|

60 MiG-31-es újulhat meg 2020-ig

Mint ismert, az elsősorban Adolf Tolkacsev tevékenysége végett megszülető MiG-31B utódjának szánt M variáns anyagi lehetőségek miatt még a prototípus szakaszban elhalt, helyette a B modelleket akarják modernizálni a 90-es évek legvégén bemutatott, majd először 2006 végén repült MiG-31BM (Bolshaya Modernizatsiya – nagy modernizálás) változatra. A dolog elég nyögvenyelősen haladt idáig, lévén 2010-ben elvileg kereken 2 BM változatú gép létezett.

A Kopók modernizálása kapcsán legutóbb 2010 augusztusában írtunk, melyben többek között idéztük az Orosz Légierő parancsnokát, Alexander Zelin vezérezredest, aki akkor úgy nyilatkozott, hogy a program remekül halad. Sőt, konkrétan azt mondta, hogy a gépek modernizálása már be is fejeződött. Az egy kézen megszámlálható BM gépek fényében nem volt igazán tiszta, mire is gondolhatott ez alatt, ám az tény, hogy nagy mennyiségű gép modernizálásáról történő szerződést csak mostanra sikerült összehozni: az Orosz Védelmi minisztérium friss nyilatkozata szerint ugyanis az elmúlt év decemberében a minisztérium és az orosz állami repülőgépgyártó konszern, az Egyesített Repülőgépgyártó Vállalat között megállapodás született arról, hogy az Orosz Légierő 2020-ig akár több mint 60, MiG-31BM változatra modernizált elfogóvadászt vehet majd át.

MiG-31 Foxhound

MiG-31 Foxhound | Fotó: RIA Novosztyi ,

A Kopók ezen ráncfelvarrás után elviekben részben glass-cockpittel, képességnövelésen átesett radarral (Zaszlon-M komponensek, új szoftver, régi antenna) és fedélzeti számítógéppel, avionikával rendelkeznek majd, egyben némiképp többfeladatú géppé avanzsálnak az eredeti nehézsúlyú elfogóvadász szerepkörből néminemű levegő-föld képesség megszerzése révén. Levegő-levegő vonalon az R-37 és R-77 integrálása említendő elsősorban.

MiG-31BM

A MiG-31BM megújult hátsó ülésében az alábbi kép fogadja a WSO-t | Forrás ,

103 hozzászólás “60 MiG-31-es újulhat meg 2020-ig”

  1. @dudi

    A cikk képén lévő cockpit-et én is inkább csak valami analóg-glass hibrid mutánsnak nevezném, de az általad linkelt képen full glass van.
    Jól látom egyébként, hogy az ott középen egy érintőképernyő (F18-ban)?

  2. egy korábbi (nyugati) elemzés szerint a MIG-31 a szu halálát megelőzően de kifejezetten a szu propaganda által diktált kritériumoknak megfelelően: messzebbre, gyorsabban, magasabbra elvek alapján született nem utolsó sorban a nagymagasságú jenki felderítők elfogására, na meg mindenféle világrekord beállítására.
    ha ezeket elfogadjuk, akkor mi szüksége az oroszoknak ma ezekre a gépekre, pláne ezek modernizációjára 2020-ig, ha
    – érkezik a PAK-FA
    – SR-71 már rég nyugdíjban
    érdemes erre költeni?
    mi a valós harcértéke ma a világban?

  3. @igla

    Az orosz pilóták vakon teljesítik a parancsokat és bíznak a hazában! (meg abban hogy a gravitáció csak egy buta mese) :)

    @GrGLy

    Itt egy jobb kép a cockpit-ről:
    http://data3.primeportal.net/hangar/michael_block/fa-18g_growler_cockpit_mockup/images/fa-18g_growler_cockpit_mockup_6_of_8.jpg
    Jól látható, hogy az bizony egy érintőképernyős Control Panel, jó hogy megkérdezted, nagyon büszke vagyok rád.

    Egyébként ez a megoldás mennyiben jobb, mint a hagyományos gombos/kijelzős? Gondolom több funkcióval bírhat, bővíthető, mert csak át kell programozni, illetve a mechanikus hibák is kiküszöbölhetők, de ha olyan szögben süt a nap, akkor nem sok mindent láthat az emberünk (mondjuk egy képzett pilótának tudnia kell a gombok elhelyezkedését)… Éééés azt hiszem meg is válaszoltam a kérdésemet.

