|

A kikalapálandó Ladáról

Az export vonalon máig nagy sikerű Kilo-osztályú tengeralattjárók utódjául kifejlesztett Lada, és exportváltozataként szolgáló Amur-osztályú tengeralattjárók oldalunkon is gyakran szerepelnek. A legújabb körös indiai tengeralattjáró beszerzésért a Ladával csatába vonuló oroszoknak ugyanakkor néminemű kellemetlenséget okoz, hogy az egyetlen elkészült Lada, a Szentpétervár AIP, azaz a levegőfüggetlen meghajtás területén még nincs a helyzet magaslatán. Még…

Szentpétervár vizein hajózik a B-585 Szentpétervár

A B-585 Szentpétervár névadó városában 2011 júliusának utolsó vasárnapján, azaz az Orosz Haditengerészet napján | Fotó: Mike1979 Russia, Wikipedia ,

A közelmúltban az orosz sajtóban arról lehetett olvasni, hogy a problémák miatt az Orosz Haditengerészet elkaszálja a Project 677 Lada programot. Nos ez persze nem igaz, a haditengerészet parancsnoka, Vlagyimir Viszockij admirális nemrégiben közölte, hogy a Lada-osztállyal kapcsolatos kirohanását a sajtó munkatársai rosszul értelmezték.

“Hevesen bíráltam az első egységet, a Szentpétervárt, de nem magát a Lada-osztályt.” – nyilatkozta az admirális a RIA Novosztyi hírügynökségnek. (Viszockij admirális korábban úgy nyilatkozott, hogy az Orosz Haditengerészetnek jelen formájában nincs igénye a Ladára.)

A USS Carr (FFG 52) fedélzetéről tisztelegnek a B-585 Szentpétervár felé

‘Összement a mosásban?’ – a 2011 júniusában Szentpétervárra baráti látogatásra érkezett USS Carr (FFG 52) fregatt nagyobb méretű SSN-ek látványához szokott amerikai legénysége tiszteleg a B-585 felé. | Fotó: Gary Keen, U.S. Navy ,

Az admirális elmondta, hogy a legnagyobb probléma a hajóosztály meghajtásával van, melynek kapcsán rendelkeznek egy meglehetősen jó teljesítményű AIP rendszerrel, azonban még számos problémát kell megoldani ezen a téren. Ennek ellenére bíznak benne, hogy sor kerül egy működőképes példány összehozására – az erőforrás tesztjei biztató eredményeket produkáltak elmondása szerint.

“Egy meglehetősen jó program alakulhat ki a meglévő problémák elhárítása után. Tisztán látjuk merre kell haladnunk.” – tette hozzá.

A B-585 Szentpétervár felszíni flottánál szolgáló kollégái társaságában

A B-585 Szentpétervár felszíni flottáknál szolgáló kollégái társaságában a 2011-es Orosz Haditengerészet napján. | Fotó: Mike1979 Russia, Wikipedia ,

A hosszas tesztüzem után 2010 áprilisában átvett és jelenleg továbbra is csak tesztelési feladatot ellátó B-585 Szentpétervár mellett 2 további Lada épül – illetve csak épült, ugyanis a hajóosztály problémáinak kiköszörülésig a leendő B-586 Kronstadt és B-587 Szevasztopol egységeken végzett munkálatokat leállították.

Kronstadt

Ez itt elvileg a Lada-osztály leendő 2. egysége, a Kronstadt ,

15 hozzászólás “A kikalapálandó Ladáról”

  1. Két dolog lehet: vagy tényleg bajok vannak az AIP-rendszerrel, vagy nem is akarnak az indiai tenderre nevezni, mert nekik is kell a hajó. Az előbbit erősíti, hogy a másik két egység építését leállították. Lehet, hogy ezt-azt át kell tervezni…..

