Az export vonalon máig nagy sikerű Kilo-osztályú tengeralattjárók utódjául kifejlesztett Lada, és exportváltozataként szolgáló Amur-osztályú tengeralattjárók oldalunkon is gyakran szerepelnek. A legújabb körös indiai tengeralattjáró beszerzésért a Ladával csatába vonuló oroszoknak ugyanakkor néminemű kellemetlenséget okoz, hogy az egyetlen elkészült Lada, a Szentpétervár AIP, azaz a levegőfüggetlen meghajtás területén még nincs a helyzet magaslatán. Még…
A közelmúltban az orosz sajtóban arról lehetett olvasni, hogy a problémák miatt az Orosz Haditengerészet elkaszálja a Project 677 Lada programot. Nos ez persze nem igaz, a haditengerészet parancsnoka, Vlagyimir Viszockij admirális nemrégiben közölte, hogy a Lada-osztállyal kapcsolatos kirohanását a sajtó munkatársai rosszul értelmezték.
„Hevesen bíráltam az első egységet, a Szentpétervárt, de nem magát a Lada-osztályt.” – nyilatkozta az admirális a RIA Novosztyi hírügynökségnek. (Viszockij admirális korábban úgy nyilatkozott, hogy az Orosz Haditengerészetnek jelen formájában nincs igénye a Ladára.)
Az admirális elmondta, hogy a legnagyobb probléma a hajóosztály meghajtásával van, melynek kapcsán rendelkeznek egy meglehetősen jó teljesítményű AIP rendszerrel, azonban még számos problémát kell megoldani ezen a téren. Ennek ellenére bíznak benne, hogy sor kerül egy működőképes példány összehozására – az erőforrás tesztjei biztató eredményeket produkáltak elmondása szerint.
„Egy meglehetősen jó program alakulhat ki a meglévő problémák elhárítása után. Tisztán látjuk merre kell haladnunk.” – tette hozzá.
A hosszas tesztüzem után 2010 áprilisában átvett és jelenleg továbbra is csak tesztelési feladatot ellátó B-585 Szentpétervár mellett 2 további Lada épül – illetve csak épült, ugyanis a hajóosztály problémáinak kiköszörülésig a leendő B-586 Kronstadt és B-587 Szevasztopol egységeken végzett munkálatokat leállították.