  4. @banderas

    Szerintem csak az, hogy van, méghozzá üzemben tartva, képzett pilótákkal és kiépített infrastruktúrával, így gondolom egyszerűbb és olcsóbb modernizálni, mint valami újat venni helyette. Meg hát propagandának még ma sem utolsó.

  5. @banderas

    A MiG-31 is M+2.0-os gép, de nem ez a jellemző működési tartománya. A gépet a B-1B és az általa indított alancsonyan replő csúnyaságok ellen alkották meg.

    Azért hasonlít külsőre MiG-25-re, mert egy böhöm nagy palatfrom kellett a 4 x R-33 + Zaszlon kombinációhóz. Ezen felül olyan hatótávolságot és őrjáratozási időt vártak el tőle a semmi közepén, mindentől távol, hogy ehaj. A ’70-es évek elején/közepén nem volt más, ekkor a CAGI még csak reszelgette az alapformát, amiből lett a MiG-29/Szu-27. Légiutántöltés akkor még nem játoszott.

    Csak itt is az lett, hogy Carter lelőtte a B-1 programot, de a MiG-31 meg elkészült…

    Pusztán kinematikai szempontok alajén – én úgy tudom – hogy a MiG-25-nek nagyobb esélye lett volna elfogni az SR-71-et.

    Egyébként az SR-71 elfogása mit jelentett volna? Mert nemzetközi légtérben repülő SR-71-est nem lehetett volna ledurrantani. Az SR-71 ugyanis a SZU fölé soha nem repült be, ahogy tudommal más VSZ ország légterébe sem.

    A PAK-FA az egyszerre váltja a MiG-29 és Szu-27 flotta egy részét. Ezeknek meg semmi köze a MiG-31 feladatköréhez…

    Anno készült PVO számára Szu-27 platformon R-33-as kompatibilis, MiG-31-gyel azonos feladatkörű Szuhoj változat, de a PVO nem kért belőle. (És pénz sem lett volna rá már akkor.)

  6. banderas

    A MIG-31 azért lett,hogy a gyér radarhálózattal lefedett Szibéia légvédelme is megoldott legyen.A típus fő feladata a bombázók és az azokról indított cirkálórakéták megsemmisítése(ezek az akkori ami doktrína szerint alacsonyan közelítették volna meg célpontjaikat).

    Cockpit

    Én úgy tudtam,hogy attól lesz glas cockppit,hogy az elektromechanikus kijelződzsungelt eltüntetik és kijelzőkkel helyettesítik azt.Ez a BM-nél megtörtént mert a fő kijelzők már a TFT monitorok nem pedig az elektromechanikus órák amiket csak tartaléknak hagytak meg.Az,hogy tele van kapcsolóval nem kisebbítheti a glass cockpit mivoltát mert a gépek jó része tele van kapcsolókkal(az SH-ban is van egy pár).

    „Egyébként ez a megoldás mennyiben jobb, mint a hagyományos gombos/kijelzős?”

    Amikor a Raptort tervezték a pilóták külön kérésére maradtak a gomboknál az érintő képernyő helyett pedig már akkor is rendelkezésre állta technológia.Az nem olyan egyértelmű egy pár g-s manőver vagy turbulencia közben meg tudod nyomni az általad kiválasztott részért az érintő képernyőnek.Ez a probléma kevésbé jelentkezik a gombos megoldásnál mert ott meg tudod támasztani a kezed és az sokat segít.

    Az operátornak nem kell kilátni előre az ő feladata 90%-ban a rendszerek kezelése amikhez kijelző kell nem kék ég :)

  7. Allesmor Obranna

    banderas:

    „…ha ezeket elfogadjuk, akkor mi szüksége az oroszoknak ma ezekre a gépekre, pláne ezek modernizációjára 2020-ig…”

    Nem fogadjuk el. Ez a szimpla megalomániának titulált MiG-31 sztori egy téveszme volt a 90-es évek elején. Totál rosszul itélte meg a nyugati szaksajtó a típus feladatkörét, ami nem jelenti azt, hogy maga a NATO is.
    Azóta már ismertté vált a tény, hogy a B-1A majd a B-1B és különösen annak fegyverzete jelentette fenyegetésre lépnie kellett a PVO-nak.
    Az egyik opció a légvédelmi rakátások jelenlétének megsokszorozása a Szovjetúnió határai mentén, de ez iszonyatos költségeket jelentett volna. Igy döntöttek a MiG-31-s mellett, ami egyfajta mobil rakétahordozó platform.
    Nagy utazósebesség és harcászati repülési magasság mellett képes a földháttérben jelentkező célok leküzdésére is, azaz feladatáúl szabták a robotrepülőgépek elleni tevékenységet is. Mindehhez nagy hatótávi is párosul.

