|

Hármas Bulava szalvó?

Orosz barátaink hanyag lendülettel kavartak megint egyet a Bulava feliratú üst tartalmán – legalábbis az Izvesztyia értesülései szerint. Az orosz napilapnak nyilatkozó haditengerészeti forrás alapján borul az idei év hátralévő részére várt Bulava menetrend. Várjunk csak! Hiszen nem is volt soha pontos menetrend… :)

Na szóval hol is hagytuk abba a Bulava vonalat augusztusban? Nos, egyrészt ott, hogy augusztus elején Vlagyimir Viszockij admirális, az Orosz Haditengerészet parancsnoka azt nyilatkozta, hogy az idei évben még 4 Bulava SLBM indításra kerül majd sor, melyek között szerepelnek tervek szalvó indításra (egymás után több rakéta), de még nem teljesen biztos, hogy erre az idei évben kerül-e sor. Másrészt meg ott, hogy az augusztus végi teszt még nem a szalvó indítás lett.

A legújabb, hivatalosan nem megerősített értesülések szerint a Bulava indításokat felügyelő bizottság a szalvó indítás előtt még 2 olyan tesztet akar látni, melyben a szokott módon 1-1 SLBM száll el Kamcsatka irányába. Ha ezen ballisztikus rakéták oda teszik a visszatérő egységeket, ahova kell, akkor végre sor kerülhet az első szalvó indításra is, mely a korábbi hírekkel ellentétben nem 2, hanem 3 Bulava egymás utáni indítását jelenti majd. Ez utóbbit egy másik, iparági forrás is megerősítette az újság szerint.

Ha esetleg valóban így alakul, akkor az idei évre tervezett 5 Bulava indítás helyett 7 szerepelhet az év végi összesítőn. Merthogy a forrás szerint, ha minden rendben megy, akkor decemberben kerülhet sor, az amúgy eredetileg október végére időzített szalvóra. Ha azonban gondok adódnak, akkor a Bulava indításokat felügyelő bizottság által az utolsó pillanatban elnapolt, a tesztfolyamatot megkoronázó esemény átcsúszhat 2012-re. A következő teszt indítási ablaka elvileg október 20-22 időintervallumban lett megadva egyébként.

Ámde minden rendben fog menni a szalvó előtti teszteken? Miért ne menne, tehetjük fel a kérdést, hiszen a Bulava gyártási folyamat vasszigorral történő minőségellenőrzésének bevezetése óta drasztikus fordulatot vett a Bulava tesztek eredményessége. No igen, de regélt másról is az állítólagos iparági forrás.

Ha hinni lehet az értesüléseknek – és hát az orosz hírek nem feltétlenül erről híresek – akkor a soron következő 2 szóló tesztben bő 2 évvel ezelőtt, még a minőségellenőrzési szigorítások előtt készült Bulavákat töltenek majd a Jurij Dolgorukij indítótubusaiba. Igen, valóban egy fura lépésnek tűnik. Persze ha igaz. Mindenesetre mindennek állítólagos háttere az, hogy állítólag felütötte fejét azon nézet, miszerint a korai tesztek gyakori sikertelenségében inkább az indítóplatform, a Typhoon-osztályú Dimitrij Donszkoj volt a ludas, mintsem a Bulava maga. És mindezt tovább erősíti, hogy a Jurij Dolgorukij csatasorba állása óta nem volt gubanc.

Nos azért ebben a gondolatmenetben van bőségesen bukfenc, hiszen az oroszok saját maguk ismerték be többszörösen, hogy a bányászbéka hátsó fele alatt tanyázó minőségellenőrzési rendszerük volt a ludas a korábbi sikertelenségekben. Nem véletlenül „fenyítette be” a védelmi minisztérium a gyártási folyamatban résztvevőket. Hovatovább azon értelmetlen rugózni, hogy a Dimitrij Donszkojjal szemben a Borej-osztályú Jurij Dolgorukij indította Bulavákkal nem volt gond, hiszen a Borej tubusaiba már az utolsó tömítésig ellenőrzött ballisztikus rakéták kerültek, nem csoda, hogy minden rendben ment. Ráadásul ugye ezen új ellenőrzési procedúrákon áteső rakétákkal a Typhoonnak sem volt már gondja.

Maradjunk tehát egyelőre annyiban, hogy a hármas szalvónak van valós hírértéke, míg a maradék finoman szólva erősen megkérdőjelezhető anyag.

Illetve kapcsolódóan érdemes lehet még megemlíteni, hogy szintúgy az Izvesztyia értesülései szerint az orosz védelmi minisztérium egyelőre elégedetlen a Borej-osztály első tagjának rendszereivel – többek közt az állítólagosan még nem megfelelően teljesítő szonárra, illetve vezetési és irányítási rendszerre prüszkölnek.

10 hozzászólás “Hármas Bulava szalvó?”

  1. kicsit off most láttam egy olyan orosz/szojvet tengókkal foglalkozó könyben egy olyan „PR” fotót, a hű feleség sült malaccal!!! várja a bevetésről hazatérő férjét a mólón, mialatt a háttérben éppen kiköt egy Delta osztályó tengó.

  2. Nem bizti, hogy jól emlékszem, de mintha valamelyik tavalyi/idei orosz tengós hírben, azt hiszem a Csendes-óceáni Flotta Omszk nevezetű Oscar II-esének egyik eredményes gyakorlatról történő befutásáról beszámoló hírben olvastam, hogy a bázis részéről malacpecsenyével várták a tengeralattjárósokat a kikötőben.

    sulyid: nem kell elmenned orosz tengósnak, azt probléma megoldva :)

  3. „Illetve kapcsolódóan érdemes lehet még megemlíteni, hogy szintúgy az Izvesztyia értesülései szerint az orosz védelmi minisztérium egyelőre elégedetlen a Borej-osztály első tagjának rendszereivel – többek közt az állítólagosan még nem megfelelően teljesítő szonárra, illetve vezetési és irányítási rendszerre prüszkölnek.”

    Tcat, azért azt szerintem érdemes hozzátenni a fenti mondathoz, hogy komoly elszámolási vita van a hajógyárak és az orosz kormány között, mind a Borey, mind a Yasen osztályú tengók árával kapcsolatban. Ezek után nyilvánvaló hogy külső kommunikációjában a védelmi minisztérium végig fikázni fogja a készterméket, hogy igazi lókupec módjára, a mostaninál jobb alkupozíciót érjen el. Úgy gondolják, ha kellőképpen leszarozzák a cuccot, akkor a hajógyár talán árengedményt ajánl fel, a további állami megrendelések reményében. Ezt nyilván maguktól nem teszik meg, ha az állami megrendelő mint satisfied costumer, rögtön karácsonyi képet vág, ahogy szóba kerül az ő gyártmányuk… :-))