Mind a kínai állami média, mind pedig a szemfüles civil hírforrások bejelentették, hogy a Kínai Népköztársaság első repülőgép-hordozója, a Shi Lang megkezdte második tengeri útját. Az ex-Varjag november 29-én, kedden, helyi idő szerint 11:30-kor hagyta el Daliant. Ezúttal azonban már nem csak magát a hajót tesztelik, hanem a fedélzetére települt repülőeszközök is végrehajtanak majd pár fel- és leszállást. Az állami televízió szerint J-15 vadászbombázók és helikopterek végezhetnek gyakorló repüléseket a hordozó fedélzetére, ám ezt egyelőre a hadsereg nem erősítette meg.
Yin Zhuo, nyugalmazott ellentengernagy, jelenleg katonai szakértő szerint ez lesz az első eset, hogy repülőgépek szállnak fel a Shi Lang-ról, erre ugyanis a dokkban nem volt lehetőség, az első útja során pedig nem került sor rá. Felhívta rá a figyelmet, hogy kritikus jelentőségű tesztek következnek, ugyanis most először próbálják ki élesben a hajó fékező drótköteleit, amik a repülőgépek lassításáért és megállításáért felelősek. Ugyanez vonatkozik a katapultrendszerre is, ami ugyanezen repülőgépek indításáról gondoskodik, és adott esetben fegyverzettel megrakodva is fel kell tudnia gyorsítani a vadászbombázókat a megfelelő sebességre.
Emellett természetesen számos egyéb teszt is sorra kerül majd, például a repülőgépekkel való kommunikációt, a folyamatos követésüket és irányításukat is ki kell próbálni. Mivel a Kínai Népköztársaság eddig nem rendelkezett repülőgép-hordozóval, ezért valós gyakorlati tapasztalatuk gyakorlatilag nincs. Természetesen szárazföldi körülmények között, illetve „gyakorló” hajókon már megismerkedhettek a technológiával, ám a jelenlegi helyzet mégis egészen más. Ebből fakadóan bizonyos, hogy nem fogják elkapkodni a dolgot, hiszen nem jönne jól egy baleset, ami esetleg emberéletekbe is kerülhet.
Érdekesség, hogy a múlt hét során nyilvánosságra kerültek olyan fotók, melyek tanúsága szerint a Shi Lang fedélzetén egy Z-8 (a francia Super Frelon helyi másolata) helikopter tartózkodott.
Hogy mi gondoskodik a repülőgépek indításáról?
blogen:
A ferde fedélzet kapcsán már korábban is felmerült a katapult gyanúja, ez most megerősödni látszik.
Itt a kifutó hajó és nincs rajta semmilyen katapult:
http://i.imgur.com/RUNgr.jpg
És múlt héten se volt:
http://www.jeffhead.com/worldwideaircraftcarriers/varyag13a.jpg
Nem mondtam, hogy van, de Yin Zhuo, nyugalmazott ellentengernagy valószínűleg tudja miről beszél.
Nekem is gyanús, mert a katapult kifutó része nem látszik, de lehet, hogy a fedélzet alá fut le. Akár kikötői takarólemezt is el tudok képzeli a kínaiaktól.
Majd kiderül, amikor a repülőgép-indítás képei is kikerülnek a netre.
Az ugrósánc gondoskodik.
A ferde fedélzet ugyanolyan, mint a Kuznyecov esetében és a leszállás szolgálja.
Sehol semmi jele, hogy máshogy lenne.
sztem nincs olyan hajó, amin sánc és katapult is van.
El vagytok tévedve. Van katapult…gondolat. Ha Titeket megfenyegetne az admirális, hogy 40 évig malacot fogtok tenyészteni Belső-Mongóliában, vajon katapultálnátok-e a hajóról? Akár gőz-katapult hiányában is… :) :)
Katapult van ! 260 tengerész húzza gumikötelet !
Nincs itt semmiféle katapult… A „blogen” topictárs által belinkelt felülnézeti fotón látszik a lényeg.