    További szempont volt az SR-71-es elleni elfogási feladatokra alkalmasság, így hamar nyilvánvaló lett, hogy egy mindenképpen komplex rendszert kell megalkotni. A korabeli szovjet technológiai színvonalon. Na ez a MiG-31-es.
    Hiába szűnt meg a Szovjetúnió, Oroszország légtere még mindig hatalmas. Hiába nyugdíjazták az SR-71-est, a nagy sebesség jelentette mozgékonyság (ez is egyfajta manőverezőképesség, csak nem úgy, mint pl. egy F-16-osnál) még mindig előny. A nagy repülési magasság is, hiszen így az indított rakétafegyverzet kinematikai hatótávja is magasabb lehet.
    Eza gép a nagy légterekben tud cak operálni. Nyilván nem a Jugoszlávia elleni NATO légicsapások légterére kell gondolni, hiszen hely és idő kell a megfelelő repülési paraméterek eléréséhez.

  8. @dudi

    Én úgy tudtam,hogy attól lesz glas cockppit,hogy az elektromechanikus kijelződzsungelt eltüntetik és kijelzőkkel helyettesítik azt.

    Én nem tudom, hogy mi a glass cockpit hivatalos definíciója, mindössze érzetre mondtam azt, hogy a BM-é csak félig-meddig az, mert nekem valahogy nem tűnik egységesnek. Kicsit olyan, mintha csak beerőszakolták volna oda a három kijelzőt, mert kell (felborítva így a feng shui érzékeny egyensúlyát). De a pilóta szempontjából mindenképpen jobb, hogy három helyen is mariózhat és nem kell mindenféle pörgő-forgó-mutatós műszerre figyelnie (gondolom nagyságrendekkel nem megerőltetőbb). A legfontosabb viszont az, hogy kívülről még mindig az az oroszosan brutális megjelenése van (figyelem, ez erősen szubjektív vélemény), szinte leszippantja az égről a felhőket azokkal a beömlőkkel. :)

    Off

    Nocsak, három azonos vélemény egymás után. Volt is itt valaha ekkora egyetértés, vagy ez még a karácsony szelleme? :)

    On

  9. Mindenki:
    köszi a válaszokat. vettem. Oroszország jelenlegi földrajzi adottságai mellett ma is szükségszerű a gép rendszerben tartása, így korszerűsítése is.
    Allesmor Obranna:
    érdekes a szaksajtó és a NATO szakértőinek eltérő véleménye. de ezek szerint a NATO mindig is komolyan vette a gép képességeit.

  10. @dudi

    Azt hiszem megtaláltam a Nirvánát:
    http://paranoid.dechengst.nl/mig31/Mig-31%20cockpit%20panorama.jpg
    Illetve két digitális változat a BM-ről, de szerintem hűen tükrözik a valóságot:
    http://th08.deviantart.net/fs71/PRE/f/2011/029/2/a/mig_31bm_cockpit__s_wip_by_abiator-d38bmvi.jpg
    http://fc02.deviantart.net/fs71/f/2011/196/f/a/mig_31bm_cockpit_by_abiator-d3rfzd0.jpg
    Egyébként a pilóta tényleg csak egy nagy kijelzőt kapott? Vagy nem is kell neki több (mondjuk ahogy nézem így is jóval egyszerűbb lett a helyzet elöl).

    @molnibalage

    Ja. És ennek ellenlére nézd meg a kommentek értékelését…

    Volt, hogy kérdést tettem fel és azt is lepontozták. Na, ezért vicc az egész rendszer. Semmi értelme. Semmiféle objektivitást nem tükröz egyes embereknél…

    Én szimplán facebook szinten kezelem a dolgot, vagyis csak a „lájk” létezik. Mínuszt csak akkor adok, ha az adott eget verő baromság már ki akar esni a képernyőmről, vagy szimplán személyeskedés a komment tárgya (függetlenül attól, hogy ez kire irányul).
    Ha meg engem mínuszolnak hát istenkém, 2-3 alatt immúnis vagyok rá, afölött meg már egyértelmű, hogy valami hülyeséget csináltam.

