Jól sakkoznak az indiaik, szó se róla. Újabb fejlemény, hogy az MBDA bejelentette, hogy a Taurus formájában standoff fegyverzetet ajánlottak fel Indiának. No nem ők kilincseltek, hanem Delhi kért ajánlatot, az európai rakétafejlesztő pedig az EADS/MBDA/Saab Bofors Dynamics koprodukciójában megszületett TAURUS KEPD 350-est találta a legmegfelelőbbnek.
A főképp a Német, de kis mennyiségben a Spanyol Légierő által is rendszeresített fejlett, csökkentett észlelhetőségű, szubszonikus robotrepülőgép jelenleg a Tornado, F/A-18, illetve az Eurofighter típusokra van integrálva. No de ebben még nem kell feltétlenül az MMRCA tenderrel kapcsolatos szálat keresni, hiszen a Taurust nem az Eurofighterhez, hanem az IAF erre alkalmas összes gépe számára felajánlották. Elsősorban persze az újabb körös modernizálás előtt álló Szu-30MKI-ra kell gondolni – no meg az MMRCA tender győztesére, mely ugyebár elképzelhető, hogy alapból rendelkezik már ezen fegyverrel…
Európa azonban nem állt meg pusztán a Taurus levegő-föld változatának felajánlásával. De mennyire, hogy nem! Az indiai védelmi fejlesztéseket koordináló és végrehajtó DRDO orra alatt elhúzták a fejlesztési együttműködés mézesmadzagát is. Konkrétabban az MBDA Deutschland által korábban javasolt hajó elleni változat mellett a hajóról, illetve a szállítógépről indítható változatról tettek említést a sajtónyilatkozatban. Mindezen felül az indiai hadsereg ajánlatot kapott szárazföldi indítású változatra. Igen, valóban úgy tűnik, hogy a más sebességtartományban és méretekkel játszó BrahMos változatok majdnem mindegyike mellé beajánlották a kisebb Taurust.
Az MBDA nem is nagyon akarja húzni a dolgot, nyilatkozatuk alapján már tájékoztatókat tartottak az illetékeseknek, illetve a Luftwaffe novemberben dél-afrikai éles lövészet keretében demonstrálja a portékát potenciális vevőjének.
Az 1 400 kg tömegű, 500+ km hatótávolságú Taurus elsősorban bunkerek és egyéb megerősített infrastruktúra ellen lett kifejlesztve. Célpontjának megsemmisítésében egy 500 kg tömegű, kettős töltet áll rendelkezésére. (Az első „takarít”, segíti a bejutást, míg a fő töltet pedig lerendezi amit le kell rendeznie.)
Végül megjegyzendő, hogy ha már lúd, legyen kövér alapon a Taurus mellett az ajánlati csomagban szerepel a MICA és a Meteor is – szintén nem csak az MMRCA győztes géphez.
Emelték a tétet, nem kicsit.
Eddig a gallok voltak az esélyesek, de egyet értek, ez nem kicsit „dobott” az ajánlaton.
Pláne egy csökkentett észlelhetőségű brahmos X lehetősége. Vajon ennél lesz e tech-transzfer?
Most már csak az a kérdés, hogy a franciák mivel tartják…
Hihetetlen mennyiségű dohány van Indiában.
India tényleg jól sakkozik, ennek pedig orosz barátaik nem igazán örülhetnek ! Hát még Kína + USA ! D D
Most nem tudom az én krómozott szemmértékemmel van-e baj, de a képen látható EF-en mintha nem párhuzamosan függne a Taurus !
Oszt mégis mikor gyártanák? A Taurus gyártása végéhez közeledik tudtommal…
Már ha magában ez megvalosulna az is irgalmatlan pénz, több ezres! nagyságrendben Taurus/meteor….
molni: Sztem azért ha kapnak egy 600-700dbos taurus megrendelést azt nem fogja Németo visszadobni, hogy ja már a vége fele van a gyártás…. :)
Összesen lett eddig belölle ~5-600db gyártva.
Puma, szerintem az párhuzamosan függ, csak hülye szögből van, ezért megtévesztő.
Patria ! Köszönöm. Mégsem a szememmel van baj…… D D
Most olvastam a németek a svédekkel fejlesztették ki. A Rafale gépen nincs integrálva ! Ez azért jelezhet valamit !
A robotrepülő hihetetlenül pontos – 1 méter a hibahatár ! Az ára sem kevés, kb. 1 millió euró !
molni: Sztem azért ha kapnak egy 600-700dbos taurus megrendelést azt nem fogja Németo visszadobni, hogy ja már a vége fele van a gyártás…. :)
Összesen lett eddig belölle ~5-600db gyártva.
