„Az üzemeltető haderőnemek veszélyeztetnék a pilóták életét, ha idő előtt elkezdenék az újoncok kiképzését az ötödik generációs F-35 Lightning II típusra.” – áll a Pentagon új fegyverrendszerek operatív teszteléséért felelős bizottságának igazgatója, Dr. Michael Gilmore által kiadott hivatalos dokumentumban. Az október 21-én kelt jegyzettel, melynek elsődleges címzettje Frank Kendall védelmi beszerzésekért felelős szakállamtitkár, sem a Lockheed Martin, sem pedig a három leendő amerikai F-35-üzemeltető haderőnem (USAF, USMC, USN) nem ért egyet.
”A tömeges kiképzés megkezdése egy kiforratlan repülőgéptípussal nem célszerű, és számos súlyos baleset forrása lehet.” – fogalmazta meg állítását Gilmore. Véleménye szerint a Lightning II még nem érett meg arra, hogy elkezdhessék vele az új pilóták kiképzését. Sőt, mi több, ez nem csak az újoncokra, hanem a más típusokon már tapasztalatokkal rendelkező hajózókra is igaz. Gilmore javaslata az, hogy adjanak további 10 hónapot a teszteléssel foglalkozó mérnök- és pilótagárdának, mely idő alatt felszínre kerülhetnének további, egyelőre rejtve maradt problémák, és már nagyobb biztonsággal lehetne elkezdeni a kiképzést.

Íme a győztes? | Fotó: Lockheed Martin ,
A USAF elvileg idén ősszel kezdené el az első „szoktató” repüléseket az első F-35-hajózókkal, akik az idén nyáron elkészült, LOT 2-es F-35A gépekkel repülhetnek. Ezek már hónapok óta a floridai Eglin AFB-n rostokolnak arra várva, hogy a Pentagon engedélyezze a kiképzőprogram megkezdését. Gilmore viszont még tovább tolná ki ezt az időpontot, szerinte ugyanis – bármilyen tanúsítvány vagy engedély ellenére – az F-35A jelen állapotában még komoly veszélyforrás lenne a kadétok számára. Elkerülendő a halálos kimenetelű baleseteket (amik netán az egész, eddig nagyjából 400 milliárd dollárt felemésztő JSF programot veszélybe sodornák), a berepülési program kitolását javasolja. Jelentésében három fő okot hoz fel erre: a repülési kézikönyv hiányosságát, a katapultülés kiforratlanságát és egy generátor hibáját, ami miatt nemrégiben az összes Lightning II-re repülési tilalmat rendeltek el.
Gilmore néhány számadattal is alátámasztja állítását. Információi szerint az Edwards AFB-n az elmúlt öt évben az F-35A-val mintegy 1000 órányi tapasztalatot gyűjtött össze a szakembergárda. Ez pedig – így Gilmore – édeskevés ahhoz, hogy biztosak lehessenek a típus biztonságosságában. A múltban más repülőgépekkel szerzett tapasztalatok alapján szerinte a kívánt repült óraszám legalább 3000 lenne, ami után megkezdődhet a hajózóállomány ki- és átképzése az F-35A-ra. Igaz ugyan, hogy még így is lenne némi kockázat, de nagyságrendekkel kisebb, mint jelenleg.
Azonban annak ellenére, hogy nyilvánvalóan egyetlen vezető beosztású katonának vagy politikusnak sem hiányoznak a kiképzés közbeni veszteségek, Gilmore számos ellenzővel találta szemben magát nyilatkozata után. Ennek legfőbb oka, hogy a Pentagon terveit már így is alaposan felborította a JSF program csúszása, és szeretnének elkerülni minden további halasztást. Egy 10 hónapos újabb késés senkinek sem hiányzik úgy a Védelmi Minisztériumban, mint a USAF vagy a US Navy vezérkarában. Október 24-én két, az F-35 programban vezető szerepet betöltő főtiszt is elutasította Gilmore álláspontját. Thomas Owen altábornagy a légierő, David Venlet altengernagy pedig a haditengerészet részéről adta szavát arra, hogy addig nem kezdődik el a kiképzés, ameddig minden problémás kérdést nem tisztáztak, ám fölöslegesnek nyilvánítottak bármilyen további várakozást.

Fotó: Lockheed Martin ,
Ez magyarul azt jelenti, hogy az eddigi tervekhez ragaszkodva kivárják, amíg a USAF vezérkarának illetékes bizottsága meg nem adja az engedélyt a kiképzési program elkezdéséhez. Mint fentebb már említésre került, ez elől szinte minden akadály elhárult már, és várhatóan még idén ősszel sor kerül rá. Reméljük, a USAF részéről kellő figyelemmel járnak majd el a kérdésben, és nem történnek majd meg a Gilmore által jósolt balesetek.