    Egyébként szerintem Te már annyit kommenteltél itt és annyi vitában részt vettél, hogy van aki már csak elvből, „csak azért is” lemínuszol :)

    Ebből a szempontból tényleg vannak hátrányai a rendszernek, de remélhetőleg lesz valami foganatja is (mint ahogy azt korábban már boncolgattuk) és tényleg a közösség érdekeit fogja szolgálni.

  11. Littlejohn:

    A szűk szegmens egy baromi nagy (egészen akkora mint Szibéria) tér :-D

    Más:
    Kérdés:
    – el tud e cipelni valamiféle (egyáltalán van-e az oroszoknak) ASAT rakétát? Van-e akkora teherbírású hordpontja?

    Egyébként van valami oldal, ahol összefoglalva megtalálhatóak a különféle gépek hordpontainak terhelhetősége? Egyszerű jóformán semmit nem találok erről a neten.

  12. Gacsat:
    Elméletileg igen. Gyakorlatilag az oroszokkal kapcsolatban a ’90-es évek technikai fejlesztései mennyire valósak és alkalmazhatóak.

    Értsd: valódi képesség, vagy csak egy-két gép alkalmas rá?

  13. Allesmor Obranna

    MiG-31D. Ez lett volna az orosz ASAT program gépe, a berepülésénél debütált Kvocsur is, mikor a MiG-nél elkezdte pályafutását. A gép (gépek?) megépült, repültek is vele pár nagy magasságú ugrási manővert, ami a leendő orosz ASAT rakéa indításához kellett.
    A rakéta azonban nem volt meg, így a program végül törlődött, főképp azért, mert az amerikaiak is törölték a sajátjukat, holott nekik legalább összejött egy sikeres indítás.
    A MiG-31D-t könnyen fel lehet ismerni a hatalmas ékforma függőleges stabilizáló felületeiről a szárnyai végén, ami nem azonos a MiG-31M ilyen felületeivel.

  14. A 25ös lett volna za SR 71es elfogására alkalmazva, de gyakorlatilag nem tudta volna elfogni. Ahoz jó 4M kellett volna, és vagy 500 repülő.
    Minthogy azonban, mire a 25ös, és a 71es elkészült, megszületett az USA-SzU 1ezmény, hogy nem repkednek 1más fölött. Az SR 71esek ezután menetrend szerint járőröztek a Balti – tenger felett, és az NDKból felszáló MiGek rendszeresen el is fogták őket. Néha végigrepülték a VSz határát Trieszttől Rigáig, de ezekkel a repülésekkel nem tudtak mit kezdeni, mert nem volt erre az útvonalra célzott repülőtér 25ösökkel.

  15. GrGLy

    „Egyébként a pilóta tényleg csak egy nagy kijelzőt kapott? Vagy nem is kell neki több (mondjuk ahogy nézem így is jóval egyszerűbb lett a helyzet elöl).”

    A pilótának szinte csak a gép vezetésével kell foglalkoznia(ahhoz elég egy nagy kijelző)minden mást a WSO csinál.

    Wolfrick

    Ilyet szerintem senki nem csinált.Ezeknek az adatoknak egy-egy nagyon részletes típusismertetőben tudsz utána nézni.
    SZU-27SMK:
    http://www.knaapo.ru/eng/popup.wbp?picpath=/media/rus/about/production/military/Su-27SKM_sheme_b_eng.gif
    SZU-30MK2:
    http://www.knaapo.ru/eng/popup.wbp?picpath=/media/rus/about/production/military/Su-30MK2_sheme_b_eng.gif
    SZU-35Sz(senkit ne tévesszen meg a forrás ezt grafikát nem a szerző csinálta szóval hiteles):
    http://www.ausairpower.net/Su-35-KNAAPO-Brochure-Loadouts-2008.png

  16. Off.

    Ritkán szoktam ilyet de most felforrt az agyvizem

    molnibalage, dudi, Allesmor Obranna ugyan azt írta le, kicsit máshova súlyozva az információtöbbletet.

    Értékelés:
    +5,-3; +8,0; +8,0

    Tudom, hogy van akinek nem tetszik molnibalage stílusa (én is letorkoltam már nem egyszer, ha úgy éreztem, nincs igaza) de most a kommentet vagy a kommentelőt értékeljük???

    Ez így szerintem rosszabb, mint a szimpla trollkodás, mert még a „virtuális arcot” sem adják hozzá!

    ON, és én kérek elnézést.

