Az egykori Kijev-osztályú repülőgép-hordozó, az Orosz Haditengerészettől mindössze 9 évnyi szolgálati idő után kivont Admiral Gorskov körül Moszkva és Új Delhi között vívott huzavona az év végére várhatóan lezárul, 2012 decemberében átadásra kerül az alaposan átépített, immáron a MiG-29K hordozására alkalmassá vállt hordozó.
A felújítást, illetve az átépítést végző Szevmash hajógyár illetékeseinek közlése szerint az INS Vikramaditya május 25-én hajózik ki egy 3-4 hónapos tengeri tesztútra a Fehér-, illetve a Barents-tenger területére. Ezen tesztek sikeres lezárulta után kerülhet sor az Indiába történő áthajózásra – a Szevmash részéről úgy nyilatkoztak, hogy az Indiába történő áthajózás december 4-ig megtörténik a tervek szerint. (December 4. Indiában a haditengerészet napja egyébként.)
A szóban forgó repülőgép-hordozóra megvételéről – a nemrégiben hadrendbe állított, lízingelt Akula II-osztályú atom-tengeralattjáróhoz hasonlóan – 2004-ben írt alá szerződést a két fél – jó 5 évnyi tárgyalás után. Akkor vélhetően még egyik fél sem sejtette, hogy milyen gigászi meccseket vívnak majd az árcédula és a szállítási határidők kapcsán. (Melyekben mindkét fél sáros volt.) A közelmúltban egyébként újfent indiai delegáció tartózkodott Szeverodvinszkben, akik az elérhető információk szerint elégedettek voltak repülőgép-hordozójuk állapotával.
Srácok, senki nem akarja megírni, hogy Izraelben közös polák-izraeli hadgyakorlatot tartanak az f-16-osokkal?
Ez alapján még meg is lehetne csinálni:
http://f-16.net/news_article4543.html
Akula, hordozó, Mirage 2000-5 upgrade, ERJ-145 AEW&C, MIG-29K, MIG-29 upgrade, Super Hercules, Rafale, talán Krivak IV is lesz, stb. stb.
Izgalmas év Indiában.
A videót nézve nagy szerencséje mindkét félnek, mert nem jártak a hajón a magyar kábelgyűjtők………..D
Azért nem gondoltam volna,hogy ennyire elhanyagolt állapotban állapotban volt a hajó !
Azért felvet egy kérdést mindkét féltől,hogy került ilyen állapotba a hajó.Szerintem az oroszok is tanultak jócskán a dologból.Talán ezért nem újítják fel a Typhoon-okat.Bár a Kuznyecov-ot is kikalapálják ,bár nem ilyen mélységben.De szerintem ők már a Mistralokra,valamint legesleg végén az utána saját maguk álltal építendő rendes hordozóra koncentrálnak.
gigabiga
Meg még Apache, Globemaster, Posedion. Kár a szóért rendesen belehúztak indiai barátaink, már ami a beszerzéseket, szerződéskötéseket illeti.
Egyébként pont erről beszéltem pár napja, ennek a hajónak a szolgálatba állításával már két repülőgép-hordozóval fog India büszkélkedni, a másik az INS Viraat, az új saját hajóosztály, a Vikrant-osztály első tagja pedig építés alatt áll.
Vagyis mire a kínai hordozó, a Varyag is szolgálatba áll, addigra Indiának már elviekben 3 hordozója lesz, ha minden jól alakul. Persze tudjuk a kínaiak se tökölnek, lehet titokban már ők is terveznek valami újat, de jelenleg a helyzet így néz ki.
„utána saját maguk álltal építendő rendes hordozóra koncentrálnak.”
Ja 2010-től 2030-ig talán lesz egy új hordozójuk.
És akkor is csak 1 db lesz mert a kuznyecovot kivonják.
És az sem egy 100 000 tonnás lesz .
És akkor még az oscar 2 sem lesz méltó utódja .
Roni, a Kovács Admirálist nem fogják kivonni. Lesz belőle úszó heliport, vagy ha így jobban tetszik, helikopterhordozó. Az még + 15 év…..
Roni
Neked csak a 100.000 tonnás hordozó a normális?Az Oscar II-nek méltó utódja a Jasen.
Ha nem akarnak több tipust akkor mint amik Ohiobol, ruszkik Boreiből tudnanak Oscarnak méltó utudot csinalni.
liitle: sztem ruszkik a 2-3-4db Mistrallal akarjak a heli hordozó, landing platform témakört letudi. Amíg nincs új orosz hordozó és ez 2020elött kizárt addig Kuznyecovot mint hordozó ~minden áron megpróbálják rendszerben tartani. Nincs nagy játékterük.
„Az Oscar II-nek méltó utódja a Jasen.”
24 db p-800 rakétájával?
A jövőbeni rephordozó harchoz az édes kevés ha csak nem azt követik hogy vagy 3 yasen küldenek egyre hordozó csoportra ahogy a SZU időben tették volna .
„Neked csak a 100.000 tonnás hordozó a normális?”
Nem,sosem mondtam ilyet, de ennyi éves csúszással össze hozhatnának egyet vagy legalább egy 80.000 tonnást.
Ha már mennyiségileg sose érik el a szomszédokat legalább nagyságban legyen fölényük.
Roni
Úgy látom te is hidegháborús maradék vagy mint jó pár neokon a amiknál.
