Fontos mérföldkő érkezett el a Lockheed Martin egyhajtóműves, ötödik generációs masinájának, az F-35 Lightning II vadászbombázónak történelmében, ugyanis az egyik nullszériapéldány a napokban végrehajtotta a típus első éjszakai repülését. A jeles eseményre még szerdán került sor, a hírt az amerikai gyártó tegnap hozta nyilvánosságra.
Az F-35A alváltozat AF-6 kódjelű példánya január 18-án helyi idő szerint 17 óra 5 perckor szökkent a magasba az Edwards légibázis futópályájáról, majd a naplementét a levegőben töltve immáron sötétben szállt le 18 óra 22 perckor. A repülés célja az volt, hogy ellenőrizzék a típus belső fényeit és a műszerfal megvilágítását éjszakai körülmények között, így számos megközelítést csináltak a reptérre alkonyatkor és már teljes sötétségben is. A gépet repülő Mark Ward, a Lockheed Martin tesztpilótája elmondta, a látvány, ami az éjszakai repülés során az F-35-ös pilótafülkéjében elé tárult az egyik leggyönyörűbb dolog volt, amit valaha látott.
A sikeres teszt újabb éjszakai próbák előtt nyithatja meg az utat, várhatóan még az év folyamán végrehajtanak légiutántöltési teszteket és kötelékrepüléseket sötétben.
Az F-35 program imázsának jót tesznek a pozitív hírek, hisz mostanában nem sok jót lehetett hallani a típus háza tájáról, gondolunk itt az F-35B és C variáns kapcsán felmerült problémákról, melyek komolyan visszavethetik a berepülési programjukat.
És a 21. században ettől most essek hanyatt?
Ezért kár volt regeleni…
Molni: én is csodálkoztam, hogy 11 év alatt jutottak el az éjszakai repülésig. Azt hittem, hogy ez a fajta repülés már rutinnak számít 50 éve, ezek szerint tévedtem.
Jó gép ez az F-35.
Bocs, ha ezzel megbántom valaki e gép iránt táplált érzéseit, de ez egy félkész futurisztikus valami…
Az meg, hogy nappal felszáll, megvárja amég besötétedik és leszáll, az nem hiszem, hogy akkora dolog egy katonai szolgálatra átadott géptől napjainkban!
Komolyan mondom eszamfaszom megáll. Nem az a hír, hogy képes rá a gép. A hír az, hogy itt tart a tesztfázis, te nagyon te…
Rutin lesz, csak most jutott el ide. Tudod az első dugásig mindenki szűz…
Az első felszállás meg nem 11 éve volt, hanem 5 éve és 1 hónapja…
@gyepmesterb
Lásd fent.
Leszarom, hogy személyeskedés, de egyesnek nem ártana visszamenni általános iskola alsó tagozatába némi szövegérelmezést tanulni…
Felfogtam miről szól a hír!
Csak az megy az agyamra, hogy ahányszor történik valami ezzel a géppel, arról azonnal cikk jelenik meg! Ez elég lett volna a Hírhalomban is, mert nem egy nagy dolog!
Itt szenvednek ezzel a géppel már 10-11 éve és itt tartanak, hogy most 2012-ben először repültek éjjel (vagyis nappal kezdték este fejezték be) erre már csak annyit tudok reagálni hogy szánalom a köbön.
Régóta olvasom az oldalt és mint építő jellegű kritikaként megjegyzem hogy a szerkesztőség egy kicsit túlbecsüli az F35-ös gépet és annak valódi képességeit.
Állj… mi ez a negatív fikatopic?
Molnival kell egyetértenem. Ennek a gépnek a tesztfázisai megérnek egy-egy hírt. Végül is a maga nemében egyedülálló gépről van szó, amelyre több rendelés van a világon, mint a szolgálatban álló gépekre. A jövő meghatározó típusa lesz és ez determinálja a dolgokat.
