Mint ismeretes, 2011 október végén – november elején az Orosz Légierő átvehette első modernizált Berijev A-50U légtérellenőrzőjét. A 2008-ban elindított program szülötte 2009-ben készült el, a gyártó 2011-ig tesztelte, ezután került sor átadására. Sajnos konkrétumok azóta sem jelentek meg a modernizáció mértékéről, illetve az új rendszerekről, tehát most is pontosan annyit tudunk, mint amennyit legutóbb. A napokban viszont Vlagyimir Drik ezredes, a légierő szóvivője új információval örvendeztette meg a sajtót: a tavaly év végén átadott A-50U 2012. január 17-én, kedden szolgálatba állt.
A technológiai és kényelmi szempontból is megújult AWACS Drik szerint az elmúlt két és fél hónapot a légierő kísérleti telepén töltötte, ahol alaposan letesztelték a szakemberek, illetve megismerkedett vele a műszaki brigád és a hajózóállomány. Mostanra jutottak el odáig, hogy hivatalosan is szolgálatba állíthassák, és megkezdhesse működését régebbi típustársai mellett. Az Il-76 teherszállítón alapuló A-50U részt vesz majd minden nagyobb légierős és összhaderőnemi gyakorlaton, melyek során bizonyíthatja képességeit „élesben” is, együttműködve a többi új orosz típussal.

Az első A-50U felszállás közben |Fotó: Berjev ,
Szintén az Orosz Légierővel kapcsolatos hír, hogy elkezdődtek a harmadik, sorozatban gyártott Szu-35Sz vadászbombázó gyári tesztrepülései. A KnAAPO bejelentése szerint a repülőgép január 17-én, kedden szállt fel először a Komszomolszk-on-Amur repülőtérről. A kicsivel több, mint két órás repülés során semmilyen probléma nem lépett fel. Szokás szerint az alapvető fedélzeti rendszerek, ellenőrző berendezések és a Szaturn 117S hajtóművek ellenőrzését végezték. A harmadik Szu-35Sz a normál gyári berepülési program teljesítése után kerül majd át az Orosz Légierő kötelékébe.