Teherszállító repülőgépből komoly fegyverzettel felszerelt támogató csatarepülőt faragni nem újdonság, eme műveletnek leghíresebb példája a Lockheed C-130 ‘Hercules’-ből kialakított AC-130 Spectre. Nos, úgy tűnik újabb típussal bővül a piac.
Az Alenia Aeronautica háza táján régóta rágódnak azon, hogy nekilássanak-e az egyre népszerűbb szállítógépük, a C-27J Spartan felfegyverezéséhez. A ‘Praetorian’ és ‘Stinger II’ néven is emlegetett AC-27J kifejlesztését nagyban támogatja az olasz védelmi minisztérium, ám a gyártó továbbra is hezitál, bár a hírek szerint már közel vannak a döntéshez. A júliusban megrendezett Paris Air Show alkalmával be is mutatták a kéthajtóműves masina tervezetét.

Fotó: Alenia Aeronautica ,
Annyi már biztos, hogy ha megvalósul, akkor az Elettronica vállalat szállítja majd a típus önvédelmi rendszereit, a Selex Sistemi Integrati a FlexMis elnevezésű, irányító, megfigyelő, kommunikációs és hírszerző rendszert (lehetőséget teremt arra is, hogy a gép repülő parancsnoki központként funkcionáljon), a titkosított rádiókat, a többcsatornás adatátviteli rendszert és a műholdas kommunikációs berendezést. A géptörzs alsó részére elektro-optikai/infravörös érzékelőkkel zsúfolt, forgatható torony kerül beépítésre. A vállalat egy fontos részletről még mindig nem döntött, mégpedig arról, hogy 20 vagy 30 milliméteres gépágyúkkal szereljék fel a „harcias” Spartant.
A típus fejlesztése az olasz védelmi minisztérium hathatós befolyásával és segítségével történik, egy szakértői csoport segíti az Alenia Aeronautica mérnökeinek munkáját, mindent úgy igazítva, hogy ne csak az Olasz Légierőnek, hanem a potenciális külföldi megrendelőknek is megfeleljen.