A valódi képességei pedig rögtön kiderülnek, amikor először bevetik. Mert be fogják, sajnos, nagyon hamar…
Anno asszem aerophyl írt róla az AS-ben (sajnos nem találom, hogy melyik számban), hogy bukás lesz-e az F-35 vagy a jövő típusa. Ott is le volt írva, hogy ha minden felmerülő problémát megoldanak, akkor hatalmasat tarol majd. Már pedig a sok befektetett munka után muszáj lesz nekik virítani vmit.
Ennek ellenére egyre inkább érződik, hogy a Lockheed Martin a végletekig szeretne minden bőrt lehúzni a típusról, de ha az USAF, a Navy és a USMC a sarkára áll, és ultimátumot adnak a gyártónak, akkor felettébb különös módon gyorsan megoldódnak majd a dolgok.
Érdemes lett volna a JSF program győztesének kihirdetésekor egy fix áras szerződést aláíratni a gyártóval. Akkor nem húzódna ennyire a dolog…
„Csak az megy az agyamra, hogy ahányszor történik valami ezzel a géppel, arról azonnal cikk jelenik meg! Ez elég lett volna a Hírhalomban is, mert nem egy nagy dolog!” – Azért ez durva ferdítés! Az orosz gépmadárról is rendszeresen vannak cikkek, csak ott lassabb a haladás, mint ennél a típusnál. Ott is mindig hír volt, hogy elkészült az újabb protó és hogyan áll éppen a fejlesztés. Én sem értem minek kell itt a feszültséget gerjeszteni. Ha valakinek szúrja a szemét a cikk ne olvassa, pláne ne kommentelje oda, hogy már megint…
Azoknak, akik nem ebben az időgépben ülnek, nem először, de lehet, hogy utoljára:
Az US egy stealth gépet már kivont.
Az US egy stealth gép gyártását beszüntette már, pedig ahhoz fogható harcértékű még nincs a világon.
Az US most készíti a harmadikat.
A világ többi része?
Lehet utálni, nem szeretni, a tények akkor is tények.
Jó lenne egy éjszakai műszerfal fotót látni, de gondolom ez is titkos adatanak számit.
Ez a gép olyan színten túlmutat mindenem ami ma repül , (kivéve talán az Raptort) hogy minden kis hírmorzsa megérdemli,hogy helyet kapjon róla a sajtóban! Az,hogy kevés a komoly újdonság,nem az F35 hibája, és nem is a szerkesztőké. Azt sem értem,hogy miért szajkózzák azt,hogy sok a gond vele. Szerintem a komplexitásához mérve, egyálltalán nincs sok problémája! Tetszik, nem tetszik ez egy hihetetlenűl komoly gép minden máshoz viszonyítva! Minden hírt megérdemel!
Molni: Az X-35A 2000 októberében repült először, énszerintem onnantól kell számítani a típust, bár lehet, hogy az előszéria példány 2006 decemberi repülésétől kellene. Bocsáss meg nem akartalak feldühíteni, ezek szerint máshogyan számítjuk a dolgokat.
Az F22 volt a nagy dobás. Ez 1 20 évvel későbbi butított változat. Ebből az F35ből csak a B érne meg néhány kisebb posztot.
Az meg nyilvánvaló, hogy sok a roszz hír. Elvégre mi hír lenne abban, hogy minden megy, ahogy mennie kell. A kampós cikk viszont jó volt.
Ejszkai repülésnén az orr alatti (5,6 szög alaku célmegjelölő, felderitő flirt használják?
Szuper repcsi lesz ez, és tényleg kezd összeállni, az meg természetes, ha egy ilyen bonyolult szerkezetnek idő kell, mire minden rendszerét tökéletesítik, ahogy Molni már 1000X leírta. Nem szeretnék senkit megbántani, de sok 4+/4++-os repülőgépnek is sok időre van szüksége mire kiforrja magát. Pl.: Oroszországban a Szu-27-es továbbfejlesztett változatai se egyik pillanatról a másikra készültek, pedig az alapjuk ugyan az. (ebből is látszik nagyon összetett rendszerekből áll)
Remélem nem bántottam meg egy Szuhoj rajingót sem. (bocsi de már előre elnézést kérek, manapság sláger lett a sértődés)
gacsat szerint: Az F22 volt a nagy dobás. Ez 1 20 évvel későbbi butított változat.
