|

Halálos Alligator-baleset Oroszországban

A tegnap este folyamán Oroszországban éjszakai gyakorlórepülés során megsemmisült egy harci helikopter. A pilóta és a fegyveroperátor életét vesztette a balesetben.

Március 12-én helyi idő szerint 21 óra 5 perckor a Tver tartományban található Torzsok támaszponttól 10 kilométerre lezuhant egy Kamov Ka-52 „Alligator” (NATO: Hokum B) típusú katonai helikopter. A forgószárnyas kiképzőrepülésen vett részt, fedélzetén nem volt lőszer, tudatta közleményben a védelmi minisztérium. Az Orosz Légierő kötelékébe tartozó, kétfős masina fedélzetén a fegyveroperátor (WSO) és a pilóta tartózkodott. A pilóta azonnal életét vesztette a becsapódásban, a WSO kórházba szállítás után halt bele a sérüléseibe.

Ka-52 a 2009-es MAKS-on (Forrás) ,

A baleset okainak feltárására vizsgálócsoportot alakítottak. A védelmi minisztérium szóvivője közölte, hogy még nem tudják, mi okozta a gép elvesztését, ennek ellenére nem függesztik fel a típus repüléseit.

Ez volt a típus első vesztesége, habár korábban az együléses Ka-50 verziónak már zuhant le példánya, 1998 júniusában egy repülőnapon csapódott a földnek, megölve a Torzsok támaszpont parancsnokát. A baleseti jelentés szerint a gép koaxiális rotorjának lapátjai összecsaptak manőverezés közben.

A Ka-50 és Ka-52 azon ritka helikopterek közé tartoznak, melyeket elláttak katapultülésekkel is, a mentőrendszer a rotorlapátok lerobbantásával teszi szabaddá az utat az ülés előtt. További érdekességet a típusról ide kattintva olvashatsz!

50 hozzászólás “Halálos Alligator-baleset Oroszországban”

  1. A régebbi, KA-50 esettel kapcsolatosan:
    „A baleseti jelentés szerint a gép koaxiális rotorjának lapátjai összecsaptak manőverezés közben.”
    Valaki ezt elmagyarázná hogyan történhetett ? Elég nagy erők léphettek fel a manőver közben, esetleg anyaghiba ?

  2. Még egy adalék az előzőhöz : A Progressz gyárat ahol a Ka-52est is gyártják épp a közelmúltban korszerűsítették, méghozzá a világ (valóban) élvonalába tartozó gépsorokkal ami a szándék komolyságát jelzi.

  3. Allesmor Obranna

    A Ka-50-es katasztrófája:

    http://www.youtube.com/watch?v=sVGJwaEU8ws

    Van valami ebben a rendszerben, amit nem kommunikálnak eléggé, sőt sehogy. Nagyon sok, nagyon komoly előnye van a Kamov konstrukciójának, de úgy fest létezik valamiféle korlátozás. A kilencvenes években a Ka-50-essel repülőnapokon még nagy néha,(főleg ázsiában és odahaza) lehetett látni a típussal orsó és Looping manővereket is, az utóbbi a Mi-28-asra is igaz. A 28-assal manapság már nem csinálnak „Apache-szerű” manővereket, ez utal valamire. A Ka-50/52-nél meg jóformán még annyit se, mint a 28-assal. Csak legyezőforduló van mindkettővel (belátom, harci körülmények közt ez is bőven elég), de gyanús, hogy a koax géppel mindig csak az egyik irányba. És mindig csak az egyik irányba mennek a nagy bedöntésű manőverek is. Hiába a komoly végsebesség még a széles kontúrú kabin ellenére is, hiába a komoly emelkedőképesség, a Ka-52-es manőverezőképessége eléggé korlátozottnak tűnik. Másképp fogalmazok. Tud jóformán mindent, amit egy modern harci helikopternek kell, de messze nem úgy, mint egy AH-64-es vagy egy Tiger.

    Vissza a cikk tartalmához. Jó látni, hogy az új típusokkal végre meghonosodik a komoly éjszakai helikopteres harcászkodás az oroszoknál, de, hogy tragédia történt a típussal, az már szomorú.