  17. A 25ös lett volna za SR 71es elfogására alkalmazva, de gyakorlatilag nem tudta volna elfogni. Ahoz jó 4M kellett volna,

    Ha egy cél közeledik feléd +3M-mal és 25-26 km magasn és te M1.5 táján hasítasz 17 km magasan vele szemben, akkor egy mezei 4. gen vadászgép is leszedi, ha a rakéta képes felmászni elég magasra és kinematikailag eléri a célt. Persze itt jön képbe az, hogy a cél alkalmaz -e elektronikai zavarást…

    Na mi volt a gond? Az, hogy az orosz addig lát, amíg a radarja. Hiába látja a gépet 500 km-ről, ha ezt a távot lerepüli ~ 10 perc alatt. Ennyi idő alatt kellene felmászni a felfegyverzett elfogó vadásznak 20 km magasra és elérni még fel is gyorsítani és a megfelelő helyen lenni. Na ez az, ami nem sikerült szinte sosem…

    Még, ha sikerült is volna, akkor is nemzetközi légtérben repülés miatt tűzmegnyitás nem lehetséges, ezen felül a MiG-25PDsz sem volt annyira kifinomult. Még tűzmegnyitás esetén sem lett volna garantált a találat R-40 radaros változatával. (Az IR változat légellenállása a topma orr miatt ráadásul elvben nagyobb…)

    A mennyiség növelése mit számít? Folyamatos CAP adással elfoghat lett volna, csak mi értelme lett volna SR-71 ellen 0/24 CAP-nak és mennyibe került volna…?

    Bizonyíték? M3.0 táján rohangáló MiG-25-öt szedett le F-15A, az IAF színeiben. Hogyan? Hát úgy, hogy tudták, hogy jön, mert a kis légtér miatt látták az emelt kísérő MiG-21 gépeket, amik gyorsítás előtt fedezték a gépet. Ekkor már helyezkedtek az F-15-ök és a közeledő MiG-25 így volt némi esélyük.

    (A gép tesztelése alatt 70 ezer lább felett repülő M2.7 sebességgel haladó Bomarcot is leszedett az F-15.

  18. Nem nagyon értem minek többfeladatúsítani a típus. Valszeg ugyanazt a feladatot fogja ellátni, minat amire létrehozták. Védi majd az orosz légteret északi irányból az ami bombázók ellen.

  19. dudi:

    A BM-el kapcsolatban minden tisztelettel:

    Sajna eddig mindenhol olyan szavakkal találkozom hogy „elméletileg”, meg „integrációját tervezik”. Tudom, hogy a BM valódi(?) többfeladatú gép (lesz?), de itt a jelenlegi állapot érdekelne.

    Ezért megkíséreltem „visszafejteni” az anti-radar rakétákat, de nem írják platformnak a 31-est.

    Pedig nagyon illene hozzá, mint ahogy lehetne „orosz growler” is, energiát azt tudnának adni a hajtóművek.

    Az a baj, hogy friss linket nem találtam, ami meg van, az ellentmondó.

    A segítséget azért mindenkinek köszönöm!

  20. Molni, Dudi és Allesmor!

    Először is Boldog Új Esztendőt Nektek és Mindenkinek!

    Molni, tőlem Mindhárman kaptatok egy pipát, így erősítem a hozzászólásaitok pozícióját. Oszt karácsonyig egy szót se! ;)

    Banderas:

    Távolról sem tudok annyit a harci gépekről, mint Allesmor vagy Molni, de – ha jól tudom – a nem korszerűsített MIG-31 is elég durva képességű gép még ma is – pláne a specializált területét tekintve. Szerintem a maga kategóriájában a legerősebb orosz vadászgép, leszámítva a legújabb Szuhoj fejlesztéseket.

    Üdv: M

  21. M
    Az általad leírt módszerrel próbálkoztak a zsidók, és F4esről, pont szemből indítottak rakétát MiG25Rre, de hiába volt a terv tökéletes, a rakéta gyújtója nem volt 6M relatív sebességre felkészítva, ezért a gép mögött robbant. Az oroszok viszont nem próbálkoztak többször.
    Az SR71es elfogása máshogy ment. Mögé álltak be 19000 méteren (3 kmel alatta), 2 R40Tvel (infrás), és jelentették az elfogást. A dolog szépséghibája csak az volt, hogy az SR mindig ugyanott ment, mintha sinen húzták volna. Ugyanezt random helyen aligha tudták volna megtenni. 1x 4 Mig31es nagyon megkergetett 1 SR71est valahol Kamcstkánál, de nem lőttek, csak próbálkoztak.