Éppen ez az. Minek kellene ebből ilyen mennyiség a japánoknak…? Azért, mert egyszer talán majd vesz valaki még 100-200 darabot nem éri meg fenntartanni a gyártósort.
A robotrepülő hihetetlenül pontos – 1 méter a hibahatár
Nem értem, hogy mi ebben a hihetetlen. Mivel a GPS jellet folyamatosan kapja ezért minden pillanatban szerintem állandó a hibája a navigációnak. Minden GPS vezérlésű fegyver tud ennyire pontos lennei.
Pont a napokban tettem be a RAAF JSOW teszet. Egy álló, cirka 60 cm-es felületű oszlopot talált telibe a cucc…
Molni: Japánoknak nem is, de Indiának biztosan nagy tételben kell.
Molni: Japánoknak nem is, de Indiának biztosan nagy tételben kell.
Akkor miért nem kérték a tenger részeként…?
molni:
„Éppen ez az. Minek kellene ebből ilyen mennyiség a japánoknak…? ”
Japánnak??? Indiarol szól a cikk, ha EF… nyer ahoz is vehetnek.
„Azért, mert egyszer talán majd vesz valaki még 100-200 darabot nem éri meg fenntartanni a gyártósort.”
Elvileg az MMRCA tender, nem csak a gépről szól, hanem elsősorban arról. ~2hónapon belül simán beeshet a minimum 126gép (akár 200-300+db) rendelése mellé a fegyverzet megrendelése is. Ahol bizony a Taurus/Meteor aktívan játszik.
„Nem értem, hogy mi ebben a hihetetlen. Mivel a GPS jellet folyamatosan kapja ezért minden pillanatban szerintem állandó a hibája a navigációnak. Minden GPS vezérlésű fegyver tud ennyire pontos lennei.”
A Taurus „hihetetlen” pontosságát pont nem a GPS adja.
„Akkor miért nem kérték a tenger részeként…?”
Gondolom tender akart az lenni. Amúgy ahogy írtam az MMRCA nem csak a gépről szól.
A Taurus “hihetetlen” pontosságát pont nem a GPS adja.
Akkor szerinted mi…?
molni
Ha nem GPS-t használ végfázisban akkor az ami a végfázis vezérlést adja.
A cikkben az áll hogy az összes repülőre alkalmassá teszik amin lehet. (ez nem 100-200 darabos tételt jelent.)
Az hogy leállítják a gyártósort ha van megrendelés miért ne gyártanák.
A csomagot India kérte tehát vásárlási szándék van, és mivel a Taurus 350 lett a csomag egyik elem így gyártási szándék is van.
http://www.saabgroup.com/en/Air/Weapon_Systems/Air_to_Surface_Weapon_Systems/TAURUS_KEPD_350/
infravörös képalkotó a végfázis fázis.
Tehát nem minden idős fegyver, ha szar idő van, akkor marad a GPS a végfázisra is…
Egyébként ez a pontosság sem különleges a véfázisban. A ’80-as évek AGM-65D-je hozta majdnem ezt a szintet, de a Hellfire is.
molni
Ha van benne GPS akkor azt is használhatja nem hülyék tervezték.
„Tehát nem minden idős fegyver, ha szar idő van, akkor marad a GPS a végfázisra is…”
Nem. Azé mer szar az idő még látsz. Csak rosszabbul.
„Egyébként ez a pontosság sem különleges a véfázisban.”
Én nem is állítottam.
Nem. Azé mer szar az idő még látsz. Csak rosszabbul.
Ma reggel 2 méteren talajtameni köd volt. A látótáv 10 méter volt benne. Rossz időben a képalkotós rendszerek meghalnak. Pont. A lézeresek is. Pont.
molni
Emiatt van benne többek közt GPS-is
Okos kis fegyver ez a Taurus. Persze rohadt drága, mint minden ami „deutches hochtechnologie für zukunft”.
Akkor ezzel el is dölt az India giga tender.
Mivel nem az F-18 SH fog nyerni, politikai döntés lesz.
EF háta mögött erősebb politika arő lakozik.
Helyzet az hogy Németek az erősebb kutyák a Franciákkal szembe. Mondás hogy is tartja az erősebb kutya…….. a gyengébb nyuszit.
Nem melleslege az Angolok és Olaszok is játszanak.
Valamint a jelek szerint EF fegyver palettája is jobb.