  4. Az a gyalázat, hogy még mindig nincs megfelelő kutató-mentő szolgálat. Csak reggelre találták meg a roncsot.
    A Ka-52-es több szempontból fura jószág, a gépágyú korlátozott mozgási tartománya mellett igaz Allesmor kolléga hozzászólása, miszerint a max túlterhelésű fordulókat csak egy ávégezheti, ellenkező esetben összetapsolhatnak a lapátok.

  5. Mackensen

    Biztos meg kéne vegyék. Legalább a vizsgálat végét megvárhatnád mielőtt automatikusan fikázni kezded a Kamovot. A baleset éjszaka történt, a hírek nagyon rossz látási viszonyokról szólnak. Meg arról,hogy a gép fekete dobozai épségben vannak,vagyis nagy eséllyel értékelhetőek lesznek. Akkor remélhetőleg kiderül mi is történt. Annyi szerintem valószínű,hogy éjjel nem a földközeli bonyolult műrepülést gyakorolták rossz látási viszonyok közt. A Zvezda TV (az orosz fegyveres erők hivatalos TV csatornája) híradójában mutattak egy animációt,az alapján a gép vízszintes repülésből a földnek ment. Viszont ez még a délelőtti híradó volt. Azóta valószínűleg többet tudnak.Reméljük,hogy kiderül mi is történt. Sajnálatos,hogy a hajózók nem használták a katapultüléseket. Valószínűleg nem volt rá idejük. Láttam egy fotót a roncsról,a gép a bal oldalára van dőlve,a bal oldali főfutó kinti helyzetben, a többi nem, a lapátok rajta vannak,az egyik alsó és a másik felső látszik,csonkolva vannak.A vizsgálat remélhetőleg megmondja mi is történt. Isten nyugosztalja a hajózószemélyzetet!

  6. „Tud jóformán mindent, amit egy modern harci helikopternek kell, de messze nem úgy, mint egy AH-64-es vagy egy Tiger.”

    Erre az extra manőverezőképességre szükség van?Vagy olyan a helyzet mint a SZU-27 F-15 páros esetében(az orosz gép olyan marha látványos manőverekre képes amikre a sas nem de ennek nem nagyon van jelentősége éles helyzetben?).

  7. sidewinder1: Nagyon tetszett a videó!

    Nekem szívem csücske ez a jószág. Amikor megjelent makettben a Ka-50-es, rohantam megvenni. Egy élmény volt összerakni a rotorrendszert, még ha csak makettben is…
    Nem véletlen, hogy a Kamov ragaszkodik a koaxiális elrendezéshez , pedig nekik is van Kasatkájuk.
    Komoly előnyei vannak, nem buták azok a mérnökök. Ha jól emlékszem, azt olvastam, hogy szabadalmi okok miatt nem gyártottak mások ilyen rendszert. De mintha már lejárt volna ez. Nem véletlen, hogy pl. a Sikorskynál rendszeresen előkerül a szisztéma.

    Szvsz. a Ka-52 nem műrepülő helikopter. Viszont azokat a manővereket nagyon tudja, amit tényleg kell. Laikusként nagyon tetszik, ahogy egy fix pont körül – szinte bármilyen állásszöggel – képes körözni. Nem szeretnék annak a helyében lenni, aki a célkeresztjébe kerül…
    Még ha az repülőgép is, aminek már nem maradt rakétája, de harcba bocsátkozik ellene. /Lásd Mi-24 kontra F-15 gyakorlat Eger környékén/

  8. Allesmor Obranna

    A gép nagyon csúnyán összetört és mivel a katapultnak (ami ebben a típusban is megvan) van egy bizonyos alsó működési határa, sajnos a gép passzív energiaelnyelő rendszerei kellett, hogy megvédjék a hajózókat.

    http://gvsu.gov.ru/uploads/2012/03/130312_Ka-52.jpg

    Ne feledjük, az ebből a szempontból sokkal jobb (ha nem a legjobb) Mi-28-assal is volt egy katasztrófa a közelmúltban, ott az egyik hajózó túlélte a becsapódást, de a másik nem.
    Sajnos nincs az a típus, amelyikkel ne lehetne úgy földnek csapódni, hogy az tragédiába torkoljon. A passzív energiaelnyelő megoldások rendszerint a statisztikailag leggyakoribb ütközési módokra vannak kihegyezve, csakúgy, mint pl. az autóknál is.