A P-800 sokkal potensebb rakéta mint a Granit vagy te azt hiszed,hogy kb 30 évvel a Granit után csak valami olcsó gnómot sikerült összehordaniuk?
„Ha már mennyiségileg sose érik el a szomszédokat legalább nagyságban legyen fölényük.”
Milyen szomszédokat?Az amikat leszámítva az oroszoknak van a legnagyobb hordozóik,Kína még csak most tanulja azt ami az oroszoknak tudnak legalább 20-25 éve(nem véletlen gyakorlatozik együtt a két flotta).
„azt ami az oroszoknak tudnak legalább 20-25 éve”
mármint tudtak 20-25éve
Fade
Arra gondoltam,hogy az oroszok kb 20-25 éve üzemeltetik a Kuznyecovot azaz ennyi tapasztalatuk van STOBAR hordozóval és arról repülők üzemeltetésével,ha a JAK-38-at is ide számítom akkor közel 40 éve üzemeltetnek hajófedélzeti gépeket ami akkor is óriási előny,hogy ha nem repültek annyit a gépek mint nyugaton,tekintve Kína nulla tapasztalatát ezen a téren.
„mármint tudtak 20-25éve”
Szerinted amit 20-25 éve tudtak azt ma már nem tudják?Vagy arra akartál rámutatni,hogy Kína most tart ott(vagy is még ott sem hisz a Shi Langot nem ők tervezték)ahol az oroszok a 80-as évek vége felé.
dudi
Amíg meg nem épül a Queen Elizabeth-osztály első tagja. Ami 65 600 tonnás lesz, szemben a Kuznyecov 55 000 tonnájával.
Egy másik megjegyzés ugye most a Kuznyecovot 5 év pihenőre küldik. Aktív hordozójuk ezen kívül nincs, a következő hajó, ami meg még nincs is megtervezve, 2020 előtt biztos nem áll szolgálatba, ahogy Fade is említette.
Tehát mennyiségileg egy ideig bizony az összes, legalább egy hordozóval büszkélkedő, nem feltétlenül szomszéd ország az oroszok elé kerül ezen a területen, ha csak egy bizonyos ideig.
drone
„Amíg meg nem épül a Queen Elizabeth-osztály első tagja.”
A jelenről beszélünk nem arról,hogy mi lesz mostani állás szerint 7 év múlva amikor rendszerbe áll a QE(addigra kész lesz a Kuznyecov is).
A maximális vízkiszorítása lesz 65000 tonna vagy az üres tömege?
dudi
A maximális vízkiszorításról beszéltem mindkettő esetében.
„A jelenről beszélünk nem arról,hogy mi lesz mostani állás szerint 7 év múlva amikor rendszerbe áll a QE(addigra kész lesz a Kuznyecov is).”
Tudom csak arra akartam rámutatni, hogy mire a Kuznyecov végeznek a felújítási munkákkal, addigra vagy rá 1-2 évre a QE is szolgálatba áll, vagyis addigra a britek az oroszok elé lépnek vízkiszorítás terén, az amik mögé.
drone
A tervek szerint 2027-re áll üzembe az új orosz hordozó de szerintem az is valami 60 000 tonnás lesz, nem nagy dologra kell ott számítani .
„Milyen szomszédokat?”
India és Kína.
„Úgy látom te is hidegháborús maradék vagy mint jó pár neokon a amiknál.”
Ha te így fogod fel .
A yasen meg csak egy vissza lépés 24 rakétájával, és még a hatótávolság is vicces a p-700-hoz képest.
drone
A Kuznyecov max. vízkiszorítása 65.000 tonna. :)
Roni
„A tervek szerint 2027-re áll üzembe az új orosz hordozó de szerintem az is valami 60 000 tonnás lesz, nem nagy dologra kell ott számítani .”
Miért építenének kisebbet mint a mostani?Miért építenek olyan szárazdokkot amiben simán lehet 100.000 tonnás hajókat építeni ha nem akarják kihasználni?
Lehet,hogy megkoptak a földrajzi ismereteim de India nem határos Oroszországgal és nem is nagyon van egymással vitatott kérdésük lévén az egyik Észak a másik pedig Dél-Ázsiai ország.
„A yasen meg csak egy vissza lépés 24 rakétájával, és még a hatótávolság is vicces a p-700-hoz képest.”
Az esetleg eszedbe sem jutott,hogy már nincs szükség arra,hogy nagy legyen a P-800 hatótávolsága???Ezeket a rakétákat rengeteg fontosabb és még annál is több ugyan olyan fontos dolog jellemzi mint a hatótávolság.
Most körülbelül azt mondtad,hogy a MIG-31 jobb vadászgép mint a Raptor mert nagyobb a végsebessége…
Kérdés, hogy az oroszoknak szükségük van-e egyáltalán egy 60+ ezer tonnás hordozóra? Nem sűrűn szoktak a világ másik végére rohangálni rendet tenni, mint pl. az amerikaiak. Sőt, általában az anyaföld közelében szeretnek tevékenykedni, oda meg nem kell egy úszó város. Csinálhatnának inkább több kisebb hordozót (első körben mondjuk kettőt), amit szépen elosztanának a csendes óceáni és az északi flotta között. Így a flották erőviszonyait egyenletesen lehetne növelni, mindenhol lenne némi plusz támadóerő, stb.
drone
Tényleg 60.000 tonna körül van a max vízkiszorítás(forrástól függően 55.000-60.000 tonnáig van minden).
dudi
http://www.military-heat.com/39/admiral-kuznetsov-aircraft-carrier-russian-navy/
Ez csak az egyik forrás ahol olvastam, de ezek szerint 43E tonna üresen, 55E teljes terhelés esetén, 58,6E maximum.
drone
A hajó tervezője azt mondta,hogy amikor nekikezdtek a hajónak akkor 80.000 tonna volt a terv atomreaktorral 4 gőzkatapulttal és ebből lett 60.000 tonna atomreaktor és katapult nélkül.