  22. Allesmor Obranna

    Ez az „El tudta-e fogni, elfogta-e az SR-71-est a MiG-25/MiG-31?” vita a világ összes repülős fórumában legalább egyszer jelentkezik.
    Amit tudunk, az az, hogy megpróbálták, de hol a képesség hiányzott, hol pedig a lehetőség a valós elfogásra. Nemzetközi légtérben, az oroszokat bosszantó módon egész egyszerűen nem lehetett tenni semmi érdemlegeset.
    Tisztán elméleti síkon a MiG-31-esnek sikerülhetett volna, de szerencsére ilyen háborús szituáció nem adódott.
    Hanem érdekességképp, a svédek Viggen-je is ért el „sikert” a Blackbird ellen:

    http://www.militaryphotos.net/forums/archive/index.php/t-65940.html

  23. @gacsat

    Az egész sztori ott bukik el, hogy az SR-71 szolgálati csúcsmagassága minmum 25 km és a gép sebessége korlátozva volt M2.83-ra. Tehát beállni nemigen tud az SR-71 mögé, mert az még a legoptimálisabb esetben is 700-800 m/h sebességgel távolodik…

  24. Akkor is igaz, így, ahogy leírtam. Videót is találtam róla, de azóta soha többé nem találtam meg. Az SR71es mindig 22500 méteren repült 2,8Mmel. A könyvet is többször belinkeltem, de a guglibúxon azóta csak sokkal kevesebb olvasható belőle. Vagy 80x fogták el. A könyv amerikai.

  25. dudi:

    Nem kötözködésképpen, de egy nem rendszeresített katonai eszköz/fejlesztés nem használható.

    gacsat:
    Itt sem kötözködnék, de sajnos láttunk már olyat, hogy odatették/ráakasztották (Allesmor Obrana írta egyszer: „kamu potenciál is potenciál”).

    Értelmetlennek tartom, hogy ne lenne rajta, csak nem találtam olyat:
    xy alakulat gépei megkapták a szükséges módosításokat és az eszközöket.
    Ilyen infót keresek.

  26. Wolfrick

    „Értelmetlennek tartom, hogy ne lenne rajta, csak nem találtam olyat:
    xy alakulat gépei megkapták a szükséges módosításokat és az eszközöket.
    Ilyen infót keresek.”

    Ilyet nem is fogsz mert még csak 1-2 BM van az orosz légierőnek.

    „Nem kötözködésképpen, de egy nem rendszeresített katonai eszköz/fejlesztés nem használható.”

    Nem használható mert nincs materializálódva de ettől még létezik.

  27. A Viggenes esetet már említettem itt, de senki sem reagált rá.
    Szóval: Szokásos heti Balti – tengeri körútján a Blackbird 1ik hajtóműve megállt. Minthogy a pilóták fostak (mint mindig) azonnal a legrövidebb úton az NSzK felé fordultak. Persze azonnal süllyedni kezdtek, és megsértették Gotland (svéd sziget) légterét. A svégek 1ébként mindig rájuk emelték a Viggeneket, de persze hiába. Most az 1x végre sikerült elfogni az SRt, aminek a pilótái örültek a legjobban. Bekisérték német légtérbe, ahol átadták a németeknek őket.

  28. ” Minthogy a pilóták fostak (mint mindig)..” Cseppet sem elfogult, korrekt, és szakszerű vélemény. A pilóták (cak a jenkik, az oroszok nem!!! ) mind olyan otsoba és fosós emberek.

  29. „A BM modernizációs csomag egy már létező 100%-ban megvalósult dolog csak az oroszok még nem rendeltek belőle.”

    Ez tipikusan annyira Oroszos. Egy pár nappal ezelötti hszem jut eszembe ahol már nem is tudom kinek a hudessokfajta Su27van hszére írtam, hogy az hagyjám de hírek szerint még sorozaton belül is (SM2ről olvastam) komoly diferenciák vannak.

    Szóval, a Mig31BM mint csomag 1999óta létezik. De a 99es BM és a hozzá csapott 290dbos megrendelés(amiből összejött 2-3db, na ennyi sikerült.) baromira más lehet és 12év nagy idő: ~100% más is mint amit 99ben BMnek hívtak. Oroszoknál ez a megvalósult dolog sokszor érdekes… :)

  30. Valaki árulja már el,hogy 3 azonos tartalmú komment miért kap eltérő számú lájkot és diszlájkot?Azt ne mondjátok,hogy pofára megy mert szerintem Allesmor Obrannaval senkinek nem lehet semmi baja és még csak hülyeséget sem írt+sokkal több az információ a hesszében mint az enyémben.Az,hogy molnit van aki nem szereti a szíve joga de ő sem írt semmi hülyeséget és még csak bunkó sem volt!!!