  9. Allesmor Obranna

    A Ka-50/52-es gépágyúja egy érdekes szerkezet. A Mi-24P-hez hasonlóan, oldalra van beépítve, de egyfelöl a tűzgyorsasága kisebb, a Mi-28-aséval azonosa 300/600 lövés/perc, másfelöl a lőszerjavadalmazás a 28-asnak a duplája. A Mi-24P-től eltérően itt nem kell vegyes hevederezés, a kétféle lőszertípust két külön tárolórekeszbe lehet betölteni és a hajózó egy gombnyomással váltogathat, akár csak a a tűzgyorsaságot is.

    A beépítés azonban nem merev, hidraulika képes kis szögeltéréssel nem csak fel és le (lefelé nem is olyan kicsi az a szög) hanem oldalirányba is. Ez utóbbinál a gép jobboldalára szerelt fegyvernek értelemszerűen balra közel nulla a működési tartománya. De a rendszer lényege, hogy a löveg stabilizált, így a célra tartás elég pontos. Az más kérdés, hogy a legtöbb 2A42-es tüzelést mutató felvételen (és itt most nem csak a helikopterekre gondolok) a szórás elég nagy. De sajna igaz ez a 2A72-re is.

  10. Allesmor Obranna

    Tényleg abnormális, hogy mi a jó fene tartott 12 órán át, hogy egy a bázistól 10km-re egy kisebb falu mellé lezuhant gépet, melynek rádiója valószínűleg sugárzott is a vészfrekvencián, megtaláljanak?! Az a szerencsétlen ezredes még élt a roncsban, mikor rátaláltak.
    Hagyták ezeket meghalni.

  11. Tényleg abnormális, hogy mi a jó fene tartott 12 órán át, hogy egy a bázistól 10km-re egy kisebb falu mellé lezuhant gépet, melynek rádiója valószínűleg sugárzott is a vészfrekvencián, megtaláljanak?! Az a szerencsétlen ezredes még élt a roncsban, mikor rátaláltak.
    Hagyták ezeket meghalni.

    Ez egész egyszerűen elképesztő. Most arra célzol, hogy ennyire leszarják, vagy tényleg ennyire bénák…?

  12. sulyid
    Mivel már nincs halálbüntetés Oroszországban (Fehéroroszországban viszont van) ezért nem hiszem,hogy lelőnék a felelősöket. Azonban azt minimum megérdemelné aki nem rendelte el a mentést,hogy mondjuk beírassák a hodorkovszkijhoz hasonlóan egy több éves focilabda varró kurzusra. 2018-ban Oroszország rendezi a foci VB-t,kell a sok labda. Még akkor is,ha a tisztelt felelős nem csalt el több milliárdnyi adót,és nem lövetett agyon egy polgármestert sem,ellentétben hodorkovszkijjal. Viszont két ember halála szárad a lelkén,vagy lelkükön. Nem tudom miért is nem indították el a mentést. Nem nagyon találok rá logikus magyarázatot. Ha egyszer nem válaszolnak a folyamatos hívásokra,mondjuk 8 perce,akkor neki kell állni a mentésnek. Főleg,ha a vészjeladójuk meg jelez.Vagy talán az volt a hivatkozási alap,hogy annyira embertelen szar volt a látás,hogy még a kutató-mentő helikoptert sem merték felküldeni,nehogy odavesszen az is? Viszont akkor még mindig lehetett volna menni értük földi mentőegységekkel,időben.

  13. Allesmor Obranna

    Igen, az ülés dupla nullás. Ha áll a gép a földön, elvben akkor is tudna menteni. De ha repül, a forgószárnyak forognak, kell egy bizonyos alsó magasság. Oroszos logika. Az ülés dupla nullás, de a komplett vészrendszer a lapátlerobbantástól kezdve az kabindekk áttörésén át az ernyő kinyílásáig és a hajózók földet éréséig már nem. Mint a viccben. De hát Iljusin meghalt! Na igen, de a csízma ép…

  14. Az a helyzet, hogy a korszerű FLIR-el felszerelt helikopterek még csak mutatóban vannak arrafelé. Az a kérdés, hogy a többi hasonló gépen működtek-e ezek a beredezések, vagy csak egyelőre „dísznek” vannak. Ha működnek, akkor egyértelműen emberi, vagy a parancskiadási rendszerben lévő hiba, hogy miért nem találták meg azonnal a roncsot.