A fedélzeten sárga csíkozással jelzik a két felszállási irányt, amik ráfutnak a „síugrósáncra”. A sárga csíkokon van három helyen lapos téglalap alakú folt, onnan indulnak a gépek. A két első helyről a könnyebbek, hátulról a hosszabb harmadikról anno az oroszok a Jak-44 indítását tervezték. Ezek az indítópontok úgy néznek ki, hogy amit látunk, az egy kiemelkedő fémlap, ez elé áll be a gép lefékezve, utánégetőt nyom, majd amikor a hajtómű kellően felpörgött, akkor indul. A nagy fémlapnak kettős a célja, egyrészt védi a forró gázsugártól a hajó többi részét (emiatt az oroszban vízhűtés is van), részben segít a gépnek elgyorsulni azzal, hogy a gázsugár „nekitámaszkodhat”.
Miután a kínaiak nem tudnak semmi önállót alkotni, nem is feltételeztem, hogy másoláson kívül valami újat is lenne benne. Ez tökugyanaz, mint a Kuznyecov, még a sárga csíkozás is szolgai másolat. :)
Amúgy hülye kínaiak le vannak maradva vagy 20 évvel, az oroszok épp most akarják levenni a Su-33-át a hajójukról a kisebb Mig-29K-ra cserélve, miután a Su gép nem tudta kihasználni a terhelhetőségét a síugrósáncos felszállással. A kínaiak meg épp most készülnek nekifutni ugyanennek a hibának… :)
Már várom az első hajófedélzeti leszállásról és felszállásról a képeket és videókat :)
„…Amúgy hülye kínaiak le vannak maradva vagy 20 évvel, az oroszok épp most akarják levenni a Su-33-át a hajójukról a kisebb Mig-29K-ra cserélve, miután a Su gép nem tudta kihasználni a terhelhetőségét a síugrósáncos felszállással…”
Minden relatív. Az oroszok a Szu-33-as esetében azt a bizonyos teljes terhelést utólag igazították a hajón elérhető maximumra, ami 31 tonnában lett maximalizálva. Igy a gépek képesek a 3. (kb 150 méteres) pozícióból felszállni.
De ezt ha jól tudom, még nem tesztelték élesben.
Amit igen, a a típus minimális sáncelhagyási sebessége, Pugacsov egyszer 185km/h műszer szerinti sebességgel hagyta el a sáncot.
Azért az elgondolkodtató, hogy az Uss Enterprise most ünnepli az 50 évfordulóját, a kínai barátaink meg itt gebegnek ezzel, a szerintem igen csak elavult fostalicskával! Bocsánat, ha megbántok valakit, de ez ma már nem eredmény, szvsz!
http://www.enterprise.navy.mil/
„részben segít a gépnek elgyorsulni azzal, hogy a gázsugár “nekitámaszkodhat”.”
Nekitamaszkodhat… A gazsugar addig hajtja a gepet, amig elhagyja a hajtomuvet. Utana hogyan hatna ra?
@Pocok75
Először mindenki járni tanul meg. Aztán futni és végül sprintelni.
részben segít a gépnek elgyorsulni azzal, hogy a gázsugár “nekitámaszkodhat”.
Ezen a részen felszisszentem. Javaslok némi középiskolás fizikát. Newton törvényeit ajáblanám figyelmedbe.
Azért az USA és Nagy-Britannia anno kicsit korábban kezdték ezt a szakmát. Amikor ők már „tömeggyártották” a hordozókat(2.vh.), akkor a kínaiaknak nagyon önálló modern iparuk még nem is létezett, ezért van a lemaradás.
Azért a kínaiakon kívül nem nagyon van a térségben másik államnak hordozója, Thaiföldet és Indiát leszámítva, tehát ez igenis nagy dolog.
Elméletileg egyszerű feladat, aztán gyakorlatilag 1000 komplex önállóan gyártott cucc kell egy ilyen hajóba.
Elvileg a Lavi klónnak készül egy hajófedélzeti változata, az lesz a Mig-29K vagy F-18 vetélytársa, ja és már tervezik az F-35B versenytársát is, a J-20 tengerészeti változatát.
A J-20 nak nem lesz tengerészeti változata. J-80 as egyhajtóműves gépről hallani, de még semmi fotó vagy fantáziarajz nem került róla ki. Még az is lehet, hogy csak egy blöff az egész. :)
*** elírtam J-18!!!
Molni, azért kezdhették volna mindjárt egy laposhátúval, nem??
Mennyivel lenne bonyolúltabb hozzá eszkábálni egy katapultot? Szerintem azt is tudtak volna venni valahonnan, azzal a dumával, hogy az pörgetné a rulettet a kaszinóhajón! :)
snake:
Szerintem nem blöff.