Csak én nem értem benne a logikát, hogy egy nuki hajót miért kellett visszaalakítani hagyományos meghajtásúvá és levenni róla a katapultokat? A franciák egy kisebb hajóval simán megcsinálták a katapult + nuki kombit…
Valószínűleg nem készültek el időre a megbízható reaktorral, sem pedig a katapultokkal. A következő osztály már nukleáris lett volna, közel 80 000 tonna vízkiszorítással, 2 vagy 4 katapulttal.
Egyébként egy 100 000 tonnás hajót meg is kell építeni, meg aztán fenn kell tartani. Hodály pénzekről beszélünk.
sulyid
Nem megépítették aztán visszabontották hanem az volta terv amiből végül is egy Kuznyecov valósult meg(politikai döntések alapján).
„Csinálhatnának inkább több kisebb hordozót (első körben mondjuk kettőt), amit szépen elosztanának a csendes óceáni és az északi flotta között. Így a flották erőviszonyait egyenletesen lehetne növelni, mindenhol lenne némi plusz támadóerő, stb.”
Az csak akkor lenne jó ha helyből felszálló gépeket alkalmaznának .
Akkor Max 40 vagy 50.000 tonnás hordozók is megfelelnének bőven.
Roni
Miért is?
dudi: Szerinted amit 20-25 éve tudtak azt ma már nem tudják?”
Így van. Rengeteg mindenre nem képesek amit a 80as években tudtak. A képességük nincs meg.
Miért is?
Azért mert nem kell rá gőzkatapult.
És akkor a nagy bután kinéző síugró sánc sem kell.
Az új 50.000 tonnás jenki LHD is szép számú f-35 hordozhatna.
„Egyébként egy 100 000 tonnás hajót meg is kell építeni, meg aztán fenn kell tartani. Hodály pénzekről beszélünk.”
Hát ha gazdaságilag meg is erősödnének az oroszok akkor nem hiszem hogy legalább két 100 e.t hajó nagy gondot okozna nekik .
Roni: just my 2 cent: imho Oroszok problémája, hogy Kuznetsov classnak kéne nekiállniuk, katapultal és ha lehet nuki meghajtással. De Kuznetsovhoz a képességük nincs meg. Kievhez még talán vhol megvan a képességük de Mistral mellé imho nagyon nem arra lenne szükségük.
Másik pedig, hogy első körben a 10.000tonnas kategoriában is kéne vmi és utána hordozó. ~20éve nincs új eszközük. 20év az istenverte sok idő.
na itt jól látszik az egyik fő probléma:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikolayev_South_Shipyard#Notable_vessels
Nem azt mondom nem képesek rá, de, hogy irgalmatlan szellemi, anyagi… befektetést fog igényelni az biztos. Most lenne 2004 Oroszok imho nem adnák el gorshkovot és evvel meg is oldanák vmennyire a gondjukat.
Fade
„Így van. Rengeteg mindenre nem képesek amit a 80as években tudtak. A képességük nincs meg.”
Hallgatlak!
Hajózásról beszélünk.
dudi: Leírtam a problémát. Nem nagyon tudok mit hozzátenni. A kapacitás külföldre került, ráadásul még külföldön se maradt meg mint sok esetben.
Fade
Az,hogy marha drága lenne nem azt jelenti,hogy nincs meg a képesség.Dokot pedig épp most építenek.A Raptort is marha drága lenne újra gyártani mert nincs meg a gyártósor és épp mást gyártanak helyette de ettől függetlenül a képesség meg van rá.
Én meglévő képesség alatt azt értem,hogy ha holnap Putyin azt mondja,hogy építsenek egy Kuznyecov II-t és ez minden mással szemben prioritást élvez(többi hajó abbahagy deokk építés felgyorsít)akkor tudnának építeni egy Kuznyecov II-t,ha erre nem lennének képesek akkor nem lenne meg a képességük arra,hogy ilyen kaliberű hordozót építsenek.
dudi: Nincs mit magyarázni ezen. Nem érted nem érted. Jelenleg nincs meg. Ha beleölnek k*sok pénzt és ehez hozzáadjuk a Mistralos knowhowot akkor. Majd. Nem most. Azaz jelenleg nincs. bah megent a szokásos.
Az F22példa meg rém rossz. Mondhatni k* ra szar. :) Hozzávágnak lockheedhez, 10b$árt, hogy F22 kell még, már hívják is át azokat az embereket akik átmentek F35 gyártosorra de féléve még F22t szereltek, csomagolják ki a konzervált formákat…. éven belül újra pörög a gyártósor. Oroszok hozzávágnak 10b$ Sevmashhoz, hogy hordozó akkor visszakérdeznek, hogy bzzeg ~20éve nem fektettünk le rombolót… először meg kéne nézni az hogy megy…. hordozót meg soha nem…
Fade
Nem egy új valamit kell megcsinálniuk hanem egy olyat ami kész tervekkel meg gyártási dokumentációval rendelkezik,csak le kell porolni a terveket és kész.Tovább megyek épp most kezdik el félig lebontani a Kuznyecovot így még érthetetlenebb számomra amit írsz…
„Másik pedig, hogy első körben a 10.000tonnas kategoriában is kéne vmi és utána hordozó. ”
Az eredeti terv az volt hogy létrehozni egy 10,000 tonnás rombolót hagyományos meghajtással .