  31. @varga dima

    Jó kis videó. Amúgy szerintem csak portalanítják a betont :)

    @dudi

    Lehet valakinek/valakiknek rossz napja van, vagy csak ide tévedt pár troll, akik a kis piros gombocskát meglátva azt hitték, hogy isteni hatalommal lettek felruházva :) Egyébként három, azonos mondanivalójú komment ilyen szintű félrepontozása szerintem nélkülöz mindenféle szakmaiságot, itt csak a személyes érzelmek dolgozhattak.

  32. Dudi,hiszed vagy nem, most pont azon faradoztam, hogy ezt a Tu22m3-os videot kipakoljom ide…:)
    Még találtam Anettka repülését Mig 31essel, de szerintem, sok embernek hányingere van tőle….

  33. Allesmor Obranna

    Érdekes, hogy a Tu-22M3-asnak és a MiG-31-esnek is hasonló a beömlője és a szívócsatorna is, kis magasságon, relative nagy sebességnél pedig még a hangjuk is.
    Ez a sivító hang szinte megegyezik.
    De ne feledjük, a 31-es felszálláskor búg (kicsit hasonló mint az F-35-ös vagy a Vulcan) és az F-15-ös is szeret „huhogni” mikor földközelben befűtik.
    Ez utóbbiakból csak a 15-ös beömlője emlékeztet a két orosz vaséra.

    Más.
    MiG-31-es felszállások jó minőségben:

    http://www.youtube.com/watch?v=3AvfccmYoUg

    http://www.youtube.com/watch?v=ththkfVSzPY&feature=related

    ezen hallani az F-35-ösére vagy a Vulcan-éra emlékeztető hangot is.

  34. rp
    Ők írták. Máshol ugyanez a könyv azt írja, sohasem forogtak igazi veszélyben. Különben a hidegháborúban megtörténtek érdekes esetek. 1x 1 egész repülő mindenestül eltünt a Szovjetunióban. Törökországból szállt föl, hogy a SzU határai mentén kémkedjen, de hamis irányjeladóval a SzUba csalták, azt el is tünt, a néhány fős legénységgel 1ütt.

  35. Wolfrick

    Semmi hihetetlen nincs benne.Alaszka ott van egy köpésre Floridába pedig Kubából.Florida tele van mocsárral el lehet ott császkálni észrevétlenül főleg ha előtte „megmutatják”az embernek hogy kell csinálni.

  36. Wolfrick

    „Ez lenne az elmúlt évszázad egyik legnagyobb botránya. Arról nem is beszélve, hogy némi nemzetközi egyezménybe ütközik”

    Évszázad botránya???Rosszul emlékszem,hogy az amik egy időben úgy tekintettek a Szovjetunió légterére mint a sajátjukra?Hidegháború volt kutyát nem érdekelt a Genfi egyezmény,vagy a nemzetközi jog(ebben nem változott a világ).

  37. Szárazföldi csapatok és egy „légtérés” azért más kategória.

    Az első esetben egy idegen állam engedély nélkül katonai erőt alkalmaz a másik állam területén.

    A második esetben egy fegyvertelen gép sértette meg a légteret.

    Nem védeni akarom az USA-t de másképp szoktak reagálni egy „invázióra”, mint egy berepülésre.

    Ugyanakkor ebből biztos hogy (pláne a hidegháborúban) óriási hírverés lett volna, mint kommunista agresszió.

    Lásd a sárkányhölgy lelövését.

  38. Wolfrick

    Csak ha elkapják őket akkor van baj.Az amik is csak akkor hagyták abba egy szuverén állam határainak megsértését amikor lelőtték a gépüket.A gép fegyvertelen volt de attól még katonai gép volt(a CIA üzemeltette őket de katonai lajstromuk volt.

  39. dudi
    „Semmi hihetetlen nincs benne.Alaszka ott van egy köpésre Floridába pedig Kubából.Florida tele van mocsárral el lehet ott császkálni észrevétlenül főleg ha előtte “megmutatják”az embernek hogy kell csinálni.”
    nem kötekedés de mit kerestek a mocsárban?
    mi hasznot vártak ekkora kockázat mellett?

