolsó elképzelés pedig mind a 19 példányt kannibalizáció áldozatává tenné.
Ezek az első gépek milyen mértékben rendelkeznek a tervezett képességekkel? Gondolom az EF -hez hasonóan az első szériadarbok még itt sem lesznek „full extrásak”. EOTS, DAS ezeken van-e már, illetve, ha nincs, várhatóan kb mikor lesz?
Romániának, horvát-szlovén együttműködésnek elég jó opciók lehetnének ezek a Sólymok.
A horvát-szlovén együttműködéshez talán elég lenne ez 15-18 gépe, de a románoknak lehet kevés lenne ez a mennyiség…
Minden esetre jobb lenne, ha eladásra kerülnének nem pedig szerelő asztalra donorként.
Első lépésnek jó lenne nekik, a többi meg majd jöhet akkor amikor a hollandok megkapják az olajozott istennyilát:)
Persze nincs információm arról, hogy mennyi bennük a repült óra, de csak akad még, a Hollandok nem nagyon használták őket élesben.
Ez attól függ, hogy ebben a mennyiségben vannak e olyan gépek amik részt vettek az AF-ben vagy megjárták Afganisztánt. Habár személy szerint nem engedném ki az országból azt a gépet, ami lelőtt egy 29-est, annak múzeumban a helye.
Kezdetnek jó lenne ez a mennyiség ez igaz, csak kérdés, hogy mennyire lesznek kirepülve azok a 16-sok, amiket végleg kivonnak a Hollandok.
„Ezek az első gépek milyen mértékben rendelkeznek a tervezett képességekkel? Gondolom az EF -hez hasonóan az első szériadarbok még itt sem lesznek “full extrásak”. EOTS, DAS ezeken van-e már, illetve, ha nincs, várhatóan kb mikor lesz?”
Emlékeim szerint EOTS, DAS…. mint vas már a 8-10 géptől van F-35ben, addig csak a helye volt meg. :)
Az F35 SW rendszere ami nagyon csúszik és ami miatt a DAS, EOTS, Baracuda…. képességeinek nagyja még nem működik. Amikor kész lesz a kész SWt csak rátöltik a gépre és müködik minden.
Nahát! A hollandoknak milyen problémáik vannak!?
Na a Holland pilóta kezdhet örülni.ÉS persze meg van a lehetősége ,hogy bebizonyítsa ,hogy mennyire jobb ez a gép mint a többi…..
UK’s first production F-35(STOVL)
http://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-lockheed-flies-uks-first-production-f-35-370710/