Utána pedig bejelentik hogy már nuki meghajtású lesz, tehát 2016 már lesz egy új rombolójuk.
Ha India csinál magának hordozót akkor majd pont az oroszok nem fognak tudni?
dudi: Attól még hogy rendelkezek vminek a terveivel != azzal, hogy le is tudom azt gyártani.
anno erre hozta vki pldnek vhol a Saturn Vt. Hiába vannak meg hozzá a tervek, sött alkatrészek… mégis a képesség, hogy újra megépítsék elveszett.
Fade
Azt elfelejted,hogy van egy Kuznyecov amit folyamatosan munkát ad a hajógyárnak így nem veszett el a tapasztalat a hozzáértés(ezt mutatja az is,hogy épp most készülnek félig lebontani majd újra felépíteni) ellenben a Saturn rakétákkal amiket a hetvenes évek óta nem használtak.
Szerintem felesleges ezen vitázni ha India tud akkor az oroszok miért nem ? ne hogy azt mondja már itt valaki hogy India előrébb jár hajóépítésben mint az oroszok.
Arról nem is beszélve hogy sem egy rombolót de még egy fregattot sem építettek maguknak .
Ha egyből nem is egy 100.000 tonnást de kezdésként egy 85.000 tonnás menne nekik.
Csak a nevét nem tudom már, a kuznyecov utódja lett volna .
Uljanovsk :)
http://i215.photobucket.com/albums/cc316/Novgorodsfleet/RCVN11437Ulyanovsk.png
OFF
A kírvak fregatt hány rakétát hordozhat?
Repcsik és hajók ellen?
Roni
Kirvakból van 4 fajta melyikre gondolsz?
Kína 48ezer tonnás (teljes terheléssel) ellátóhajó típust készít a hajótest már úszik (még további 3 gyártása folyik)
Emellett épül egy 052D ami nem is lenne meglepetés csak a bökkenő hogy ez a hajó nem szerepelt eddig sehol semmilyen tervben vagy kijelentésben pedig már lassan elhagyja a szárazdokkot is.
És kiszivárgott hogy az idei évbe 24 db Type-053 fregatt építésének álnak neki és további 12 db Type-052 C és D rombolónak rendszerbe állításuk dátuma sehol nincs csak az építkezések kezdete. Egy kis összefoglaló http://mil.huanqiu.com/weapon/2012-04/2593005.html
Ha a szekér egyszer megindul…
Arra vagyok nagyon nagyon kíváncsi, hogy miközben amerikai szenátorok, bizottsági tagok, tanácsadók az ilyen jelentéseket olvasgatják, és megkérdezik XY sorhajókapitányt, vagy YX admirálist, hogy ” Joe, mennyire kell ezt komolyan vennünk?”, mennyire engedik majd a gyeplőt lazábbra a Navy nyakán.
Tudom, hogy az amerikai flotta mennyivel hatalmasabb a kínainál, de ha így folytatják, 10-15 éven belül már nem csak regionális szinten fognak jelentős erőt jelenteni. A US Navy sok helyen van lefoglalva, otthon, Földközi Tenger, Öböl, Indiai Óceán, Csendes Óceán, míg Kína egyenlőre a közeljövőben is otthonhoz közel fog nagyrészt tevékenykedni. Remélem, soha nem látjuk majd a jövőben, hogy a két flottaegymásnak megy.
dudi:
Krivak 4 ,amiből az oroszok 6 db rendelnek.
„Emellett épül egy 052D ami
nem is lenne meglepetés csak a bökkenő hogy ez a hajó nem szerepelt eddig sehol semmilyen tervben vagy kijelentésben pedig már lassan elhagyja a szárazdokkot is.”
Én már lassan 2 éve tudom, és bizony ennek a hajónak szánják a 3,5 mach sebességre képes cirkáló rakétát aminek hatótávja 380 km .
A a type 052d rombolóból 2020-ig 8 db akarnak hadrendbe állítani .
Stratégiai döntések a tengerentúlon
http://www.aeromagazin.hu/index.php?option=com_k2&view=item&id=696:strat%C3%A9giai-d%C3%B6nt%C3%A9sek-a-tengerent%C3%BAlon&Itemid=116
(A HTKA-n is volt már erről szó, csak a kereső nem találja….)
Ezzel mennyiségileg Kína megelőzi az oroszokat viszont technológiailag nem mert sem sz-400 sem sz-500 hasonló rendszerük nincs és ez a közeljövőben sem igen változik .
Az amerikai hisztizés meg már az agyamra megy .