Nem értem a fikázás okát. Nagy valószínűséggel, ha pl a németek kitalálnák, hogy hordozót építenek, akkor ők is megnéznék az eddigi munkákat és abból indulnának ki. Kínának nem sok néznivalója volt. CSak a brazil exangol ladik, a darabolásra szánt angol teknő, meg ez az ukrán.
Eleddig nem akartak külpolitizálni, most akarnak.
Kína roham léptekbe fejlődik! Nézzük csak meg Japánt anno 50 60 években ugyan azt csinálta mint Kína ma. Technikát lopott és fejlesztett tovább.És mi lett belőle.
ÉS ez a hajó kezdésnek nagyon jó.Nem lenék meglepődve ha már terveket ill. valahol már a következő Anyahajókat készítené Kína.
Japánt felhúzták, Kína meg lop. :-)
Olvastam egy érdekest hírt hogy a Szuxx összehajtogatva kisebb mint az F18
Íme: http://i34.tinypic.com/2m5axwx.jpg
„Azért az elgondolkodtató, hogy az Uss Enterprise most ünnepli az 50 évfordulóját, a kínai barátaink meg itt gebegnek ezzel, a szerintem igen csak elavult fostalicskával! Bocsánat, ha megbántok valakit, de ez ma már nem eredmény, szvsz!”
1992-ben jelent meg a Világ Harci Repülőgépei kiadvány.
Anno egy vagyont fizettem érte 800-1000Ft.
Nem is ez a lényeg.
Benne található repülőgép típusok:
Usa: F117
F15
F16
A10
akkor már folytak a YF-22 és YF23 tesztek.
Kína akkoriban:
F-6
Q-5 Mig 19 klón.
Azért 20 év alatt nagyot léptek előre,most 5 gen repcsiket,meg rep hordozót szegelnek.Ja és az űrben is kinn vannak.Tök mindegy mit honnan lopnak, Amerikában is egy csomó
külföldi dolgozik,mivel elszívják a szürke állományt.Kezdték
Németországban,anno.
Ez nem baj,akkor ha az emberiség ettől előre lép,és mindenki
hasznára válik.
Én is, ha valami új terméket akarok készíteni,az első
dolgom ,hogy elmegyek a boltba,és megnézem mit csinál a konkurencia.
Egy az egyben nem másolom le,de ha még hozzárakok egy pár
saját dolgot lehet, hogy jobb lesz mint az eredeti.
Habár az is igaz,ha az USA nem fektet be kínában,akkor nincs
ez az egész gazdasági fellendülés.
Ez valami tudatos előremenekülés a részükről.Mivel jobb egy
fejlett,gazdag 1,5 milliárdos ország,mint egy csóró.
Ahol jólét van, ott az emberek nemigen akarnak háborúzni.
Szerintem Kína senkit nem akar megtámadni.
Inkább vegyenek Magyar kötvényt,de sokat.
Ezt sem gondoltam volna 92ben a józsefvárosin,amikor suhogóst
vettem tőlük…..
Emals-os videót az F-35-el még nem találtatok? Nekem csak képet sikerült.
http://www.jsf.mil/images/gallery/sdd/f35_test/c/sdd_f35testc_041.jpg
Na, közben meg is találtam! :)
http://www.youtube.com/watch?v=CSZr58hH_cI
Nem Japán kémkedett ugyan úgy mint Kína csak Kína pofátlanabb:)
Na, közben meg is találtam! :)
http://www.youtube.com/watch?v=CSZr58hH_cI
nagyon király
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=hu&langpair=en|hu&rurl=translate.google.hu&u=http://www.9abc.net/index.php/archives/4564&usg=ALkJrhjiYNqM66j9iiOUbdG5CvxK2pOe0Q
OFF
A j-16 pont a szu-30 leváltására tervezik.