Ezt kifejtenéd bővebben?
gacsat: az F-35-ösöből egy csomó mindent át akarnak pakolni a Raptorba, szóval annyira butított…
https://htka.hu/2010/11/02/kozos-architekturat-kaphat-az-f-35-es-az-f-22/
https://htka.hu/2011/04/08/uj-boritast-kap-a-raptor/
Molnitól szeretném megkérdezni, hogy a repülőgép orra alá épített EOTS optikai érzékelő rendszer légi cél követésénél vajon kb. milyen szögben láthat felfelé? Előre is köszi a választ.
Gondolhatod, nem szó szerint értettem.
Az EOTS és az EOSS együtt a gép körüli teljes teret látja 360 fokban (persze bizonyos távolságon belül holtterekkel). Volt valahol egy jó kép a szenzorok beépítéséről, de most nem találom.
Hát persze hogy fejlesztik a 20 éves Raptort. Nem kritikaként mondom, de pont ezekről nem sokat szoktatok írni. Ugye, senki sem ért hozzá, és nyilván minden részlet szupertitkos. Engem különösen nem érdekel az F35, mert ronda, és elkapcsolom, mint a pornófilmet, amiben lóg a nő melle. Persze nem várom el, hogy az én izlésem szerint állítsátok össze a lapot, és úgyis itt lógok napszámra.
Viszont, ha lehetne 1 kérésem, kellene a fejlécre 1 rövidítésmutató, mert megint nem értek 1 hszt.
Hallottatok az 1995-ben „gyártott” MAGYAR pilóta nélküli felderítőről? A neve Denevér! Most állították ki Szolnokon. Sajnos sokáig nem jutottak a fejlesztésében,de a szándék, 95ben, azért az nem semmi!
Mit nem értesz, kedves gacsat?
Ezt az EEOPSot, meg EFOPSot, meg ilyesmit. Persze Molnár Balázs linkjéről ki tudom keresni, (úgy 80%ban megvannak,) és a szövegkörnyezetből általában kitalálom, hogy mi lehet, de jó volna 1 general solution itt helyben.
Már egy ideje folyamatban van egy rövidítések gyűjtemény, de addig is tudom ajánlani a google-t! ;)
Előre is köszi. Közel az agyérelmeszesedés. Az ETOPSra ne félj, emléxem. Azt 20 éve olvastam.
Phoenix szerint: 2012. január 20. péntek @ 18:52
Ugyanezekre gondoltam én is. Az F-35 aerodinamikai kialakítása is hozott újdonságot. A tolóerő-vektorálásról pedig megy a vita, hogy van-e rá szükség egyáltalán.
http://www.airliners.net/photo/USA—Marines/Lockheed-Martin-F-35B/2026065/&sid=e1a9418f04113a748adbcb4f034993ae
Denevér: http://www.szoljon.hu/jasz-nagykun-szolnok/bulvar/titokzatos-repulo-targyat-kaptak-lencsevegre-szolnokon-fotok-423368
Rövidítések:
http://www.acronymfinder.com
A nyomtatott világban ezt úgy szokták csinálni hogy az első használatkor a rövidítést teljesen kiírják és csak a későbbiekben használják a rövidítést.
Ez a gép egy igazi überbrutál!
A Die Hard 4 óta igazi kedvencé vált leváltva az A-10-t.
Nem nagy durranás?
Vadász,bombázó,elektronikai hadviselő,CVN-ről száll fel,helyből száll fel.
Leváltja az F-16-6 F-18-t ……még valami?