Roni
http://en.wikipedia.org/wiki/Admiral_Grigorovich_class_frigate
Ne tévesszen meg,hogy a képen egy Talwar van mert a Kirvak IV/Admiral Grigorovics-osztály és a Talwar egy és ugyan az a hajó csak más néven.
szittya88
Azért nem árt a helyükön kezelni a dolgokat. Azt biztos, hogy Kína mostanában nagyon belehúzott, de ennyire biztos nem. Azért egy évben 24 fregattnak neki kezdeni enyhén röhögőcsöcs kategória, jó ha az eddigi tudásukkal megspékelve évente 3-4 építésébe belekezdenek. Nemrég dudi is említette, hogy az oroszok tapasztalata hajóépítés terén legalább 25 évvel a kínai elé nyúlik. Szóval én fenntartással kezelném ezeket a híreket, már csak azért is, mert ilyen méretű fegyverkezés lassan már hidegháborús méreteket ölt.
Roni a Type 052D vel nem az a gondom hogy a hajóosztályról nem lehetett tudni hanem az hogy az a hajó ami most már szerkezetkész állapotban van sehól nem szerepelt hogy egyáltalán megépül vagy hogy építik (ércsd egy eldugott kikötő egy eldugott szárazdokkjában épült titokban)
A 24 fregatt munkálatai megkezdésében meg szerintem semmi lehetetlenn nincs sőt logikus a modúlrendszernek köszönhetően A brigád csak az első szekciót hegeszt 24 et egymás után B brigád csak 2. szekciót 14 et egymás után ezeket kissebb hajógyárakba is el lehet végezni épp elég ha csak a modulok már legyártott állapotban kerűlnek egy nagyobb szárazdokkba ahol összelegózák őket.
A hajóépítéssel kapcsolatban meg Kína nem hasónlítható egy államhoz se jelenleg ugyanis ott még komunizmus van ergo legyen Oroszországnak 100 hajógyára amiből 30 van állami kézen és 10 folglalkozik csak hadihajógyártással mert a maradék 20 ban csak kissebségi tulajdonos az állam viszont Kína legyen neki is 100 hajógyára ami mind 100% állami tulajdon és ha aztmondja gyárcsd ezt és ezt itt és itt a rajz ekkor és ekkor mennek a mérnökök, kapásból 100 hadihajó gyára van (ez csak egy példa volt) a 25 éves lemaradást meg maga a hajótest gyártásánál nem álja meg a helyét ugyanis 25éve az oroszok még nem alkalmazták a moduláris építkezést ami Kínába teljesen elterjedt (de az egész világon is az már) ugyanis már nem kellenek hatalmas hajógyárak a gyártáshoz elég a kissebb is egy nagy száraz dokk kell az összeálításhoz és ennyi (és abba a szárazdokkba se áll éveket mint rég pár hónap után megfelelő logisztikával és kellő menyiségű kis gyáregységgel ahonnan fojamatosan jönnek a modulok összerakható szerkezetkésszre majd mehet egy védett kikötő védett helyére ahol a bekábelezést az elektronikát a berendezést és a fegyverzetet rápakolják)
„sehól nem szerepelt hogy egyáltalán megépül vagy hogy építik”
Dehogynem a Kínai védelmi blogon már rég megjelent viszont ott azt írták hogy a hajó csak 2013-ba áll szolgálatba.
Az is tény hogy csak különböző fantázia rajzok jelenetek meg róla, tehát hogy mégis hogy fog kinézni az rejtély .
Külföldi szakértők szerint eléri majd a 12.000 tonnát is főleg ha p-800- hoz hasonló rakétákkal pakolják meg .
Kína 2015-re 24 db type 054A légvédelmi fregattal fog rendelkezni
dudi: „Azt elfelejted,hogy van egy Kuznyecov amit folyamatosan munkát ad a hajógyárnak így nem veszett el a tapasztalat a hozzáértés”
Azért ez nagyon sokáig nem így volt és attól mert szervizelsz vmit abból nem következik az, hogy meg tudod építeni.
A mistralnal nagyon nagy felhördülés volt az Orosz hajógyárak részéről, hogy nekik adjanak munkát és ne a Franciáknak és elég egyértelmű volt miért is rendelnek a Franciáktól. Nincs meg a szükséges know-how és technologia. Pedig a mistral azért nem egy kuznyecov.
Fade
„Pedig a mistral azért nem egy kuznyecov.”
Nem az,sokkal több.Nem a Mistral mérete miatt nem a hazai gyárak kapták a megrendelést hanem azért mert nem nagyon van meg az a technológia ami egy ilyen modern hajó megépítéséhez kell(azért lássuk be egy LHD nem romboló vagy annál kisebb egység amivel egyébként az oroszok nagyon jól elboldogulnak)de a Kuznyecov 30 éves technológia,az gond nélkül rendelkezésre áll.
„Nemrég dudi is említette, hogy az oroszok tapasztalata hajóépítés terén legalább 25 évvel a kínai elé nyúlik.”
Nem tudom mi az, hogy kína elé nyúlik de, hogy elöbb lesz vizen az új Kínai hordozó mint az Orosz az közel biztos.
„hogy elöbb lesz vizen az új Kínai hordozó mint az Orosz az közel biztos.”
Talán azért mert a 2020-ig tartó programba nem is szerepel új hordozó terve.
Fade
„Nem tudom mi az, hogy kína elé nyúlik de, hogy elöbb lesz vizen az új Kínai hordozó mint az Orosz az közel biztos.”
Főleg,hogy az orosz hordozónak még a tervei sem léteznek…Ha olyan jól megy a kínaiaknak a hajóépítés akkor minek kellett nekik egy 30 éves orosz hordozó?Az amik sem vettek SZU-47-est azért,hogy ki tudják fejleszteni az F-35-öst…
A napokban nyilatkozta egy kínai vezető,hogy vagy 20 évvel vannak lemaradva úgy általánosságban az oroszoktól.