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=hu&langpair=en|hu&rurl=translate.google.hu&u=http://www.9abc.net/index.php/archives/4564&usg=ALkJrhjiYNqM66j9iiOUbdG5CvxK2pOe0Q
Bocs az előző miatt
Nemrég jelentek meg azek a képek.
http://3.bp.blogspot.com/-kwSFo8iqwlU/TtiBgCk0erI/AAAAAAAANRE/x_oLdZm5f6A/s1600/1322728059_22572.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-abFWEZABjy4/TtiBgZdyroI/AAAAAAAANRQ/UkRucs7SlCs/s1600/1322728059_93409.jpg
Ha katapultot építettek volna a szögfedélzetbe, akkor az, kb az elölről számított harmadik helikopterleszállóhely pontjánál kéne kezdődjön. Ott meg nincs lángterelő lap.
Nem lehet fordítási hiba?
Furcsa, hogy katapultról nyilatkoznak, és nyoma sincs…
Most a szemednek hiszel, vagy az újságíróknak?
Nem lehet, hogy e leszállórendszert/fékezőkábeleket fordították félre? Asszem azzal volt valami vita za oroszokkal, hogy nem akarták eladni Kínának.
Sziasztok!
Már megint a hozzászólások fele legalább marhaság, már elnézést.
Katapult nincs mert:
gőzkatapultot csak az USA készít egyedül a világon
elektro-magnetikus katapultot is csak Ők. (ez váltja fel az előbbit).
A franciák vásároltak legutóbb a de.gaulle hordozójukra.
Valószínűleg elektro-magnetikus lesz a francia-brit hordozón.
Máshova nem adnak el.. (nagy stratégiai előny a katapult birtoklása).
Persze ki lehetne ás országnak is fejleszeni. (k.sok pénz,idő, és talán még emberélet is.)
Egybként meg látható lenne a képen.
A Szu-33 volt a járható út. A többi gép a „talán lehetséges” kategória. Ha tudna akkor Kína venne szerintem 29K-t, Rafale-t, amerikai típusról nem is beszélve.
De a 29K lenne az amire fáj a foguk, mert a többihez katapult kell.
Szerintem az oroszok nem adják el, (mert Indiával is stratégiai partnerek és talán a PAK-FA közös együttműködés titkos melléklete )..
A MiG gondolom eladná..
A Tejas-ról majd kiderül, hogy lesz-tengerészeti változat ténylegesen (mármint ha majd az ex. orosz hordozójukon vagy az utána építendőn nem kísérleti jelleggel tényleges szolgálatot lát el, addig csak duma.)
India sem adna el potenciális ellenségének miG-29K, tejas-t.
Kele
Aim mentségére legyen mondva, a China Daily híre szerint is van a fedélzeten katapult.
http://europe.chinadaily.com.cn/china/2011-11/30/content_14185245.htm
A katapulttal kapcsolatos információt a China Daily Online hozta le (angolul) először. Ezt átvette több vezető e-magazin is. (Tehát nem fordítási hiba, maximum a kínai-angol transzláció során lehetett valami baki.)
Ezúton szeretnénk bocsánatot kérni, amiért – ezek szerint – fals dolgot is beleírtunk a hírbe!
A HTKA hazánk legjobb katonai hírmagazinja. Az, hogy van fordítási hiba, belefér szerintem 80/20-as arány még mindig jobb mint a bulvármédia a tv-kkel együtt.
A kommentelő társak közül viszont többen a „nem látható katapultot” is látták, meg filozófálgattak olyanon ami gyakorlatilag lehetetlen :)
A gyakorlatban lehetséges, de ez most nem áll fenn. Talán így helyesebb. Ausztráliának hála, Kína hozzájutott működőképes gőzkatapulthoz. Szerintem képes lemásolni és beépíteni akár a Varyagba, de ha ez egy iskolahajó, nem bizti, hogy olyan nagy szüksége van rá.
Szerintetek a Kinaiaknak meddig tartana egy ilyet
http://www.youtube.com/watch?v=aqAJemM6xYs&feature=related
hajó fedélzetére kalapálni, szerintem még az amcsiknak sincs ilyen.
Most komolyan beveszi ezt valaki?
Ha meg akarná védeni akkor már rég j-10 jf-17 és egyéb légvédelmi eszközök lennének Iránnak .
http://szentkoronaradio.com/kulfold/2011_12_02_kina-meg-egy-harmadik-vilaghaboru-aran-is-megvedi-irant
Ezen éd hasonló portálok balfasz cikkeit nem kell komolyan venni.
Molni
A hír angol oldalon is megjelent .
Attól hogy ez túrbómagyar oldalon van nem azt jelenti hogy a cikk író találták ki az egészet .