  40. brahiból (gondolom) nem ért meg ekkora kockázatot, pusztán hogy elmondhassák: „meg tudjuk csinálni”.
    vagy kipuhatolni a gyenge pontokat. kockáztatva egy komolyabb konfliktust. a legkisebb nézetkülönbségeket is hónapokig tartó diplomáciai kötélhúzás követte. ez túl magas labda az ellenfélnek várható eredmények nélkül?

  41. Nem viccből jártak át.Alaszka és Florida az USA két legfontosabb katonai területe van ott minden mi szem szájnak ingere.Pl Alaszkába és Floridába kerülnek a legújabb vadászgépek Floridában még ott van Cape Canaveral.

  42. dudi:

    Banderas nagyon jól összefoglalta.
    Túl magas a kockázata egy ilyen akciónak.
    Ha megvalósult, biztos hogy van infód róla, nem úgy ismerlek, mint aki konteózik.

    Kérlek, oszd meg velünk, ne ex catedra szórd az igét.

  43. Wolfrick

    Ne várj konkrét dolgokat!Ezek annyira nyilvánosak minta Szovjet búvárok Vietnami akciói azaz csak pár visszaemlékezésből kerülnek ki félig-meddig vagy egyáltalán nem hivatalos dolgok.Vietnam pont jó példa mindenki tudja,hogy a vietnami búvárok nem tök önállóan alázták le a SEAL-t Danang kikötőjében és süllyesztették el a Virginiát de az oroszok soha nem erősítették meg a jelenlétüket.

  44. Az oroszok számos felderítő repülést végeztek az USA és Nyugat-Európa felett. Az Aeroflot gépek egy része ebből a szempontból kapóra jött a navigátor kupolával. Néhány konkrétum. A perui földrengés után An-22-esek vittek segélyszállítmányt, amihez átrepülési engedélyt kértek az USA-tól. Meg is kapták, aztán a kijelölt útvonaltól eltérve többek között pl. elrepültek a virginiai Langley légi bázis felett. A franciák is nem egyszer tiltakoztak, amikor a Tu-134-es a touloni hadikikötő felett kolbászolt. Rengeteg egyéb eset olvasható egy holland író Aerial espionage című könyvében.

  45. Az oroszoknak van U2 szerű repülője, de azt hiszem, soha sem használták kémkedésre. Most bérmunkában vannak Ausztráliában M55 a nevük.

    Naná, mert a ’80-as évek gyermeke. Ha 1960-ban sem védte meg a magasság az U-2-őt, akkor ezt miér védte volna meg?

    A gép magassági rekordja elvileg 70 ezer láb. Csak nem vágom, hogy ez mitől rekord.

    http://www.youtube.com/watch?v=x6cZLfK4Zjk
    (5:23)

    Itt is átlépik ezt. Az együléses U-2 nyilván efölé mászik be. Mai napig nincs megbízható adat a gép csúcsmagasságáról.

  46. Anno előfordult, hogy lelécelt szovjetek, pl. hírszerzők tengették életüket az USA-ban az amiktól kapott pénzből, amit az otthon maradtak nem különösebben értékeltek nekik. A – részben vagy teljesen alaptalan :) – legendák szerint megesett, hogy ezek némelyike mondjuk vacsora közben félrenyelt: lenyelte a kését és a villáját, majd a merőkanalat is, ezért aztán megfulladt. Esetleg elgázolta egy teherautó. (A hálószobájában. :D)
    Ezek a „szerencsétlen véletlenek” valahogy bejutottak az USA területére, majd feltűnés nélkül távoztak is onnan (természetszerűleg mindezt nem igazán legális úton), így én nem merném kijelenteni, hogy dudi olyan nagy baromságot hordott össze. Mondjuk azt természetesen kizártnak tartom, hogy Alaszkában vagy a floridai mocsarakban komplett szovjet hadosztályok parádéztak volna egyenruhában, fegyverrel. :D
    A lényeg az, hogy mindkét csapat meg tudta oldani a másik területére való be- és kijutást, ha úgy hozta a szükség, márpedig a szükség gyakran jelentkezik… :D

  47. Az USA-ban sem él örökké senki: az a túlvilág, állítólag. :D
    Azt kellene tudni, hogy hányan léceltek le, majd haltak meg úgy, hogy ahhoz a szovjeteknek semmi köze nem volt. Mert Belenkó és n+1 ember még semmit nem bizonyít azon kívül, hogy ŐKET nem nyírták ki.