„Nem a Mistral mérete miatt nem a hazai gyárak kapták a megrendelést hanem azért mert nem nagyon van meg az a technológia ami egy ilyen modern hajó megépítéséhez kell…”
Hát nekem a Kuznyecov is ilyen modern hajó. Már persze ha leszámítjuk, hogy hozzá képest a CDG a megbízhatóság mintapéldánya. :)
Rombolót uígy nem fektettek le Oroszok 20+éve. És nem lepne meg, ha az első új 10.000tonnas cruiser/destroyerükkel megvárnák a Mistral tech transzfert és csak annak megkapása után állnának neki. Pedig az csak egy romboló nem hordozó.
Fade
Az új orosz rombolót építő Szevernaja Verf illetékesének nyilatkozata alapján 2011 őszén kezdték a hajó tervezését és kb 2 év alatt el is készülnek a tervekkel 2016-ban vízen lesz a hajó.A Mistralt meg nem a Szevernaja Verf építi.
Fade
A Kuznyecov nem egy modern technológia hova tovább a Nimitz-osztály sem az.
„Ha olyan jól megy a kínaiaknak a hajóépítés akkor minek kellett nekik egy 30 éves orosz hordozó?”
Még sose építettek hordozót. Olyan mint a J-15 esete. Sokkal olcsobb mgvenni egy ~kész gépet, mint megtervezni magadnak.
dudi: romboló: Ebbe még az én általam írt Mistral tech-transzfer bele is férhet.
Fade
Na éppen ez az,soha nem építettek hordozót.Most csinálják az elsőt( Shi Lang csak egy átépítés volt)miből gondolod,hogy flottul fog menni a dolog és nem lesz egy halom ócskavas?A franciáknak is alig ment egy CVN pedig ők kicsit előbb járnak mint a kínaiak.
Az oroszok par reszteruletet leszamolva felszini haoepitesben mar fenyvekre vannak lemaradva a kinaiaktol !!!!
Nem tudom pontosan,hogyan működik a tervezés de szerintem a terveket már meglévő technológiákhoz készítik nem pedig olyanokhoz amik még nem állnak rendelkezésre és nem is ismerik azokat.
Kuruc71
Miért is?
„Na éppen ez az,soha nem építettek hordozót.Most csinálják az elsőt( Shi Lang csak egy átépítés volt)miből gondolod,hogy flottul fog menni a dolog és nem lesz egy halom ócskavas?A franciáknak is alig ment egy CVN pedig ők kicsit előbb járnak mint a kínaiak.”
dudi
Olyan flottaepito kapacitasuk iparuk es hatteruk van hogy leulnel ha meglatnad. Az oroszok meg csak a kozelukbe sem szagolnak. Raadasul akarnak, nagyon akarnak es van nalluk fegyelem es sokkal kevesbe kontraproduktiv a rendszer mint az oroszoknal. Tehetseggel tudsz elore jutni.
Az meg hogy egy hajogyari munkasnak honapokig ne jusson fizetes egyenesen elkepzelhetetlen.
Minden alrendszert felszerelest kepesek gyartani. Ha nyugatit raknak bele valamibe az azert van mert a vevo keri de lemasoljak „tegnapra”
Dalianba es Shanghajba ( csak az utobbi varosban van 11 db olyan hajogyar ahol kozepes es nagy hajokat kepesek epiteni ) felhuztak ket akkora szarazdokkot amibe egy NIMITZ class is beleferne. Nem veletlen. Szerintem es masok szerint is a Shi Lang alapjan a tervezes mar folyik es 2020 ra meglesz a negy hordozojuk.
Talan meg elobb is.
Es nem lesz rajta egy darab orosz technika sem.
Hali!
Kuruc:
Szerintem a kínaiak pont azokban az osztályokban jeleskednek, ahol az oroszok a legmodernebb hajóikat gyártják, és nem a kínaiak vezetnek.
Azt elismerem, hogy irgalmatlan erőforrást tolnak bele…
A kinaiak mar hajoepitesben megeloztek az oroszokat. Az oroszoknak van meg par fedelzeti rendszeruk amire faj a rizsesek foga igy ha vesznek is hajot maximum azert a rendszerert veszik.
De !
Mikor is volt az ucso orosz hajoeladas kinanak ?
„Azt elismerem, hogy irgalmatlan erőforrást tolnak bele…”
A fejlesztesbe igen de a gyartasba nem kell mivel a hajogyarak nagyresze egyenesen a flotta kezebe van es a civil hajok epitesevel finanszirozzak magukat. Ezert sem igaz a hivatalos kinai katonai koltsegvetes mert bujtatottan meg tobb penzt kap a sereg. Egyes velemenyek szerint ez eves szinten megduplazza a koltsegvetesuket.
Baromira fejlesztenek es mar a szomszedos orszagok sem hiszik el hogy mind ez bekes szandekkal megy.
Kuruc71
Az óriási kapacitás a sok beleölt pénz nem egyenlő azzal,hogy modernebb hajók kerülnek a flottához mint a legújabb orosz hajók(azonos kategóriában)!!!
„Raadasul akarnak, nagyon akarnak es van nalluk fegyelem es sokkal kevesbe kontraproduktiv a rendszer mint az oroszoknal. Tehetseggel tudsz elore jutni.”