  15. Dudi, sokszor szándék kérdése a dolog, nem is olyan régen fordult elő, hogy eltűnt egy személyszállító Minyó, amit NEM kerestek meg. Pedig voltak túlélők, csak a sivatagos területen nem volt esélyük segítség nélkül. Ezek azok a dolgok, amelyek miatt én mindig is fenntartással fogok viseltetni az oroszok iránt. Alapvető morális, emberi problémák szövik át az egész rendszert Putyintól vagy Brezsnyevtől függetlenül.

  16. Nemrég láttam 1 orosz filmet. 1 ilyen belföldi repülőgép-iránytaxi-zugfuvarozó leesett valahol a pusztában. Utána ott kóvájogtaka túlélők az egész filmben, és nem nagyon keresték őket. Sajnos a címére nem emléxem.

  17. „Azok kedvéért, akiket csak tanítottak oroszul, röviden összefoglalnád?
    (esetleg Dima, ha erre jársz)”

    Cikkben arról van szó, hogy a vészjelző radiókészülékek ennél a tipúsnál be vannak csomagolva a katapultaülésbe a túlélési készlettel együtt, és csak akkor lépnek működésbe, amikor kilövik…Hogy ők miért nem katapultáltak – nem tudni… ámugy 1.6 másodperc alatt 120 méterre repíti. A parancsnokot, ha időben megtaláltak volna, akkor meg tudtak volna menteni….éjszakán csak 500 méterre a baleset helyszínétől ment mentő Mi-8 és nem látta…azért is, mert neki nincs hősugárzás kereső ? /talán nem tudom a megfelelő magyar szót/. A többi Ka-52-nél van ez a műszer, csak ezeket földre parancsolták…Gépnek az ára kb 10 millió dollár, nem volt biztosítva. Jelenleg több száz ilyen gépet tervezik rendszeresíteni, főleg a VDV szpecnáz támogatására.

  18. Dima:

    Köszi, így már érthető, hogy miért nem találták meg őket.

    Bár ott még javában hó van, ha nem volt felhős az éjszaka a helikopter tömege „világított” volna a nagy fehérségben.

    (A múltkor teliholdnál egy havas területen szinte nappali világosság volt, simán tudtam volna olvasni)

  19. Allesmor Obranna

    Valóban van egy vészjeladó az ülésekbe szerelve, mely csak akkor lép működésbe, mikor az kivetődik. De amennyire én tudom, a fedélzeti rádiónak is van egy olyan üzemmódja, hogy 30g terhelés esetén elkezd sugározni. Ez gyakorlatilag egy becsapódás ereje, illetve, nyilván az értéket be lehet állítani.. Ez aztán vagy van, vagy nincs telepítve.
    Ez utóbbi rendszer tényét meg tudná nekem erősíteni valaki?

  20. Állami tesztközpont ahol a katapultüléseket is tesztelik. A Ka-52 üléseit is látni működés közben,bár csak nagyon rövid időre:
    2:21-től és 3:36-tól:
    http://www.youtube.com/watch?v=nk5RaYcHfDs

    Ami érdekes,hogy ez más módon működik mint a repülőgépek katapultülései. Nem az ülés alatt van a rakéta,hanem mögötte felette,és ez húzza ki a személyzetet.
    Ugyanez a videó angol nyelven:
    http://www.fkpgknipas.ru/nip/index.php/en/video-en

    Még egy videó, itt 5:08-tól látható a katapult Ka-50-be való változatának működése ernyőnyitásig:
    http://www.youtube.com/watch?v=GuFm-Z2XIGA

  21. Allesmor Obranna

    Egy kicsit nézegettem az orosz fórumokon, sok volt pilota és szakember azt állítja, hogy ilyen rendszer van a Ka-52-esen, és ez egy nagy kérdés, hogy most az ütéstől miért nem indult el.
    Sokan azt állítják, hogy a Torzsokban sajátos szabályok vannak, ott nem egyszerű pilotak repülnek, ottani dolgokra még a legszigorúbb katonai repülési előírások se vonatkoznak és az orosz HM-nek nem mindig engedelmeskednek. Valami zárt társasság.