@dday15
Hova siessenek? Mikor az oroszok 20 év alatt nem tudtak egy Szu-24 utódból 12-nél többet legyártani és rendszerbe állítani? A jelenlegi jenki légierő is hülyére pofozná a fél világot F-22 nélkül…
Régóta olvasom az oldalt és mint építő jellegű kritikaként megjegyzem hogy a szerkesztőség egy kicsit túlbecsüli az F35-ös gépet és annak valódi képességeit.
Ez így önmagában szájkarate. Pont.
molni
„Hova siessenek?”
Attól még határidők vannak!!!!!
@weasel007
Marhaság. Az YF-22 először 1990-ben repült. Az első olyan Raptor, aminek a szériagéphez kicsit is köze van meg kb. 10 évvel később. Az X-35 egy technológiai demonstrátor volt. Semmi több…
Hányszor kell még leírni, hogy az eredeti F-35 koncepció egy „lopakodó F-16-ot” vázolt fel? Semmi különleges avionika és egyebek. Ehhez képes mi van most? Nem azért lett az ára ~ 100 milla, mert a mérnökök képelenek az F-16C szintjén olcsón megoldani. Azért, mert a kedves vevő útközben a wishlistet teleszarta mindenel, az árcímkére meg szart magas ívben… Ez az F-35 fényévekra van attól, amit +10 éve felvázoltak. Tényleg ilyen nehéz megérteni…?
@dudi
Az F-15 cikkemből látni fogod, hogy egy katonai program számára nincs veszélyesebb, mint a balfasz politikusok.
Az F-35 eredeti határidő a „lopakodó F-16-ra” szóltak. Az igénylista teljkes átgyúrása után csúszik a porgam és drágább lett? Nahát, ki gondolta volna.
A döntéshozóknak meg miniumum egy agyalapi tasli, hogy a 2×2 sem megy. A felhasználó igényeit szabadjára engedték, mert nem léptek a tökükre. Azt a sok marha meg nézi az árcetlit. Megáll az ész…
rpeter
Ebben a doksiban: http://www.aviationweek.com/media/pdf/JSF_Program_Update.pdf van egy meglehetősen primitív ábra a 17. és 21. oldalon, ami, ha igaz, akkor a gép hossztengelyéhez képest úgy 10-15°-os szögben lát „felfelé” az EOTS.
Pontosabban az EOTS alsó szenzora. Ha kicsit utána olvasnál, hogy mi az az EOTS, rájönnél, hogy gömbszerűen teljes körkörös a látószöge holttér nélkül. Nem az orr alatti az egyetlen szenzora, HAT darab van a gép különböző pontjain.
Annyiban tévedtem, hogy az EOTS csak része a DAS-nak (Distributed Aperture System) amelynek tényleg körkörös a látószöge. Ezen belül az EOTS (Electro Optic Targeting System) természetesen csak előre, lefelé és kb. 160 fokig hátra lát, mert nincs is szükség többre. A bomba lefelé esik.
No, akkor jól mondtam korábban. Viszont még mindig nincs meg a szemléltető ábra az EOTS és EOSS egyes elemeinek látószögéhez, pedig emlékszem, hogy találkoztam vele egyszer. aerophyl, nem tudsz esetleg linket?
Köszönöm a válaszokat.
aerophyl
„Ha kicsit utána olvasnál, hogy mi az az EOTS, rájönnél, hogy gömbszerűen teljes körkörös a látószöge holttér nélkül.”
Elhiheted, hogy utánaolvastam. :)
„Annyiban tévedtem, hogy az EOTS csak része a DAS-nak (Distributed Aperture System) amelynek tényleg körkörös a látószöge.”
Attól, hogy van bizonyos átfedés a két rendszer képességei között, még tudomásom szerint nem része a DAS-nak az EOTS, hanem az EOSS (Electro-Optical Sensor System) része a DAS is és az EOTS is, ha már kukacoskodunk. :P