Ennek ellenére valamit nagyon szarul csinálnak.Ha minden adott akkor minek nekik Shi Lang(az amiknak sem kellett SZU-47).Miért nem tudnak olyan hajtóművet gyártani ami az oroszoknak 40 éve sikerült?Miért kell nekik S-300-as rendszert másolni miért nincs saját?Miért egy T-72 átalakításával csináltak harckocsit?Miért a Golakeeper vagy RIM-116 másolatával van tele a Shi Lang?És még hosszan sorolhatnám a példákat.
Szerinted minden a rendelkezésükre áll még is alig van ami saját szellemi termék lenne.Ez nekem nem azt mutatja,hogy olyan hű de tehetségesek lennének vagy lenne potens fejlesztési kapacitásuk.
„Az óriási kapacitás a sok beleölt pénz…”
Az óriási kapacitás folyamatosan dolgozik, a pénzt nem beleölték, hanem befektették.
„nem egyenlő azzal,hogy modernebb hajók kerülnek a flottához”
Nem. Az sok mindentől függ. Ettől még amit Kuruc írt az igaz.
A dolgok meg sokszor így mennek. Először másolsz, mert olcsobb, sokat tanulsz. Aztán lépsz át ezen. Kína már most nagyon sok mindenben lelépte Oroszot, 10-20éves távlatban meg ~mindenben le fogja. Nem, nem gazdaságban…. abban már rég.
„Szerintem es masok szerint is a Shi Lang alapjan a tervezes mar folyik es 2020 ra meglesz a negy hordozojuk.
Talan meg elobb is.”
Na persze!
Jó ha kinyögnek 1 hordozót a varyag mellé 2020-ra nem hogy 4 db.
És ha lenne is mivel védenék meg ? 10 év múlva is sz-300-sal?
Elég mese szaga van az egésznek attól hogy ők azt mondják hogy 2020-ra 4 hordozó lesz kell bevenni .
A j-18 helyből felszálló gépről fotó video ? pedig azt mondták hogy már repül .
Fade
20 éve másolnak mindent,szinte alig van saját szellemi termék.Nekem ez nem azt mutatja,hogy képesek összehozni valami bonyolultat teljesen önállóan világszínvonalon.Lehet erős a gazdaság gyárthatnak sok mindent de ez nem azt jelenti,hogy képesek önállóan létrehozni bármit is.Hosszútávon arra lehet építeni,hogy magamtól megtudok valamit alkotni nem pedig arra,hogy majd ellopom valakiét.
„Kína már most nagyon sok mindenben lelépte Oroszot, 10-20éves távlatban meg ~mindenben le fogja.”
Én erre nem vennék mérget.Az oroszok most kezdtek kijönni a gödörből.
Azért látványosa fejlődés Kína részérő mert 20 év alatt eljutottak a 60-as évek színvonaláról a 90-es éve színvonalára(sok mindenben még ott sem tartanak).
dudi
http://index.hu/tech/2012/04/06/kina/
„Fade
20 éve másolnak mindent,szinte alig van saját szellemi termék.Nekem ez nem azt mutatja,hogy képesek összehozni valami bonyolultat teljesen önállóan világszínvonalon….”
Nagyon sokan így kezdik.
Érdemes elolvasni Jakovlev könyvét, amiben benne van gyak a teljes szovjet repülés története, hibái, eredményei, önkritikája az ötvenes évekig bezárólag. Ott írja az Öreg, hogy a szovjet repülőgép gyártás is úgy alakult ki, hogy az polgárháborúban Szovjetunióban maradt gépeket másolták le, elemezték ki, mielőtt elkezdték volna a saját repülőgép tervező és gyártó üzemek és csapatok felépítését és beindítását. A 20-as évek 2. felében és a 30-as évek 1. felében valami brutális tervezési munkák mentek és nem kevés pilóta halt meg, mire elérték sikerült kikísérletezniük a fontosabb dolgokat + mire megszervezték a rendes motorgyártást!
Szerintem most Kínában is ugyanez megy. Éppen a tanulás útját járják, a szovjetekhez hasonlóan a már meglévő technikát másolják le és elemzik, majd terveznek fokozatosan egyre több saját szellemi terméket tartalmazó eszközöket.
Mackensen
Ez az IT szektor de mi haditechnikáról beszélgetünk.
Ahhoz,hogy megértsd miről beszélek nézzünk egy példát mondjuk a haditengerészet új üdvöskéjét a Shi Langot.
Hajó:
Shi Lang(orosz ex Varjag némi átalakítással)
Fegyverzet:
Type 1030 CIWS(holland Goalkeeper)
HHQ-10 közel körzeti lé.rak.rendszer:(ami RIM-116)
van 12 AWS rakéta indító ami megszólalásig hasonlít az RBU-6000-re
Repülő:
J-15(orosz SZU-33)
Helikopterek(itt még nincs konkrét de ezek a típusok a valószínűek):
KA-27-es család(ezek egy az egyben orosz helikopterek)
Z-8(francia Super Frelon)
És ezt nevezzük Kínai hajónak!!!
Fade
„Nagyon sokan így kezdik.”
Ok,de akkor nem mondjuk,hogy az élen járnak meg leelőztek xy-t meg n év múlva mindenki le fognak.