  2. Ez attól függ hogy mire akarják használni mármint akarnak e vele a partól távol járőrözni esetleg flottát kísérni mert a Lada a meglévő német Type-k nél majdnem 1000T val nagyobb a járőrözési korlátja is 2 héttel több ez is fontos szempont lehet (Mondom kérdés mire akarják majd használni valójában) Mert partközelben járőrözni egyértelműen a Német típusok a jobbak mert azok arra is lettek tervezve, az Lada viszont a partoktól távól akár magányosan vadászni akár flottaköteléket védelmezni jobb már csak a méretei miatt is.

  3. Már ~2éve több helyen lejött, hogy gondok vannak a Lada AIPjével (is!), akkor ezek szerint nem sikerült azóta orvosolni a problémát.

    sztitya: imho Indianak még a 90napos default járörözési idő is bőven elég, nem mindha a németek egy több darabos megrendelés esetén korábban elzárkóztak volna attól, hogy a megrendelő igényeit kielégítsék pl megtoldják a tengót ld pl a 209eket.

  4. “Az ami partok körül disznólkodni meg csak a nuki jó. Az AIPos dízel sose ér oda.”

    Gacsat, ha ezt a hatótávolságára értetted, akkor kapirgálj utána egy kicsit, mert tutti nincs így. Nem is olyan régen, tavaly ősszel, az egyik AIP-es német D/E tengó, az U-31 nevű tett baráti látogatást az Uruguay-i Montevideo kikötőjében, ami legalább akkora távolság, mint az amerikai partok Oroszországtól. Viszont, ha a “disznólkodás” alatt egy hosszabb tartózkodást, vagy járőrözést értettél, akkor arra valóban nem alkalmas a D/E tengó, utántöltési lehetőség nélkül. Egyébként a nukinál is van szűk keresztmetszet, mert hiába tudna akár évekig járőrözni, ha a fedélzetén lévő humán entitásnak folyamatosan szüksége van friss és jó minőségű élelmiszerre, szabad levegőre, és – hetero – szexre… :-))

  5. Főleg a sebesség hiányzik. Gondolom. Ha rendszerben gondolkodunk, és azt akarjuk, hogy mondjuk 8 tengeralattjárónk mindig az ósün túlpartján legyen, mondjuk azért, mert az ellennek 8 búmere szokott vízen lenni, akkor kell 3×8=24 tengeralattjáró. 8 ott van, 8 javításon vagy feltöltésen, 8 kiképzésen. Plussz, és itt jön a lényeg: az éppen az óceánon át vezető úton van néhány darab. Na, ennek a néhánynak a száma erősen függ a sebességtől. Így az össz szám valahol 28 és 32 között lessz. Ez pedig nem mind1.

    Hazai vizekre meg tökéletes a dízel. Ezért gondolom, hogy akinek van nuki tengója, annak fölösleges az AIP. >> Az oroszok csak az exportpiacra fejlesztik.

  6. “Az oroszok csak az exportpiacra fejlesztik.” Már hogy… Lada nem is kerülhet exportra… csak az amur.

    “Ezért gondolom, hogy akinek van nuki tengója, annak fölösleges az AIP.”
    Mert? Hagyományos nuki tengo sose lesz annyira halk mint egy modern aip/dizel, dizel sose marad annyit lent, megy annyit lent mint egy aip. Történet vége.
    ~féléve olvastam vhol, hogy amik azon dolgoznak, hogy nuki+aip. Hogy a reaktort, hogy lövik ki/be vízalatt rejtély de vhol az lenne az ultimate.

  7. “még valami ha köteléket kísér egy tengo (fontos) de nem a legfontossabb a csendesség (persze lehetőleg legyen csendes) de a felszini hajók zajai miatt sokkal nehezebb felderíteni.”

    Egy D/E tengo szinte SOSEM kiser kotelekeket. Egyszeruen nem alkalmas ra. Sem a sebessege sem pedig a bevetesi profilja.

    Iranyokat lezarni illetve jaroorozni az oke de kiserni egy koteleket az nem megy neki.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.