Szerintem az igazi aduasz amire az indiaiak palyaznak az a METEOR , annak technologiaja, mert ez az ami donto lehet es mennyisegi folenyben levo ellensegek ( Paki Kina ) is biztositani tudja a fuggetlen fegyvergyartast haboru eseten is.
Ha ezt beigeri az EADS akkor nyert. A franciaknak nincs ehez foghato fegyveruk ( MICA tul kicsi ) mig az USA nemhajlando atadni az AMRAAM technologiajat.
Viszont tovabbra is tartom hogy ha a SH meg messze nem lefutott dolog.
Legalább 650et gyártottak belőle. A németeknek 600at, a spanyoloknak 47et.
A Taurus pontossága egy méteren belüli, amit kombinált vezérlőrendszer biztosít.
Indítás után a TEPROM digitalizált terepadatok alapján navigál, majd a GPS irányít a végén pedig az infra kamera vezérel.
A kisebb hatótávolságú és könnyebb – 1040 kg – változatot a svédek gyártják és rendszeresítették a Gripenen.
Kuruc, tudtommal a Meteorban a franciák is benne vannak.
Az MBDA tulajdonosai a következők: BAE SYSTEMS (37.5 százalék), EADS (37.5 százalék) és FINMECCANICA (25 százalék).
Forrás:
http://www.jetfly.hu/rovatok/tipusok/jas39/meteor_1/
Az EADS-ben pedig bőven benne vannak a franciák is. sajnos.
Mert benne van az Airbus, benne van az Eurocopter, benne van az Ariane rakéta gyártója, és az Aerospatiale-Matra francia cég.
http://en.wikipedia.org/wiki/EADS
Ez persze felveti azt a kérdést, hogy miért kellett nekik „saját” Rafale, miért nem volt nekik elég jó az EADS Ef-je ami akár az övék is lehetne.
Hagyjátok molnit. Mivel ez nem US fegyver így egy nulla, gyártás végi, pontatlan, sőt a jenki 2. világháborús fegyver már ezt tudta, stb..stb..:)
@solid
Sehol sem állítottam ilyet. A te kommentelői telesjítményeddel foglalkozni sem érdemes…
A németeknem a világháborúban már volt TV irányítású hajó elleni bombájuk. Valami Fritz X volt a neve.
Az amik rádió irányítású B17essel próbálkoztak, de idő előtt felrobbant.
gacsat:
A fritz rádió irányítású volt, a szövetséges bombázó átépítés (Lanchester, B-17, B-24) volt tv+rádió kombináció.
A fritz-et „szemmérték” alapján vezették célra.
A németek a Hs 293D-re tettek tv-rádió kapcsolatot.
” A németeknem a világháborúban már volt TV irányítású hajó elleni bombájuk. Valami Fritz X volt a neve. ”
Akkor már valóban létezett a tv, de csak az USA-ban. Rádió-távirányítású volt. Jó pár hajót eltaláltak vele.
https://en.wikipedia.org/wiki/Television_in_Germany Television in Germany began in Berlin on March 22, 1935, broadcasting for 90 minutes three times a week.
kis archiv http://www.youtube.com/watch?v=XXIe5GbLSUs&feature=related
Dehogy „TV” irányítású akármilyük lett volna az meglepne.
Volt, de csak prototípusok, kísérleteztek vele. Élesben nem használták.
Ha már Európa és TV és TV-távvezérlés repülésben & éjjellátó-készülékek:
http://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%A1lm%C3%A1n_Tihanyi
„…From 1929, Tihanyi worked on television guidance for defense applications, building prototypes of a camera for remotely guided aircraft in London for the British Air Ministry, and later adapting it for the Italian Navy.[10][11] In 1929, he invented the first infrared-sensitive (night vision) electronic television camera for anti-aircraft defense in Britain.”
Nagyjából mindent leírtatok, amit én is írtam volna, csak 2 dolgot tennék hozzá. A Tihanyi féle telehornak (TV) 1926ban volt bemutatója a Gellért szállóban. Londonban a háború előtt volt rendes TVadás. Asszem 600 előfizetőjük volt. A világháborúban már a szines TV fel volt találva. Goldmark Károly szabadalma. Az első TV szabadalom 1 Nipkov nevű ürgéjé, 1895ből.
Akkor nem a fritz volt, de volt nekik valami TVs hajó elleni fegyverük.
HS 293D
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:NGzQbv1q2qAJ:www.ausairpower.net/WW2-PGMs.html+german+tv+guided+veapon&cd=4&hl=hu&ct=clnk&gl=hu