Ez csak így megy lásd Indiát aki azthiszi minden megy neki elsőre azt mégse…
Lásd Kínát nem hiszi hogy minden megy elsőre licensebe gyárt majd másolja majd továbbfejleszti a másolatát majd sajátot tervez a másolat alapjaira majd önállót tervez. Ezek hoszú folyamatok de így halad lépésről lépésre nem kapkodva (és ha szerencséje van az alap amit elsőnek licensebe gyárt kellően modern és van még benne fejlesztési lehetőség)
A Shi Lang (eggyetlen valamirevaló kínai forrás sem nevezi így, ez inkább a nyugati szaksajtó találmánya) nem új üdvöske. Ha mindenáron üdvöskék után kutatsz amit esetlen összehasonlíthatsz akkor ajánlom a Type 054A fregattot vagy a Type 052C rombolót.
Mackensen
Az első hordozójuk,mi ha nem üdvöske???Vagy te elhiszed,hogy csak kiképzési célra kell neki a világ második vagy harmadik(attól függően,hogy van-e még rendszerben a Nimitzen kívül más hordozó az amiknál)legnagyobb aktív hordozó osztályából egy hajó?
„Type 054A fregattot vagy a Type 052C rombolót.”
Ezzel csak annyi a baj hogy a type 052c romboló nincs ellátva hajó elleni rakéta silóval .
Míg az orosz rombolók brahmos 2 rakétákkal lesznek ellátva VLS szerű indítóval .
Jól van, legyen üdvöske:)
Szerintem igen is, meg nem is. Elsődlegesen mindenképpen kiképzést fog szolgálni és nem csak a kezelő és hajozószemélyzetét, hanem az egész kötelékét. Ezen kívül másodlagosan használható mint „igazi” anyahajó, míg a köv anyahajókat megépítik.
Amúgy milyen logikus magyarázat van arra, hogy miért húzzák annyit az időt vele?
Mackensen
Csak addig fog kiképzést szolgálni amíg bevethetővé nem nyilvánítják az egész hordozócsoportot mindenestül.Ha annyira kiképzési célokat szolgálna akkor nem vinnék szinte zsír újan közös hadgyakorlatra az oroszokkal.
„Amúgy milyen logikus magyarázat van arra, hogy miért húzzák annyit az időt vele?”
Még soha nem volt csak hasonló sem nekik így érthető a dolog.
Hát az a 8db C-802 és a 8db C-602 indító micsoda ha nem hajó elleni rakéta.
„Ok,de akkor nem mondjuk,hogy az élen járnak meg leelőztek xy-t meg n év múlva mindenki le fognak.”
Hol írta/mondta vki hogy élen? Annyi volt, hogy sok tekintetben beelőzték vagy be fogják előzni ruszkikat. Olyan se volt, hogy mindenkit, az legalábbis nekem már túl nagy időtávra kívánja túl sok dolog extrapolálását.
viszonyítási alapnak jók az ami hordozók. Ott úgy, hogy a legnagyobb gyakorlattal és tapasztalattal rendelkeznek egy Nimitzt az átadástól ~2.5év telik el míg rendszerbe áll. Ehez tegyük hozzá, hogy az ami IOC nagyon szigorú.
Innen lehet következtetni, hogy 0 tapasztalattal mennyi idő lehet egy rendes IOC.
Bocsánat, hogy belemakogok, de szerintem nem érdemes azon filozofálni, hogy India, Kína, vagy Oroszország a jobb, szebb, több, hatékonyabb.
Más és más filozófia mentén építik ki a flottájukat, más prioritások alapján. Az orosz prioritás pillanatnyilag a tengeralattjárókra épít a Csendes-óceánon, kiegészítve ASW és légvédelmi felszíni egységekkel. Kifejezetten defenzív, védelmi konfiguráció. Ami ráadásul nagyon lassan, de változóban van.
Kína kékvízi flottát szeretne és a védelem helyett az offenzivitásra koncentrál a Dél-kínai tengeri szigeteket, Tajvant fókuszban tartva.
India pedig elsősorban elrettent kelet felé és uralni próbál dél és nyugat felé. Ezen célok határozzák meg a flottafejlesztést.
Roni ehhez hasonló oroszoknál még fantáziarajz formájában sincs. Dedikált légvédelmi romboló egyelőre álom kategória. Mittoménmikorra igérik, hogy lesz, de egyelőre semmi konkétum.
Type 054A fregattból 17 terveznek legyártani, aminek a nagyrésze rendszerbe is állt. Ha hozzáadjuk a két előszéria Type 054-est, akkor lesz 19 2014-ben.
http://img252.imageshack.us/img252/4941/25199197cfb71e5ec38440c.jpg
Ez háromszor annyi, mint amennyit Oroszó és India eggyütvéve eltervezett.
Mackensen
Már a tervező asztalon van az új rombolójuk tavaj ősz óta :)
Van róla valamilyen kép/rajz, bármi?
Van!
http://kecskefeszek.net/poenkepek/kep/ladik.jpg
Mac-Cavitation engine?
Kína eleddig is sok eszközt tartott elvileg tengeren „hadrendben” a probléma azok minősége meg a gyakorlatozás ~nem léte volt. Eszközök amik akár még évente se hajóznak ki.
http://hungarian.ruvr.ru/2012_04_15/71810220/
„orosz fegyverek”
El lehet olvasni hogy milyen nehézségek és költséges lenne egy új rephordozó megépítése az oroszoknak.
Még hogy a hajó az okés, de a fedélzeti gépek?
8 évet kéne rá várni mire összejönne a 80 db fedélzeti repcsi .